بررسی شش هفته نخست لیگ‌برتر

لیگ در لاک دفاعی

آنقدر‌ها بد هم نبود، اما عالی هم نیست. شش هفته نخست لیگ‌برتر فوتبال ایران به استثنای یک بازی به طور کامل به پایان رسید و آنچه دیدیم نمایشی نه چندان جذاب بود. اکثر تیم‌های حاضر در لیگ برتر کاملا به لاک دفاعی فرو رفتند و اتوبوسی دفاع کردند. در واقع پارکینگ بزرگی از اتوبوس‌ها در شش هفته نخست لیگ‌برتر شکل گرفت.
کد خبر: ۱۳۷۹۹۵۷
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
حالا تیم‌ها به یک استراحت کوتاه مدت می‌روند تا تیم‌ملی فوتبال ایران با استفاده از فرصت فیفا به اردو برود و بازی تدارکاتی برگزار کند. در این مدت شاید برخی سرمربیان روی این موضوع فکر کنند که چرا تیمشان گل نمی‌زند و یا این که قدرت حمله ندارد؟ و چرا تیم به کند است و هیچ چیزی از زیبایی‌های فوتبال را نمی‌تواند به نمایش بگذارد؟ اما چندان روی موضوع فکر کردن حساب باز نکنید. فکر و ذکر برخی از مربیان همیشه چرخشی فوتبال ایران است که صرفا نتیجه بگیرند و بمانند. حتی اگر بهای آن ارائه فوتبالی کسل کننده باشد.

لیگ‌برتری‌ها چه کردند؟

۱- بهترین روند نتیجه‌گیری متعلق به تیم پرسپولیس است با ثبت دو مساوی و چهار برد.
۲- بدترین روند نتیجه‌گیری نیز به ملوان تعلق دارد، تیمی که در این شش هفته سه بار باخته و دو بار مساوی کرده است.
۳- تیم آلومینیوم اراک در شش هفته فقط یک گل زده است که بدترین نتیجه برای تیم مهدی رحمتی به شمار می‌رود.
۴- بدترین آمار برد نیز برای ذوب‌آهن و ملوان است. هر دو تیم هیچ بردی نداشته‌اند.
۵- ذوب‌آهن می‌خواهد تمامی رکورد‌های مساوی را جابه‌جا کند. این تیم در پایان هفته ششم رقابت‌های لیگ‌برتر شش بار مساوی کرده است.

نکات «شوتی»

ضعف همه تیم‌ها در شوت زدن مشهود است. شوت در چارچوب در هر بازی به‌ندرت از عدد ۵ عبور کرد.
درصد کل پاس‌های صحیح هیچ یک از ۱۶ تیم حاضر در رقابت‌های لیگ برتر در شش هفته نخست از ۸۵ درصد بالاتر نرفت.

تعداد کل گل‌های رد و بدل شده به تفکیک هر هفته

هفته اول ۱۴
هفته دوم ۱۵
هفته سوم ۱۹
هفته چهارم ۹
هفته پنجم ۱۴
هفته ششم ۱۲
تعداد کل گل‌ها ۸۳
میانگین تعداد گل به ازای هر بازی ۱.۷گل

همه چیز درباره مساوی‌ها

تعداد کل دیدار‌های برگزار شده در شش هفته: ۴۷
تعداد کل مساوی ها: ۲۱
درصد مساوی‌ها به تعداد کل دیدارها: ۴۴ درصد
تعداد دیدار‌های بدون گل: ۱۳

ترین‌های گلزنی

بدترین خط حمله: آلومینیوم اراک با یک گل (۱ درصد کل گل‌های لیگ)
بهترین خط حمله: پرسپولیس، گل‌گهر و نفت هر کدام با ۸ گل
بهترین گلزن: یورگن لوکادیا (۴ گل)
تعداد بازیکنان ۳ گله: ۲
تعداد بازیکنان ۲ گله: ۱۴

لیگ کم گل، لیگ کم جان

در کل ۴۷ دیداری که در شش هفته قبلی لیگ‌برتر برگزار شد به ندرت بازی‌های پر گلی رقم خورد. تیم‌ها به زحمت خودشان را به دروازه حریف می‌رساندند و به زحمت گل می‌زدند.

پرگل‌ترین دیدار تا اینجا به هفته اول و هفته سوم برمی‌گردد. نفت مسجدسلیمان با نتیجه ۳ بر ۲ مس کرمان را شکست داد و در هفته سوم نیز فولاد با نتیجه ۳ بر۲ تراکتور را از پیش رو برداشت. برتری ۳ بر یک استقلال مقابل ملوان در هفته دوم هم در زمره دیدار‌های پرگل لیگ قرار دارد. تساوی ۲ بر ۲ گل‌گهر و سپاهان هم جذاب و پرگل بود و البته گل‌گهری‌ها یک تساوی ۲ بر ۲ دیگر این بار مقابل مس کرمان داشتند. پرسپولیس نیز در هفته پنجم ۳ بر یک بر هوادار غلبه کرد و استقلال هم هفته بعد با همین نتیجه نساجی را برد. در مجموع لیگ تا هفته ششم کم جان و کم گل بود و اکثر دیدار‌ها نهایت یک یا دو گل داشت.

پاسور برتر

تراکتورِ به شدت پرنوسان هفته‌های ابتدایی بالاخره خودش را تا قبل از پایان هفته ششم به رده ششم رساند. در این جهش تبریزی‌ها ریکاردو آلوز نقش زیادی دارد، مردی که خوب بلد است گل بسازد. این پرتغالی ۲۹ ساله فعلا رکورد برترین پاسور لیگ را در اختیار دارد چرا که با چهار پاس بیشتر از هر بازیکن دیگری گل ساخته است. دانیال اسماعیلی‌فر از پرسپولیس نیز جزو پاسور‌های برتر است هر چند یک پاس گل کمتر دارد. او تا پایان هفته ششم ۳ پاس گل به هم‌تیمی‌هایش داد.

گلر‌های گل نخور

حامد لک هر چقدر فصل گذشته بدبیاری آورد در این فصل باثبات و البته گل نخور ظاهر شده است. گلر مس رفسنجان با ۴۶۵ دقیقه بیشترین دقایق کلین‌شیت در میان دروازه‌بانان را در شش هفته ابتدایی لیگ‌برتر در دست دارد. البته علیرضا بیرانوند و کریستوفر کنت از فولاد نیز هر دو مانند لک فقط دو گل خورده‌اند. این دو چهار مرتبه هم کلیت‌شیت کرده‌اند، اما دقایق کلین‌شیت آن‌ها از لک کمتر است.

بهترین مهاجم

چهار بازی و چهار گل. این آمار یورگن لوکادیای هلندی برای پرسپولیس است. او از هفته سوم لیگ‌برتر برای پرسپولیس به میدان رفت و از هفته چهار پایش به گلزنی باز شد. یک گل به صنعت نفت، یک گل به هوادار و دو گل به نفت مسجدسلیمان باعث شد او به سرعت در صدر جدول گلزنان قرار بگیرد. او نه تنها برترین گلزن فعلی لیگ است بلکه از لحاظ میانگین گل به ازای هر بازی که یک گل است بهترین آمار را دارد.

کیفیت و هزینه‌های لیگ با هم نمی‌خواند

ناصر فریادشیران - کارشناس فوتبال
با توجه به هزینه‌های سرسام‌آوری که باشگاه‌ها برای جذب مربی و بازیکنان مختلف انجام دادند انتظار بازی‌هایی باکیفیت، هجومی و تاکتیکی داشتیم که به جز سه، چهار بازی، تاکتیک شناور و فوتبال رو به جلویی ندیدیم. تعداد دیدار‌هایی که گل‌های زیاد داشته باشد را هم به ندرت دیدیم. برخی تیم‌ها به دلیل بضاعت مالی محدود نتوانستند بازیکنان با‌کیفیت‌تر و بهتری را جذب کنند. باشگاه‌هایی که شرایط مالی مناسب‌تری داشتند این کار را انجام دادند، ولی حتی همان‌ها هم در ارائه یک فوتبال ناب ناتوان نشان دادند. برخی باشگاه‌ها مثل سپاهان، استقلال یا تراکتور مربی خارجی آوردند و انتظار داشتیم با این نیمکت جدید یک فوتبال جدید را هم شاهد باشیم، اما چنین نشد. انتظار داریم بعد از این تعطیلی کوتاه مدت سطح این فصل از رقابت‌ها با توجه به هزینه‌هایی که انجام شده ارتقا پیدا کند. در این شش هفته تحولی آنچنان در تیم‌ها ندیدیم و همه چیز حالت جرقه‌ای داشت. برخی تیم‌ها هم که شرایط مالی ضعیفی دارند بیشتر به بازیکنان جوان‌تر روی آورده‌اند. این خیلی خوب است، اما فاقد فوتبالی هجومی هستند. به هر حال روی آوردن به بازیکنان جوان تحسین‌برانگیز است و کار به خوبی انجام می‌شود. در پایان هفته ششم رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال همچنان می‌بینیم که برخی تیم‌ها هنوز به هماهنگی نرسیده‌اند. خط هافبک با حمله هماهنگ نیست و بالعکس. به نظر من بعد از دو، سه ماه تیم‌ها باید بالاخره فوتبال زیبایی را نشان دهند. به هر حال کیفیت و هزینه‌های لیگ‌برتر با هم نمی‌خواند. کاش باشگاه‌ها به جای خرید بازیکنان گران‌قیمت به سرمایه‌گذاری روی رده‌های سنی روی بیاورند. این موضوع برای ما بسیار مفید خواهد بود. باید به جایی برسیم که بتوانیم مانند کشور‌های صاحب سبک بازیکن به خارج از کشور ترانسفر کنیم نه این‌که خارجی‌های بی‌کیفیت را بیاوریم. به هرحال امیدوارم لیگ‌برتر فوتبال ایران در هفته‌های آتی کیفیت و جذابیت بسیار بیشتری داشته باشد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها