قصه معجزه دانش‌بنیان‌ها
در گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با عوامل برنامه «معجزه امید» عنوان شد

قصه معجزه دانش‌بنیان‌ها

عوامل «دست‌کی‌بالا» از جزئیات ویژه برنامه اربعین برای کودکان می‌گویند

راوی نوگلان حسینی در رستاخیز اربعین

هیئت باران برنامه کودک «دست کی بالا» از شبکه دو، ویژه‌برنامه‌ای برای پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته که شامل پوشش حضور کودکان در این مراسم است. کودکانی که همراه با خانواده‌هایشان تصمیم گرفته‌اند اربعین ۱۴۰۱ را در جوار حرم شش‌گوشه امام حسین (ع) بگذرانند حتی اگر برای رسیدن به نقطه اتصال خالق با معبود مسیری دشوار پیش‌رو داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۸۰۳۱۰
نویسنده نرگس کیانی - گروه رسانه
این ویژه‌برنامه که تحت عنوان «موکب ۱۲۲۲»؛ موکب نوگلان و بانوان فاطمی به تهیه‌کنندگی سیدمحسن مناجاتی و با حضور محمدرضا بهروز در مقام مجری در قالب آیتم‌هایی زنده در فواصل گوناگون روی آنتن شبکه دو می‌رود ضمن پرداختن به نقش‌آفرینی کودکان در موکب‌ها و پذیرایی و خدمت‌رسانی آن‌ها به حضور پر‌رنگ‌شان در مسیر پیاده‌روی اربعین نیز می‌پردازد. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با سیدمحسن مناجاتی و محمدرضا بهروز است با ذکر این نکته که مناجاتی از تهران و بهروز از کربلا پاسخگوی سؤالات‌مان بودند.

محمدرضا بهروز، مجری برنامه دست کی بالا از شبکه دوی سیما و ویژه‌برنامه آن با عنوان «موکب ۱۲۲۲» ویژه حضور کودکان در پیاده‌روی اربعین در پاسخ به این سؤال که شکل‌گیری این ویژه‌برنامه چگونه اتفاق افتاد به جام‌جم چنین می‌گوید: «برنامه دست کی بالا از شبکه دوی سیما برخلاف سایر برنامه‌های کودک که در مناسب‌های مذهبی و به‌خصوص شهادت‌ها و ایام عزاداری تعطیل می‌شوند، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «هیئت باران سرزمین دست کی بالا» تدارک‌دیده و به تناسب این ایام به تولید برنامه پرداخته‌است که از جمله آن می‌توان به ایام محرم و صفر ۱۴۰۱ و روی آنتن رفتن هیئت باران سرزمین دست کی بالا در روز‌های زوج اشاره کرد. بنده به‌عنوان نماینده این تیم و مجری این برنامه همراه با دستیار تهیه‌مان، سیدمجید نوربخش راهی زیارت اربعین شدیم و قرار است گزارش‌هایی را با عنوان هیئت باران سرزمین دست کی بالا و به‌عنوان نماینده گروه کودک و نوجوان شبکه دو از طریق آنتن این شبکه تقدیم مخاطبان خوبمان، بچه‌ها و خانواده‌هایشان کنیم.»

در موکب نوگلان و بانوان فاطمی چه می‌گذرد؟

او در پاسخ به این سؤال که این روز‌ها در موکب ۱۲۲۲ چه می‌گذرد، توضیح می‌دهد: «ما در عمود ۱۲۲۲، با عنوان موکب نوگلان و بانوان فاطمی هستیم و ما صرفا در اینجا مستقر هستیم و این موکب برای ما نیست و صرفا از اینجا به تولید برنامه می‌پردازیم. در چند روزی که اینجا بوده‌ایم، هر روز دو تا سه بار به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با شبکه دوی سیما ارتباط زنده داشته‌ایم. ما با عناوین مختلف هموطنان عزیز ایرانی‌مان را که با کودکان‌شان به این سفر آمده‌اند در مسیر متوقف می‌کنیم و با آن‌ها به گفتگو می‌پردازیم. همچنین ترانه‌ها و سرود‌های آیینی را که برای برنامه هیئت باران سرزمین دست کی بالا تولید شده‌است در همخوانی با مردم اجرا می‌کنیم و به گفتگو با کودکانی که به این سفر آمده‌اند، می‌پردازیم. از جمله این که از آن‌ها در مورد سفرشان می‌پرسیم و این که چند روز در راه بوده‌اند و از کدام شهر آمده‌اند و آیا دفعه اول‌شان است یا پیش از این هم به کربلا مشرف شده‌اند یا خیر و....»

محمدرضا بهروز که بچه‌ها با نام عمو بهروز می‌شناسندش، می‌افزاید: «در چند گزارشی که تا به حال از شبکه دوی سیما پخش شده‌است حول چند محور با بچه‌ها صحبت کرده‌ایم. از جمله این که بیایید به خودمان قول بدهیم در مسیری که قدم قدم به امام حسین (ع) و حرمش نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم اخلاق و رفتارمان هم قدم به قدم به سمت آنچه او می‌پسندد و معیار می‌داند نزدیک و نزدیک‌تر شود. همچنین این که بیایید به خودمان قول بدهیم برای انجام کاری خوب با خود عهد ببندیم و از این به بعد نسبت به انجامش پایبند باشیم. یکی دیگر از آیتم‌های برنامه، شامل کاغذی بزرگ بود که روی آن نوشتیم «هشتگ اربعین ۱۴۰۱» و متنی هم کنار آن گذاشتیم که از این قرار بود: «دوست مهربانم من به یاد تو هستم» و از بچه‌های هموطن که در مسیر دیدیم، درخواست کردیم اسامی دوستان‌شان را که در ایران هستند و میل داشته‌اند در پیاده‌روی اربعین به کربلا بیایند و برایشان میسر نشده روی این کاغذ بنویسند و این، محتوای یکی از آیتم‌های برنامه «هیئت باران سرزمین دست کی بالا» را تشکیل می‌دهد. یکی دیگر از آیتم‌های‌ما این است که بچه‌ها در طول مسیر چه کمک‌هایی به دیگران می‌توانند بکنند که می‌تواند شامل کمک به زائران کهنسال باشد یا تلاش جهت رعایت نظافت و محور اصلی این بود که اگر خواهر یا برادر کوچک‌تری دارید که در این سفر همراه‌تان است حتما حواستان به او باشد، زیرا شرایطی است که باید بیش از پیش مراقب کوچک‌تر از خودتان باشید.»

اخلاق و رفتارمان حسینی باشد

بهروز در توضیح این که این چندمین سفرش در پیاده‌روی اربعین به کربلاست چنین می‌گوید: «این چهاردهمین سفر من در ایام اربعین به کربلاست و البته بار اولم است که به‌عنوان نماینده سازمان صداوسیما در کربلا مستقر می‌شوم و پیش از این همواره به‌عنوان زائر در این مسیر بوده‌ام، اما تجربه اخیر برایم تجربه‌ای بسیار شیرین بود، چراکه پیشتر در حال و هوای خودم در مسیر قدم می‌زدم و این بار گزارشگر حال و هوای تمام مردمی هستم که از همه جای ایران در این مسیر قدم گذاشته‌اند و به‌خصوص بچه‌ها، چراکه در سال‌های قبل که در این مسیر قدم می‌گذاشتم همواره بچه‌ها را می‌دیدم و با آن‌ها عکس می‌گرفتم، اما هیچ‌گاه پیش نیامده‌بود که بایستم و با آن‌ها گفتگو کنم و ببینم با چه تفکری در این پیاده‌روی شرکت کرده‌اند و چه آرزویی دارند.»

او تاکید می‌کند: «نکته‌ای که ما در تمام برنامه های‌مان بر آن تاکید داشته‌ایم و به آن پرداخته‌ایم این بوده که بچه‌ها در لحظه لحظه زندگی‌مان، هر جا که حال‌مان خوب بود و حس خوبی داشتیم، هر‌جا که حس و حال خوبی را تجربه کردیم فقط به فکر خودمان نباشیم و بدانیم حتما و در جای جای زندگی‌مان باید به فکر هم باشیم و برای همین من از همه می‌خواستم مدام به فکر بچه‌هایی باشند که در خانه نشسته‌اند و در حال تماشای پیاده‌روی دوستان‌شان در مسیر رسیدن به کربلا هستند و دل شان می‌خواهد جای آن‌ها باشند. من از همه بچه‌هایی که با آن‌ها به گفتگو نشستم، خواستم برای بچه‌هایی که بیمارند دعا کنند تا خدا به آن‌ها سلامتی دهد و مهم‌ترین درسی که در این روز‌ها به بچه‌ها یادآوری می‌کنیم این است که این راه رفتن به سمت امام حسین (ع) جسم ما را به حرم ایشان نزدیک می‌کند و چقدر خوب است که تلاش کنیم اخلاق و رفتارمان را هم به معیار‌های مد نظر ایشان نزدیک و نزدیک‌تر کنیم.»

این حضور مهم و ستودنی است

سیدمحسن مناجاتی، تهیه کننده «موکب ۱۲۲۲» نیز در پاسخ به این که این ویژه‌برنامه چگونه شکل گرفت به جام‌جم چنین می‌گوید: «با توجه به این‌که مقرر شد برنامه کودک «دست کی بالا» شامل ویژه‌برنامه‌ای با آیتم‌های گوناگون برای پخش در ایام محرم و صفر باشد در نشستی که با مدیر محترم شبکه دوی سیما انجام شد برآن شدیم تا به پوشش چگونگی حضور کودکان در پیاده‌روی بزرگ اربعین و نقش آن‌ها در این واقعه بپردازیم و ایده اولیه برنامه موکب ۱۲۲۲ به‌عنوان ویژه‌برنامه دست کی بالا این گونه شکل گرفت. تجربه تولید برنامه‌های مناسبتی با این سبک قبلا هم توسط این حقیر و تیم همراه به خوبی انجام پذیرفته‌بود و با توجه به آشنایی و توانمندی همکاران کار چندان پیچیده‌ای نداشتیم. نکته مهم این که تمام پشتیبانی فنی این کار عظیم به‌عهده همکارانی بود که در کربلا مستقر بودند و تمام مراحل ضبط و ارسال توسط آن‌ها انجام می‌شود.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا در مسیر تولید «موکب ۱۲۲۲» به نمونه دیگری نظر داشته‌اند یا خیر، می‌افزاید: «در سال‌های گذشته این مورد به گونه‌های مختلف اتفاق می‌افتاد، ولی امسال به صورت خاص به موضوع حضور کودکان و نقش آن‌ها و والدین‌شان در این راهپیمایی بزرگ پرداخته شده‌است و سازمان صداوسیما به ویژه شبکه دو به خوبی آن را پوشش داده‌اند. از آنجا که کودکان و نوجوانان در این حرکت عظیم شانه به شانه بزرگ‌تر‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند، دو نکته در اتاق فکر برنامه مطرح و مقرر شد به آن پرداخته شود. ابتدا نقش‌آفرینی کودکان و جوانان در موکب‌ها و پذیرایی و خدمت‌رسانی آن‌ها در موکب‌ها و دوم حضور پر رنگ‌شان در راهپیمایی و جاده‌ها و...»

مناجاتی ادامه می‌دهد: «در هر صورت حرکت و همراهی کودکان در سفر اربعین اتفاق بزرگی است و خانواده‌ها با رنج و زحمت بچه‌ها را به‌دوش می‌کشند. همراه شدن کودکان با والدین با علم بر این‌که سفر ساده و راحتی پیش رو نیست، بسیار مهم و ستودنی است. در این میان محمدرضا بهروز با توجه به انرژی و ارتباط بسیار خوب‌شان با بچه‌ها و تجربه‌های موفق‌شان گزینه اصلی برای اجرای این مهم بودند.»
او در پاسخ به آخرین سؤال که موکب ۱۲۲۲ در چه فواصل زمانی روی آنتن خواهدرفت، می‌گوید: «این برنامه قرار است در میان دیگر برنامه‌های شبکه دو، به صورت زنده و مستمر پخش شود و در حال حاضر در دو بخش صبح و عصر در جدول پخش برای آن جایی در نظر گرفته شده‌است و چنانچه شرایط اجازه دهد همچنان تولید و پخش خواهدشد که زحمتش بر عهده همکاران مستقر در کربلاست.»

حسینیه‌ای مخصوص کودکان

محمدرضا بهروز یا همان عمو بهروز برنامه موکب ۱۲۲۲؛ ویژه‌برنامه شبکه دو برای پوشش حضور کودکان در پیاده‌روی اربعین، در گفتگو با جام جم چنین می‌گوید: «آنچه شایان ذکر است این که در موکب ۱۲۲۲، طریق نجف به سمت کربلا با عنوان موکب نوگلان و بانوان فاطمی که تقریبا ۱۵ کیلومتر با حرم امام حسین (ع) فاصله دارد، حسینیه‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان طراحی کرده‌ایم و بچه‌ها در مسیر هنگامی که وارد این حسینیه می‌شوند، چند دقیقه‌ای شاهد برگزاری ویژه‌برنامه‌ای مخصوص خود خواهندبود و در مسابقاتی هم شرکت خواهندکرد که شامل نقاشی کردن، مجسمه‌سازی، خمیربازی، گل بازی و... و در کنار آن مسابقات قرآنی با سوالات معارفی است. همچنین می‌توانندپشت میکروفنی که در اختیارشان قرار داده می‌شود، حرفی را که دوست دارند، بزنند یا اگر شعری دوست دارند بخوانند و اگر مایلند مداحی کنند، که بسیار مورد استقبال مردمی که در مسیر پیاده‌روی اربعین هستند، قرار گرفته‌است.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها