تیم‌ملی کشتی‌آزاد نایب‌قهرمان جهان شد

۷مدال جهانی با طلوع پدیده ایرانی

از اولین دوره رقابت‌های جهانی کشتی حالا ۷۱سال می‌گذرد و در این هفت دهه، نام ایران همواره به عنوان یکی از قدرت‌های برتر کشتی آزاد مطرح بوده است. مدال‌ها و عناوین را هم اگر مرور کنیم به صورت متقن به این نتیجه می‌رسیم که کشتی آزاد در دنیا سه قدرت بلامنازع دارد؛ اول روس‌ها که از زمان شوروی سابق تا روسیه کنونی ۱۸۰ طلای جهانی کسب کرده اند و بعد هم ایران و آمریکا که همیشه رقابت پایاپایی با هم داشته‌اند. ایران ۵۲طلای جهانی دارد و آمریکا هم ۵۳طلا.
کد خبر: ۱۳۸۰۷۶۲

با این حال تیمی که امسال به رقابت‌های جهانی بلگراد ۲۰۲۲ اعزام شد، یک رکورد تاریخی از خود به ثبت رساند که شاید برای شکستن آن سال‌ها زمان نیاز باشد؛ آن رکورد تاریخی هم کسب هفت مدال توسط ۹ کشتی‌گیر بود. در تاریخچه ۷۰ساله رقابت‌های جهانی کشتی تا قبل از مسابقات جهانی بلگراد، آزادکاران ایرانی با وجود کسب پنج عنوان قهرمانی تیمی، فقط در چهار دوره موفق شده بودند بیش از پنج مدال جهانی در یک دوره به دست بیاورند و امسال، این اتفاق برای پنجمین بار در بلگراد رقم خورد؛ جایی که شاگردان پژمان درستکار در پنج وزن به فینال رقابت‌ها رسیدند و در سه وزن هم در مسابقه رده‌بندی حاضر بودند. در واقع تنها حذف شده تیم‌ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی صربستان، علیرضا سرلک، نایب قهرمان سال گذشته جهان بود که در همان مبارزه نخست خود مقابل ژو وانهائو از چین غافلگیر شد و با شکست ۶ بر ۲ مقابل این حریف، بدون هیچ امتیازی از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

ما در بلگراد امیر محمد یزدانی، نایب قهرمان سال گذشته مسابقات جهانی را هم داشتیم که متاسفانه بنا به دلایلی که بر همه روشن است، به سر وزن نرسید تا روی تشک حاضر نشود. با وجود این از بین هشت آزادکار دیگر، ماموریت غیرممکن را ممکن کردند و با درخشش در سالن آره‌نا استارک بلگراد، هفت نفر آن‌ها روی سکوی سه‌گانه اوزان خود ایستادند تا تیم‌ملی کشتی آزاد با کسب هفت مدال خوشرنگ در صربستان، تاریخ‌ساز شود. پدیده تیم ملی هم رحمان عموزاد ۲۰ساله بود که با کشتی‌های هجومی‌اش لقب رحمان بی‌رحم را به خود اختصاص داد. از سال ۱۹۵۱ تاکنون پنج دوره‌ای را که تیم‌ملی کشتی کشورمان در آن‌ها موفق به کسب بیش از پنج مدال شده، با هم مرور می‌کنیم:
 
۷مدال جهانی با طلوع پدیده ایرانی
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها