روایت «جام‌جم» از حضور رئیس رسانه ملی در پشت صحنه سریال سلمان فارسی

کاروان سلمان در دامنه دماوند

گفتگو با مازیار مهاجر، تهیه‌کننده برنامه «سلام تهران»

مطالبه‌گری برای اهالی یک‌شهر

حتما افرادی را دیده‌اید که هر روز به محض بیدار شدن عادت دارند تلویزیون را روشن کرده و برای اطلاع از اخبار روز و مرور روزنامه‌ها یا ایجاد نشاط ابتدای صبح، بیننده برنامه‌های صبحگاهی شوند. به همین دلیل ساخت چنین برنامه‌هایی و جذب مخاطبان کار ساده‌ای نیست و نیاز به تخصص، تجربه و شناخت مخاطب دارد. با این حال همه شبکه‌ها سعی دارند با توجه به خواسته و سلیقه مخاطبان خود برنامه‌های خوب و جذابی تدارک ببینند.
کد خبر: ۱۳۸۲۱۸۷
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
یکی از شبکه‌هایی که سال‌هاست برنامه صبحگاهی دارد، شبکه پنج و برنامه «سلام تهران» است که یکی از برنامه‌های برجسته این شبکه محسوب می‌شود و سال‌هاست هر فصل آن با تیم‌های مختلفی روی آنتن می‌رود. از جمله مجری‌ها و تهیه کننده‌هایی که هر‌کدام‌شان با خلاقیت و ایده‌های نویی که دارند، عوامل این برنامه را تشکیل می‌دهند. فصل جدید این برنامه به تهیه‌کنندگی مازیار مهاجر و علی شعبانی به‌تازگی آغاز شده که با تغییراتی در آیتم‌ها و مجری‌ها همراه بوده است. جام‌جم با مازیار مهاجر، گفت‌و‌گویی درباره این برنامه داشته که در ادامه می‌خوانید:

یکی از اتفاقاتی که هر تهیه‌کننده‌ای به محض ورود در این برنامه انجام می‌دهد، تغییر مجری و البته تعدد مجری‌هاست. کاری که انجام داده‌اید. به نظر شما تعدد مجری برای یک برنامه یکی دوساعته لازم است؟ آیا باعث جذب مخاطب می‌شود؟

ما در این برنامه چند مجری ثابت و برای بخش‌های تخصصی مثل بخش میز ورزشی مجری جداگانه‌ای داریم. آن‌هم به این دلیل است که نیاز به تخصص بیشتری دارد. از این رو باید فردی آن بخش را اجرا کند که به تمام جزئیات آن حوزه آگاهی داشته باشد.

از آنجا که همه شبکه‌ها برنامه‌های صبحگاهی دارند و می‌توان گفت اغلب برنامه‌ها به همدیگر شباهت دارند، شما فکر می‌کنید چقدر برنامه‌تان متفاوت از بقیه است؟

ما سعی کردیم در فصل جدید تغییراتی ایجاد کنیم؛ ازجمله این‌که با تیم‌های تولید و آیتم‌سازی که به هر‌دلیلی تا امروز نتوانسته‌اند در تلویزیون فعالیت کنند، همکاری می‌کنیم.

چطور توانستید این افراد را پیدا کنید و این‌که چطور گزینش شدند و شبکه در این مسیر با شما چقدر همراه بود؟

ما برای این کار فراخوان دادیم. خیلی‌ها اعلام همکاری کردند و کارهای‌شان را برای ما فرستادند، اما سعی کردیم آن‌هایی را که توانایی بیشتری داشتند انتخاب و دعوت به همکاری کنیم تا برای برنامه آیتم بسازند که تا امروز حدود ۷۰ تیم سازنده انتخاب شده‌اند و با برنامه همکاری می‌کنند. درباره همراهی شبکه هم باید بگویم که شبکه‌پنج کاری را شروع کرده با عنوان «شهروندخبرنگار» که از این طریق با مخاطبانش تعامل و همکاری خوبی برای برنامه‌های مختلف دارد. ما هم در این سری از آن خبرنگار‌های شهرستان‌ها دعوت به همکاری کردیم.

به نظر شما چنین تعاملی بین برنامه‌ساز‌ها و مخاطبان چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ این‌که از خود مردم در تهیه گزارش‌ها استفاده می‌کنید و به نوعی تریبون آن‌ها می‌شوید و مشکلات و خواسته‌هایشان را در برنامه منعکس می‌کنید.

قطعا این تعامل می‌تواند به نفع رسانه و برنامه باشد و میزان تاثیرگذاری‌اش بیشتر می‌شود. نکته بعد این‌که در سری جدید رویکرد ما به‌طور اختصاصی تمرکز روی شهر تهران و شهرستان‌های اطراف تهران است؛ بنابراین سعی کردیم در حد بضاعت دنبال دغدغه و مطالبه‌گری مردم و رفع مشکلات‌شان باشیم. ما به‌صورت هفتگی یک جایی را در نظر می‌گیریم، مثل دماوند یا فیروزکوه یا پردیس و... بعد در طول هفته خبرنگار یا مسئول یا نماینده منتخب مردم را در برنامه دعوت می‌کنیم و درباره دغدغه‌های آن شهر صحبت کرده و مطالبه‌گری می‌کنیم تا به هر نحوی که شده آن مسأله رفع شود.

اتفاقا سؤال من همین بود که فقط طرح مسأله می‌کنید و بعد همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود یا این‌که تا حل آن مشکل یا دغدغه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهید؟

ما در هر برنامه سعی می‌کنیم سؤالات مردم را که در صفحه مجازی برنامه مطرح کردند یا پیامک زدند، از آن نماینده یا مسئول بپرسیم و با هیچ‌کسی هم تعارف نداریم و تا حل آن مسأله پیگیری می‌کنیم. یعنی دوربین می‌فرستیم و از آن منطقه و دغدغه‌های مردمش تصویر می‌گیریم. یا این‌که از آن مسئول برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم قول می‌گیریم. می‌خواهم بگویم به هر شکلی سعی می‌کنیم مسائل مربوط به شهروندان را رفع کنیم.

چقدر فکر می‌کنید در این مسیر موفق بوده‌اید و توانسته‌اید هر چند کوتاه و مختصر، اما گام موثری در این زمینه بردارید و مطالبات مردم را پیگیری کرده و دغدغه‌های‌شان را رفع کرده باشید؟ چه بازخورد‌هایی از مخاطبان گرفتید تا میزان تاثیرگذاری‌اش را بین آن‌ها ببینید؟

به هر حال مشکلات و دغدغه‌های مردم زیاد است و نمی‌توان در چنین برنامه‌ای و زمانی که در اختیار داریم همه مسائل‌شان را حل کنیم، اما در حد توانایی‌مان تلاش کرده ایم دغدغه‌ها و مسائل مهم‌تر را مورد بررسی قرار دهیم. وگرنه نمی‌توانیم همه مشکلات را رفع کنیم. از طرفی برخی مسئولان روی آنتن مطرح می‌کنند که فلان مشکل کجا گیر است. با این حال در همین مدت توانسته‌ایم مسائل بسیاری را برطرف کنیم. به عنوان مثال ساکنان منطقه راه‌آهن مشکلاتی داشتند که به‌واسطه برنامه و پیگیری‌هایی که انجام دادیم، رفع شد و مردم هم تشکر کردند؛ بنابراین بازخورد مثبت داریم، اما چون این روند را به‌تازگی راه انداخته ایم برای گرفتن بازخورد‌ها کمی زود است.

با توجه به تجربه‌ای که در برنامه سازی دارید، فکر می‌کنید مخاطب از یک برنامه صبحگاهی چه توقعی دارد؟ این‌که فقط اخبار مهم روز را برایش مرور کند یا این‌که دنبال طرح و رفع دغدغه‌هایش و انعکاسی از مسائل جامعه باشد؟

ما اساسا نمی‌توانیم با یک هدف در یک برنامه صبحگاهی پیش برویم. چون خواسته‌های متعددی وجود دارد، اما مهم‌ترین نکته این است که باید مخاطب را بشناسیم و بر اساس این شناخت، برنامه سازی کنیم. نکته بعد این‌که نشاط آفرینی و امید آفرینی را هم مدنظر داریم. از طرفی خبری بودن، به روز بودن و حال خوب را به مخاطب منتقل کردن و مطالبه‌گری مردم برای‌مان مهم است. ما در سری جدید سعی کردیم با یک حال خوب، برنامه را آغاز کنیم. به همین دلیل اخبار خوب را در برنامه مرور و موسیقی‌های شاد محلی و اقوام مختلف را پخش می‌کنیم تا نشاط و حال خوب اول صبح را در برنامه داشته باشیم. بخش کافه و دمنوش را هم برای خانم‌های خانه داریم. در بخش ورزش صبحگاهی هم تلاش کردیم حرکات ورزشی را که مناسب محل‌های کار مختلف است آموزش دهیم. بخش مهمی هم داریم به نام «از تهران چه خبر» که به موضوعات مهم شهر می‌پردازد. با این حال برای این‌که برنامه به روز و پویایی داشته باشیم، مدام دنبال آیتم‌های جدید هستیم تا مخاطب را با خود همچنان همراه نگه داریم.

افشای دروغ شبکه‌های فارسی زبان

مازیار مهاجر، تهیه کننده در پاسخ به این سؤال که یکی از آیتم‌هایی که مورد توجه مخاطب قرار گرفته بخش نمایش طنزی است که اجرا می‌شود. در این بخش هم شنیده‌ام قرار است تغییراتی ایجاد کنید و طنز انتقادی داشته باشید؟ می‌گوید: دنبال به روز بودن و متنوع‌تر کردن این بخش هستیم. به عنوان مثال در این بخش می‌خواهیم دروغ هفته را بگوییم. یعنی دروغ‌هایی که شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای می‌گویند را در قالب نمایش طنز بیان کنیم.


روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها