استعفای یکی از کارکنان گوگل و پویشی که در این مجموعه در اعتراض به همکاری‌ با رژیم‌صهیونیستی به راه افتاده، بار دیگر موضوع خدمات‌رسانی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را به اسرائیلی‌ها به سوژه رسانه‌ها تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۸۹۲۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
در این اتفاق تازه، یکی از کارمندان گوگل به نام آریل کورن در اعتراض به قرارداد ۱.۲میلیارد دلاری میان گوگل و آمازون با ارتش رژیم اشغالگر قدس برای بایکوت اخبار فلسطین از کارش استعفا داد.

آریل کورن، کارمند آمریکایی و یهودی بخش بازاریابی شرکت گوگل می‌گوید به‌دلیل اعتراض به عقد قرارداد موسوم به «نیمبوس» میان این شرکت با رژیم صهیونیستی، مورد آزار و اذیت مدیران گوگل قرار گرفته و مجبور شده استعفا بدهد.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت نوشت این کارمند ۲۸ ساله از دیگر کارمندان گوگل خواسته در مقابل سه دفتر این شرکت در آمریکا تجمع اعتراضی تشکیل دهند.

آریل کورن در بیانیه‌ای گفته است، گوگل به شکل سیستماتیک، صدای فلسطینی‌ها، یهودیان، عرب‌ها و مسلمانانی را که نگران همدستی این شرکت در نقض حقوق بشر فلسطینی‌ها هستند، سرکوب می‌کند و همزمان علیه کارمندانی که به این روند اعتراض دارند اقدام کرده و فضایی از ترس را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.
به نوشته «تک‌کرانچ»، زمانی که آریل کورن نگرانی خود را از پیوند گوگل با ارتش رژیم اشغالگر فلسطین عنوان کرد، از عضویت در گروه داخلی یهودیان کارمند گوگل برکنار شد و پس از مدتی گوگل به او گفت برای کار باید حتما به برزیل برود.

کورن با وجود توماری که ۷۰۰کارمند گوگل در حمایت از او امضا کردند، در روز‌های گذشته تصمیم به ترک این شرکت گرفت و محیط کاری آن را خصمانه نامید.

به نوشته وبسایت اسرائیلی وای‌نت، او که هفت سال از مدیران بازاریابی و امور آموزشی گوگل بود، کارمندان گوگل را به تظاهرات در برابر دفاتر این شرکت در سان‌فرانسیسکو، نیویورک و سیاتل فرا خوانده است. البته شرکت گوگل هر نوع انتقام‌جویی را رد و مدعی شده تحقیقاتش نشان می‌دهد خانم کورن هدف اقدامات تلافی‌جویانه قرار نگرفته است.

مخالفت جمعی کارکنان گوگل با قرارداد اسرائیلی

به دنبال استعفای آریل کورن، شماری از کارکنان گوگل نیز با قرارداد کلان ۱.۲میلیارد دلاری این شرکت با اسرائیل به مخالفت برخاسته و گفته‌اند گوگل نباید با عواملی همکاری کند که فلسطینیان را سرکوب می‌کنند. پایگاه‌های خبری فناوری، از جمله تک‌کرانچ، گزارش دادند گروهی از کارمندان گوگل، از تبار یهودی و مسلمان یا دارای تبار عربی و فلسطینی، پس از مدت‌ها مخالفت درون‌سازمانی با پروژه موسوم به نیمبوس میان گوگل با ارتش اسرائیل، اکنون صدای مخالفت خود را علنی کرده‌اند. مخالفان ازجمله به گزارش تهیه شده از سوی وبسایت اینترسپت اشاره کرده‌اند که گفته است هوش مصنوعی و سایر امکانات پیشرفته‌ای که گوگل به دولت اسرائیل ارائه می‌کند به ارتش این کشور امکان می‌دهد تا نظارت دیجیتالی در اراضی فلسطینی را افزایش دهد.

سابقه خدمات گوگل به رژیم صهیونیستی

این اولین بار نیست که روابط گوگل و رژیم اشغالگر قدس، حاشیه‌ساز می‌شود. تابستان۹۹ بود که رسانه‌ها از حذف نام فلسطین از نقشه‌های جهانی اپل و گوگل خبر دادند؛ اقدامی که در راستای همسویی با اقدامات آمریکا و اسرائیل در هدف قراردادن هویت و موجودیت فلسطین بود. با این حال شرکت گوگل در دروغی آشکار پاسخ داد نام فلسطین اصلا از ابتدا در این نقشه‌ها درج نشده است. رسانه‌های جمعی و فضای مجازی از دو دهه گذشته و به‌ویژه در دوره اخیر تبدیل به بستر اصلی ترویج ایدئولوژی نژادپرستی صهیونیسم شده‌اند. بسیاری از بنیان‌گذاران و سرمایه‌داران فضای مجازی صهیونیست بوده و با یهودیان ارتباط مستقیم داشته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به زاکربرگ (موسس فیسبوک)، لری پیج و سرگئی برین (مؤسسان گوگل) و کوین سیستروم و مایک کریگر (مؤسسان اینستاگرام) اشاره کرد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی غربی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، واتساپ و...، به عنوان قدرتمندترین ابزار کنترل و مدیریت افکار عمومی مردم دنیا، دارای پیوند‌های عمیق با رژیم اشغالگر قدس هستند.

یکی از ماموریت‌های اصلی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که در خدمت رژیم صهیونیستی کار می‌کند علاوه بر کسب مشروعیت برای تجاوزات صهیونیست‌ها علیه اعراب، انجام تبلیغات نژادپرستانه علیه فلسطینیان است. در همین زمینه مؤسسه موسوم به «مرکز عربی توسعه رسانه‌های اجتماعی» در فلسطین که اقدامات نژادپرستانه و رفتار‌های تحریک‌آمیز فعالان اسرائیلی را در شبکه‌های اجتماعی رصد می‌کند با انتشار نتایج یکی از مطالعات جدید خود اعلام کرد، در ایدئولوژی نژادپرستی صهیونیسم، نفرت‌انگیزی علیه اعراب و فلسطینیان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد دست کم ۶۰ هزار کاربر اسرائیلی در فیسبوک پست‌های خشونت آمیز علیه اعراب و فلسطینیان ارسال کرده‌اند. در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۷۵هزار پست نژادپرستانه و تحریک‌آمیز علیه اعراب و فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد به طوری که هر چند ثانیه یک بار یک پست در این زمینه ارسال می‌شد. این میزان در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۸۰هزار پست بود که اغلب آن‌ها در فیسبوک منتشر شده است. همچنین نتایج تحقیقات موسسه مذکور نشان می‌دهد همز‌مان با افزایش تحریکات مقامات صهیونیستی علیه فلسطینیان، رفتار‌های نژادپرستانه علیه اعراب و فلسطینی‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز افزایش می‌یابد. همچنین اطلاعات حاکی از آن است که شهرک‌نشینان صهیونیست، اطلاعات خود را درباره اعراب و فلسطینی‌ها عمدتا از رسانه‌های افراطی این رژیم به دست می‌آورند و همین مسأله موجب تشدید رفتار‌های نژادپرستانه آن‌ها علیه فلسطینیان می‌شود.

در سایه همین تحرکات رژیم اشغالگر قدس، در دادگاه‌های اسرائیل بیش از ۲۰۰پرونده جنایی علیه فعالان عرب و فلسطینی در فضای مجازی باز شده است. این در حالی است که کاربران اسرائیلی هرگز به‌دلیل نقض قوانین فضای مجازی و انتشار مطالب نژادپرستانه و تحریک‌آمیز مورد پیگرد قرار نمی‌گیرند و درواقع چراغ سبز برای ادامه فعالیت‌های تحریک‌آمیز و نژادپرستانه آن‌ها نشان داده شده است.

پست‌های نژادپرستانه‌ای که علیه اعراب و فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه فیسبوک منتشر شده حاوی بیش از ۱۰۰ کلمه کلیدی توهین آمیز و تحریک کننده علیه اعراب و فلسطینیان است. محمد‌برکه، رئیس کمیته عالی پیگیری امور فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی در این زمینه اعلام کرد اوضاع سیاسی در داخل فلسطین به‌شدت وخیم بوده و صهیونیست‌ها در تلاش برای تشدید رفتار‌های نژادپرستانه خود علیه فلسطینیان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند.

فلسطینی‌ها بار‌ها از مسئولان شبکه‌های اجتماعی و طرف‌های مربوط در این زمینه خواسته‌اند از سیاست‌های مغرضانه و دوگانه خود دست بردارند و با اقدامات نژادپرستانه در این شبکه‌ها با جدیت برخورد کنند، زیرا انتشار مطالبی با محتوای نژادپرستانه علیه اعراب و فلسطینیان و تحریک به ریختن خون آن‌ها در تناقض و مغایرت کامل با قوانینی است که شبکه‌های مذکور اعلام کرده‌اند، اما هیچ‌گاه به این درخواست‌ها پاسخی داده نشده است.

پافشاری گوگل بر قرارداد اخیر

گوگل در بهار سال گذشته پروژه نیمبوس را اعلام کرد. در آن زمان، کرانه باختری و شرق اورشلیم شاهد درگیری‌های وسیع و خشونت‌بار میان نیرو‌های ارتش رژیم غاصب صهیونیستی و فلسطینیان بر سر قضایای سرزمینی مورد اختلاف و سرنوشت الاقصی بود. شانون نیوبری، سخنگوی گوگل، افزود این شرکت افتخار می‌کند رژیم اشغالگر قدس برای تغییرات دیجیتالی خود و نیاز به خدمات ابر گوگل (گوگل کلاد)، ما را انتخاب کرده است. به ادعای نیوبری، گوگل کلاد پلتفرم به سازمان‌های دولتی برای امور روزمره مانند کار‌های مالی، مراقبت‌های بهداشتی، حمل و نقل و آموزش خدمات ارائه می‌کند و برای کار‌های محرمانه نیست. از واکنش ارتش یا دولت رژیم اشغالگر قدس به اعتراض کارمندان گوگل به همکاری اسرائیل و این شرکت در پروژه نیمبوس هنوز خبری منتشر نشده است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها