کد خبر: ۱۳۷۹۴۶۴
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه رسانه

هنرمندان دنیای تلویزیون در بوسنی تلاش می‌کنند با تولید محصولات جذاب بومی تعداد بیشتری از مردم کشورشان را بیننده برنامه‌های خود کنند و امیدوارند با درام اجتماعی و خانوادگی «حفره» نفس‌تازه‌ای به صنعت تلویزیون خود بدهند. این درام پرتنش با خلق فضایی تعلیقی و نفس‌گیر می‌کوشد عموم تماشاگران را پای صفحه کوچک تلویزیون بکشد و راه را برای ساخت مجموعه‌های بیشتر باز و هموار کند. سازندگان حفره با این قصد که داستان مجموعه‌شان درباره وقایع‌نگاری شهر سارایوو و گذشته و حال آن است، می‌خواهند بینندگان خود را با بخش‌های پشت پرده تاریخ پر فراز و نشیب و تلخ ۱۰۰سال اخیر بوسنی آشنا و همراه کنند.

حفره، داستانی جذاب و پرکشش دارد: با پیدا شدن جسدی ناشناس در موزه‌ای قدیمی، بازپرس ادیت پاسیک (با بازی فدا استوکان) مامور حل این پرونده مرموز جنایی می‌شود. او با سرک کشیدن به نقاط مختلف شهر سارایوو معاصر، با واقعیت‌هایی روبه‌رو و آشنا می‌شود که اصلا فکرش را هم نمی‌کرده است. سارایوو از گذشته تا حال تغییر چندانی نکرده و هنوز هم رازهای پنهان زیادی با خود دارد. حل رمز و راز مربوط به جسد مجهول‌الهویه با تاریخ چند دهه اخیر کشور گره می‌خورد و با رمزگشایی آن، از مجهولات تاریخی بوسنی هم رمزگشایی و پرده برداری می شود.

خانم آمرا باکسیک کامو، تهیه‌کننده مجموعه به نشریه ورایتی می‌گوید:« تلفیق بین نو و کهنه چیزی است که همه ما با آن رودررو هستیم و آن را در درون‌مان حمل می‌کنیم. واقعیت این است که همه آدم‌ها به گذشته‌شان وصل هستند و به آن چسبیده‌اند و این نکته عجیبی است. آنها گذشته را راهی برای ورود به حال و آینده می‌بینند. اگر همین الان اتفاقی به یکی از قهوه‌خانه‌های سارایوو سر بزنید، خواهید دید که همه در حال گوش دادن به ترانه‌ای از دهه ۸۰ میلادی هستند. نمی‌دانم این حس و روحیه از کجا می‌آید و از کجا نشات می‌گیرد و چرا هنوز در گذشته هستیم. در عین حال، ما جامعه‌ای هستیم که معمولا علاقه‌ای برای حل مسائل و گره‌ها از خودش نشان نمی‌دهد. برای مثال، طی ۳۰ سال گذشته هیچ یک از مسائلی که با آنها دست به گریبان بوده‌ایم را حل و فصل نکرده‌ایم. چنین حال و هوا و روحیه‌ای را باید در ذیل کدام ژانر هنری قرار داد؟ شک نداشته باشید که مجموعه حفره داستانی جنایی و شبیه رمان‌های پلیسی است و با این حال، هنوز تلاش می‌کند اثری اجتماعی و حتی سیاسی درباره شهری باشد که تاریخ و مصائب زیادی را به خود دیده است.»

آمرا باکسیک کامو برای خلق داستان حفره از همکاری دنیس تانویک بهره گرفته است. دنیس تانویک، فیلمساز مطرح چند دهه اخیر سینمای بوسنی، با درام سیاسی و ضد جنگ «سرزمین هیچ کس» جوایز متعدد بین‌المللی دریافت کرد و مورد تحسین منتقدان سینمایی قرار گرفت و سینما، تلویزیون و فرهنگ بوسنی را در معرض دید گسترده تماشاگران جهانی قرار داد.

تانویک می‌گوید زمان نگارش فیلمنامه‌ای تصویری حتما باید به وضعیت آب و هوایی توجه ویژه‌ای داشت: « یکی از مواردی که هیچ وقت در زمان فیلمبرداری قابل پیش‌بینی نیست، وضعیت آب و هواست. آنچه را که روی کاغد می‌نویسید، الزاما شبیه همان چیزی نیست که فیلمبرداری می‌کنید و حتما با آن تفاوت‌هایی دارد. سارایوو در فصل زمستان معمولا مه‌آلودترین شهر قاره اروپاست و بخش مهمی از این مه به دلیل آلاینده‌های کارخانه‌های فعال شهر است که هوا را به شدت آلوده کرده‌اند. با این حال، در ۱۵ سال گذشته ما آفتابی‌ترین موقعیت را در شهر داشته‌ایم! مه آلود بودن سارایوو کمک زیادی به خلق حس تعلیق و تردید در داستان مجموعه کرد و به رمز و راز بخش اجتماعی و سیاسی آن اضافه کرد.»فصل اول حفره در پنج اپیزود تولید شده و سازندگانش امیدوارند فیلمبرداری فصل دوم را در فصل بهار آینده شروع کنند./ ورایتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها