مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

۲۰ درصد تولیدات خودروسازان باید دوگانه سوز باشد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای عملیاتی شدن مصوبه هیئت وزیران در راستای توسعه صنعت سی ان جی، بر خودروسازان تکلیف شده که ۲۰ درصد محصولات خود را به صورت دوگانه سوز عرضه کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای عملیاتی شدن مصوبه هیئت وزیران در راستای توسعه صنعت سی ان جی، بر خودروسازان تکلیف شده که ۲۰ درصد محصولات خود را به صورت دوگانه سوز عرضه کنند.
کد خبر: ۱۳۸۱۸۸۹

به گزارش جام جم آنلاین، علی اکبر نژادعلی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، در رابطه با شرایط توسعه صنعت سی ان جی و گاز سوز کردن خودروها، گفت: تاریخچه این موضوع به اواخر دهه هفتاد بر می‌گردد که در سال ۱۳۷۹ با توجه به افزایش رشد مصرف و تراز کاملاً منفی که بین تولید و مصرف بنزین وجود داشت، دولت تصمیم به آغاز مطالعات این طرح گرفت و در همان سال، مطالعات انجام شد.

وی افزود: دولت در سال ۱۳۸۰ مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن، مقرر بود با بودجه‌ای که در اختیار قرار می‌گیرد، وزارت نفت از طریق شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نسبت به تجهیز مجاری عرضه و احداث جایگاه‌های سی ان جی اقدام کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در سال ۱۳۷۹، تولید پالایشگاه‌های کشور، تقریبا ۳۶ میلیون لیتر و مصرف بنزین، حدود ۴۲ میلیون لیتر در روز بوده که نیاز کشور، با واردات تامین می‌شده است؛ طی سال‌های بعدی، ناترازی تولید و مصرف بنزین افزایش یافت که به همین جهت، جایگاه‌های سی ان جی در کشور ایجاد شدند.

وضعیت فعلی اجرای مصوبه دولت چگونه است؟

وی با بیان این که در نخستین مرحله در سال ۱۳۸۳، تعداد ۷۲ جایگاه سی ان جی، روزانه ۰.۴ میلیون مترمکعب از این سوخت را عرضه می‌کردند که منجر به صرفه جویی ۰.۴ میلیون لیتری در مصرف بنزین می‌شد، گفت: اکنون تعداد این جایگاه به ۲۵۳۲ عدد رسیده که روزانه ۲۳.۵ میلیون مترمکعب سی ان جی عرضه می‌کنند که معادل صرفه جویی ۲۳.۵ میلیون لیتر بنزین است.

نژادعلی همچنین گفت: طبق مصوبه سال ۱۳۸۰، مقرر شده بود که ۲۵۰۰ جایگاه سی ان جی در سراسر کشور ایجاد و یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو، دوگانه سوز شود؛ از نظر تعداد جایگاه، ۳۲ عدد نیز بیشتر از مصوبه، اجرایی شده، اما تاکنون، ۹۱۸ هزار دستگاه خودرو، از بنزینی به دوگانه سوز تبدیل شده اند.

وی با تاکید بر این که با ظرفیت فعلی جایگاه‌های سی ان جی، می‌توان روزانه تا ۴۰ میلیون لیتر از این سوخت را عرضه کرد، ادامه داد: تراز تولید و مصرف بنزین در کشور تقریبا منفی شده و باید با حمایت از توسعه سی ان جی در سطوح مدیریتی و مردمی، این ناترازی را مدیریت کرد. هم اکنون نیز آمادگی تبدیل خودرو‌های باقی مانده تا سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد وجود دارد که باید مردم و خودروسازان از آن استقبال کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر این که دلایلی همچون نگرانی از ناایمن بودن سی ان جی و کاهش سهمیه بنزین سبب عدم تمایل به دوگانه سوز کردن خودرو‌ها شده افزود: برای رفع این نگرانی ها، نیاز به فرهنگ سازی بیشتری وجود دارد.

وی همچنین با بیان این که کشور چین با ایجاد حدود ۸ هزار و ۴۰۰ و پاکستان با حدود ۳ هزار و ۴۲۰ جایگاه سی ان جی به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم عرضه این سوخت در جهان هستند، گفت: ایران با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی ان جی، رتبه سوم جهان را در این حوزه دارد.

آقای نژادعلی در ادامه با بیان این که اگر سرمایه گذاران جدید تمایل به احداث جایگاه‌های عرضه این سوخت داشته باشند، مجوز‌های جدید هم صادر می‌شود، اضافه کرد: ۲۴۸۰ جایگاه، دو منظوره هستند و ۱۳۷۷ جایگاه دیگر، به صورت تک منظوره مشغول به عرضه سی ان جی هستند.

بررسی نقش خودروسازان در توسعه صنعت سی ان جی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در مصوبه دولت، وظایفی هم بر عهده خودروسازان گذاشته شده، گفت: بر خودروسازان تکلیف شده که ۲۰ درصد محصولات خود را به صورت دوگانه سوز عرضه کنند که اگر این رقم محقق شود، می‌توان قول داد که یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرویی که در مصوبه بیان شده بود، دوگانه سوز شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: بالغ بر ۴ میلیون دستگاه خودرو در کشور، دوگانه سوز هستند که نشان می‌دهد، در ازای هر ۱۷۳۰ خودرو دوگانه سوز، یک جایگاه سی ان جی وجود دارد که نسبت به عرضه بنزین، وضعیت مطلوب تری را نشان می‌دهد؛ زیرا در ازای ۲۳ میلیون خودروی بنزین سوز، حدود ۴۲۰۰ جایگاه سوخت وجود دارد.

وی تصریح کرد: طبق آخرین آمار که مربوط به پایان سال ۱۳۹۸ است، ۴ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۲۳۴ دستگاه خودرو در مجموع، به طور کارخانه‌ای و کارگاهی دوگانه سوز شده اند که از این میان، حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۲۳۴ دستگاه، به صورت کارگاهی، تبدیل شده اند.

خودرو‌های شخصی هم رایگان دوگانه سوز می‌شوند؟

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین گفت: در خصوص تبدیل کارگاهی رایگان خودرو‌های بنزینی به دوگانه سوز، این طرح مربوط به خودرو‌های عمومی است، اما پیشنهاد داده ایم که خودرو‌های شخصی هم بتوانند از این مزیت بهره‌مند شوند که اگر در دولت تصویب و ابلاغ شود، این اتفاق رخ خواهد داد. در بخش عمومی باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو را تبدیل وضعیت می‌کردیم که تاکنون، فقط حدود ۲۱۳ هزار دستگاه، محقق شده است.

وی افزود: شرایط ایمنی تا حد ممکن برای استفاده از سی ان جی ممکن است و همچنین بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، به دنبال این هستیم که خودرو‌های دیزلی را در سطح عمومی، ال پی جی سوز کرده و سوخت آن‌ها را با گاز مایع تامین کنیم.

نژادعلی در پایان گفت: اکنون برخی افراد به استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت خودرو‌ها تمایل دارند و به صورت غیرمجاز از آن استفاده می‌کنند که طبق قانون بودجه، باید شرایط استفاده مجاز و استاندارد آن‌ها از این سوخت را فراهم کنیم و قرار است، به صورت آزمایشی یکی از استان‌ها را در این مسئله، در نظر بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها