در هنگام بارش باران و یا برف، همیشه مقداری آب ممکن است بر روی سطح پشت‌بام جمع شده و به داخل ساختمان وارد شود.
در هنگام بارش باران و یا برف، همیشه مقداری آب ممکن است بر روی سطح پشت‌بام جمع شده و به داخل ساختمان وارد شود.
کد خبر: ۱۳۷۸۸۱۱

برای جلوگیری نمودن از بروز چنین مشکلی در ساختمان‌ها، باید از یک نوع ناودانی به اسم ناودانی شیروانی یا آبرو استفاده کرد.

ناودانی شیروانی در مقایسه با دیگر ناودانی‌های موجود در بازار، جزء یکی از وسایل ضروری برای هدایت نمودن جریان آب از روی پشت‌بام است. در ادامه مقاله به معرفی کلی ناودانی، ناودانی شیروانی، انواع ناودانی شیروانی، کاربرد این محصول و همچنین موارد اصلی و تعیین‌کننده قیمت ناودانی اشاره خواهد شد؛ بنابراین همراه ما باشید تا به‌طور کامل با انواع ناودانی شیروانی آشنا شویم.

ناودانی شیروانی

ناودانی شیروانی، نوعی ناودانی است که جهت تخلیه آب برف و بارانی که بر روی پشت‌بام‌ها جمع می‌شود، کاربرد دارد. به‌طورکلی تمامی انواع ناودانی‌ها همچون ناودانی‌های شیروانی، به علت احتمال نصب در مکان‌های بیرونی ساختمان و یا قرارگیری در معرض مستقیم بخارآب و رطوبت، دارای پایداری و مقاومت بسیار خوبی در برابر پوسیدگی و جریان‌های خوردگی هستند.

یکی دیگر از مزایای ناودانی شیروانی نسبت به سایر ناوادنی‌ها این است که ناوادانی شیروانی برخلاف دیگر ناودانی‌ها، از فولاد ضدزنگ و ضدخوردگی ساخته می‌شود.

کاربرد ناودانی شیروانی

از انواع ناودانی شیروانی اکثراً در ساخت سقف سوله و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای مهم این نوع ناودانی می‌توان به تولید چارچوب‌های فلزی، سازه‌های دریایی و سقف‌های کاذب اشاره نمود؛ البته افزون بر این موارد، ناودانی شیروانی در ساخت انواع گوناگون آلاچیق‌ها نیز کاربرد منحصربه‌فردی دارد. ناودانی شیروانی اساساً در پشت‌بام‌ها به‌کار می‌رود و می‌تواند به‌عنوان یک پشتیبان و حمایت‌کننده مناسب برای عرشه سقف کاربرد داشته باشد.

استانداردهای انواع ناودانی شیروانی

ناودانی‌های‌ شیروانی با استفاده از پنج استاندارد جهانی زیر ساخته می‌شوند:

1- استاندارد فرانسه NFA 45-255

2- استاندارد آلمان DIN-1026

3- استاندارد EN 10365

4- استاندارد EN 10025

5- استاندارد DIN EN ISO 12944-3

بررسی انواع ناودانی شیروانی

انواع ناودانی شیروانی

امروزه ناودانی‌های‌ شیروانی در صنایع گوناگونی استفاده می‌شوند و این محصول اساساً جزء یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین انواع ناودانی در صنعت کشور است. ناودانی شیروانی عموماً در دو گروه ناودانی شیروانی لندنی و ناودانی شیروانی جعبه‌ای طبقه‌بندی می‌شود که در ادامه توضیح کلی آنان پرداخته خواهد شد:

ناودانی شیروانی از نوع لندنی (آبرو گرد یا آبرو مخفی)

این نوع ناودانی شیروانی به اسم ناودانی لندنی یا ناودانی آبرو معروف بوده و بیشتر به‌منظور استفاده برای سقف‌های شیب‌دار کاربرد خواهد داشت. از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های این نوع ناودانی شیروانی می‌توان به عدم خیس شدن رهگذران، عدم فروریختن جریان مستقیم آب از قسمت بالای سقف به پایین، نصب بسیار ساده و راحت آن، ساخته‌شده مطابق با استانداردهای روز دنیا، مقاومت عالی در هر نوع شرایط محیطی و جوی و ... اشاره نمود. بودن یک قطعه آبرو در بخش پایانی ناودانی لندنی، سبب خواهد شد تا تمامی آب‌ها در داخل آن جمع شود و از بخشی دیگر به بیرون هدایت شود. در بخش زیر به مهم‌ترین کاربردها و موارد استفاده از این نوع ناودانی اشاره خواهد شد:

1- ساخت انواع گوناگون آلاچیق

2- ساخت انواع سقف‌های شیب‌دار

3- ساخت انواع مختلف فلاشینگ هلالی شکل یا قوسی شکل

4- و ...

ناودانی شیروانی از نوع جعبه‌ای (آبرو مستطیلی، آبرو چهارگوش)

ناودانی شیروانی جعبه‌ای یکی دیگر از انواع ناودانی شیروانی در بازار است و در تعداد بالایی توسط کارخانه‌های مختلف تولید می‌شود. ساختار اصلی این نوع ناودانی در مقایسه با ناودانی لندنی، اندکی ضعیف‌تر است و با مرور زمان در برخورد با جریان آب دچار زنگ‌زدگی و در آخر پوسیدگی می‌شود. شکل ظاهری این نوع ناودانی همانند جعبه‌ای مستطیل شکل بوده و از طریق دستگاه‌های پرسی ساخته می‌شود. ناودانی شیروانی مستطیلی یا چهارگوش اساساً در مقایسه با ناودانی شیروانی لندنی، دارای طول قطر و میزان عمر بیشتری است و به سقف شیروانی جلوه ویژه و منحصربه‌فردی می‌دهد. از رایج‌ترین موارد استفاده از این نوع ناودانی می‌توان به ساخت سوله‌ها و مرکزهای محیط‌ درمانی اشاره نمود. در آخر بایستی گفت برای نصب ناودانی جعبه‌ای، از یک قیف آبرو مخصوص استفاده می‌شود؛ در ادامه به توضیحات بیشتری پیرامون نصب ناودانی شیروانی خواهیم پرداخت.

اهمیت نصب ناودانی شیروانی

فرایند اولیه نصب و راه‌اندازی انواع ناودانی شیروانی به‌طورکلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود؛ برای نصب ناودانی‌ها به افراد ماهر و متخصص در این زمینه نیاز داریم. عدم توجه به این موضوع (نصب ناودانی شیروانی)، در اصل می‌تواند سبب به‌وجود آمدن مشکلات و آسیب‌های متنوعی در سقف و سایر قسمت‌های مرتبط با آن شود. ناودانی شیروانی محصول یا وسیله‌ای است که جریان عبور آب در پشت‌بام یا سقف را جهت‌دهی کرده و به سهولت خروج آن کمک می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی ناودانی شیروانی می‌توان به عدم نفوذ جریان آب به درون ساختمان و یا دیوارها اشاره نمود؛ بنابراین اگر در نصب نکات مربوطه رعایت نگردد و یا از افراد متخصص استفاده نشود، ممکن است با مشکل نشت آب به تمامی ساختمان مواجه شوید!


نحوه نصب ناودانی شیروانی

برای نصب ناودانی شیروانی می‌توان از یک پیچ مخفی استفاده کرده و آن را به بخش زیرین سقف شیروانی متصل نمود. در بخش زیر به‌طور عمده به دستورالعمل‌های مرتبط با شیوه نصب و راه‌اندازی ناودانی شیروانی اشاره خواهد شد:

در گام نخست باید طول سقف موردنظر اندازه گرفته شود؛ سپس طول قطعات مرتبط با آن را نیز بایستی اندازه‌گیری نمود تا تعداد قطعه‌های موردنیاز مشخص شود. برای مشخص کردن میزان شیب پشت‌بام، اساساً باید از علامت‌هایی که در بخش پایانی ناودانی درج ‌شده است، استفاده نمود تا بتوان میزان شیب را تعیین کرد؛ علامت‌گذاری‌ها باید تا بخش پایینی ناودانی (که نزدیک به سطح زمین است)، امتداد یابد.

در انتهای ناودانی شیروانی، اجزای گوناگونی مثل براکت و گوشه باید به‌وسیله‌ی دریل و پیچ نصب شوند. در ادامه با کمک یک نردبان محکم، قطعات براکت باید به‌وسیله یک اتصال‌دهنده مناسب به همدیگر متصل شوند. قطعه زانو را نیز بعد از اندازه‌گیری، به پایین ناودانی شیروانی وصل نموده و در گام آخر، پایه‌های صفحات براکتی به ناودانی متصل خواهند شد.

قیمت و خرید ناودانی شیروانی

بررسی قیمت انواع ناودانی شیروانی باتوجه به اهمیت و کاربرد فراگیر آن در صنایع گوناگون، امری مهم و ضروری است. در قسمت زیر به اصلی‌ترین مواردی که در قیمت نهایی ناودانی‌ شیروانی اثرگذار هستند و ما نیز باید به آن‌ها توجه کنیم، اشاره شده است:

1- بررسی میزان وزن ناودانی شیروانی

2- توجه به ضخامت و ابعاد کلی انواع ناودانی شیروانی

3- بررسی میزان هزینه و دستمزد نیروی کار

4- بررسی قیمت روز مواد اولیه کارشده در محصول و همچنین نوع مواد استفاده‌شده در آن (معمولاً هراندازه قیمت و کیفیت مواد اولیه موردنیاز ناودانی شیروانی بیشتر باشد، قیمت نهایی محصول نیز بیشتر می‌شود.)

5- بررسی برند و شرکت تولیدکننده‌ ناودانی شیروانی

جمع‌بندی

ناودانی شیروانی نوعی ناودانی است که بیشتر در پشت‌بام‌ها و مکان‌های شیب‌دار استفاده می‌شود. ناودانی‌های شیروانی به‌صورت کلی در دو گروه ناودانی جعبه‌ای و لندنی دسته‌بندی خواهند شد و دارای شرایط و کاربردهای متفاوتی هستند. فرایند نصب انواع ناودانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هرگونه اشکالی در آن، سبب ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیر خواهد شد؛ بنابراین هم باید از افراد متخصص در نصب ناودانی شیروانی کمک بگیریم و هم از مراکز و منابع معتبری آن را خریداری کنیم.

افراد برای آگاهی از قیمت انواع ناودانی‌ https://pivan.co/product-category/uchannel/ ازجمله ناودانی شیروانی لندنی و جعبه‌ای می‌توانند به وب‌سایت پیوان مراجعه نمایند و یا به‌صورت تلفنی از قیمت لحظه‌ای این محصول آگاه شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها