پای صحبت‌های زنی که تمام‌قد پای اسلام ایستاده‌ است

قانونی که تغییر کرد، حجابی که باقی ماند

درباره یک تناقض وسوسه‌کننده

از مسیحیت تا مسلمانی

تا وقتی از درون یک موضوع و حیطه‌ای خاص، بخواهیم آن را توصیف و تبیین کنیم، خواه ناخواه دیدمان ناقص و به احتمال زیاد اسیر قالب‌هایی است که به‌صورت پیش‌فرض از آن مساله در ذهن داریم. اما اگر کسی همان موضوع را از بیرون و بدون پیش‌فرض و قصد و غرض ببیند و بیان کند، می‌تواند مطالب جامع‌تری را ولو با جزئیاتی کمتر نسبت به کسی که درون آن است بگوید. بسیاری از مسائل بدیهی برای افراد درون یک موضوع، برای فرد بیرونی ممکن است بسیار سخت و پیچیده باشد و هر دو ناظر بیرونی و درونی اگر بتوانند نظر دیگری را در مورد موضوع مورد نظرشان بخوانند و بدانند، هر دو دیدی جامع و کامل پیدا خواهند کرد؛ دیدی که هم شامل کلی‌نگری بیرونی خواهد بود و هم جزئی‌نگری‌درونی.
کد خبر: ۱۳۸۳۵۸۸
نویسنده محمدرضا خراسانی زاده - چاردیواری

کتاب «مسجد پروانه» اثر خانم جی. ویلو. ویلسون، سفری از بیرون به درون در مورد اسلام و مسلمانان است و هر دو نگاه را در خود دارد. مسجد پروانه، کتاب خاطرات خودنوشت نویسنده است. ویلسون ساکن آمریکاست و ذهنی دغدغه‌مند و رها دارد. بدون تعارف و با رک‌گویی تمام از خودش در دوران کالجش می‌گوید که چالشی جدی در زمینه ایمان و کفر پیدا کرده و با تحقیق در مورد ادیان و مکاتب مختلف به دنبال خدا و حق می‌گردد. 
او به مسلمان‌شدن نزدیک می‌شود تا این که واقعه 11سپتامبر رخ می‌دهد و به تبع آن نیز هجمه‌های گسترده علیه اسلام در رسانه‌ها جاری می‌شوند، همین مسائل ویلسون را از مسلمان‌شدن دور می‌کند. او به کنکاش و جست‌وجویش ادامه می‌دهد و از فقط مطالعه‌کردن پا را فراتر می‌گذارد و برای بهتر و بیشتر‌شناختن اسلام سراغ تجربه‌کردن می‌رود. 
او به مصر سفر می‌کند تا مدتی در این کشور بماند و مسلمانان را بیشتر بشناسد. با زندگی در بین مسلمانان مصری، به مرور متوجه دروغ‌های رسانه‌ها علیه اسلام و مسلمین می‌شود. در بخشی از کتاب می‌گوید: «احساس اولیه‌ام به قانون شریعت بر گزارش‌های خبری غربی و کارشناسان محافظه‌کار سعودی مبتنی بود و واقعا آن را با قانون وهابی اشتباه گرفته بودم؛ سنتی خشن و عصبانی که پرخاشگران عربستان آن را تبلیغ می‌کنند.»
البته نکات منفی رفتاری و اجتماعی برخی مردم را نیز بیان می‌کند اما در کل دیدی منصفانه به مسلمانان دارد. به تجربه و جست‌وجو و تحقیقش ادامه می‌دهد تا این که در نهایت مسلمان می‌شود. کمی بعدتر با جوانی مصری ازدواج می‌کند و چند وقت بعد از مسلمان‌شدنش، محجبه نیز می‌شود. در بین خانواده همسرش و اطرافیانش جایگاه خاصی پیدا می‌کند که این مساله را هم به اسلام و هم به فرهنگ و سبک زندگی شرقی ربط می‌دهد.
در قسمتی از کتاب بعد از یادآوری خاطره‌ای از چند سال قبلش که همراه با یکی از دوستانش در نیمه شب در حالی که مست بودند و در خیابان‌ها می‌گشتند، می‌گوید: «تناقض وسوسه‌کننده‌ای بود: این که در خاورمیانه، زن باشی و آزادیت در مقایسه با زن‌های غرب خیلی کمتر باشد، ولی قدر و منزلت تو به مراتب بیشتر باشد.»
ویلسون به خوبی و بدون سانسور سبک زندگی و افکار و عقاید خود پیش از مسلمانی و پس از گرویدنش به اسلام را بیان می‌کند و مطالب جالبی در مورد تفاوت سبک زندگی غربی و اسلامی با دیدی بدون قصد و غرض و تعصب نوشته است. مطالبی که مخاطب نیز حین خواندن زندگینامه او به صورت عینی در تغییر روش زندگی خود نویسنده متوجه می‌شود. او در بخشی از کتاب از سفرش به ایران نیز می‌گوید و نکات جالبی را اعم از مثبت و منفی از ایران و فرهنگ و سبک زندگی مردم بیان می‌کند. کتاب سراسر انصاف و دید از بیرون به درون مسائل مختلف بوده که حاصل تجربیات شخص نویسنده است و به همین دلیل چه از ادیان، چه فرهنگ‌ها و سبک زندگی‌های گوناگون، تصویری شفاف و نزدیک به واقعیت ارائه می‌دهد. کتاب مسجد پروانه توسط محسن بدره ترجمه شده و از نشر آرما به چاپ رسیده است.

7 نکته درباره مطالعه:
چاک سوییندل:
یک پنجره‌ مطمئن به قلب هر انسان، نگاهی به فهرست مطالعات اوست.
پت ویلیامز: مردم نمی‌دانند چطور ممکن است کل زندگی انسان فقط با یک کتاب تغییر کند.
باربارا کینگ: نباید مطالعه روزانه را ترک کنیم زیرا می‌توانیم از میان ازدحام شتاب‌آلود زندگی روزمره، لحظه‌ای آرامش به‌دست آوریم.
شکسپیر: کتاب بزرگ‌ترین اختراع بشر است.
ریچارد استیل: مطالعه همان اثری را در وجود آدمی می‌گذارد که ورزش در بدن انسان ایجاد می‌کند.
مونتسکیو: مطالعه کتاب یعنی تبدیل ساعات ملامت‌بار به ساعات لذتبخش.
چارلز اسکوندات: کتاب‌ها مانند زنبورهایی هستند که گرده‌ گل‌ها را از ذهنی به ذهن دیگر منتقل می‌کنند.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها