گفتنی‌های «ماهچراغ» مجموعه اربعینی شبکه۵

چراغی از ماه بر فراز شلمچه

رامین کرم یزدی، تهیه‌کننده «مادر، کودک» در گفتگو با «جام‌جم»:

پزشک خانواده‌های کم برخورداریم

گاهی پدر و مادر‌ها اشتباه‌هایی دارند که خودشان هم از آن غافل می‌شوند و بی‌خبر می‌مانند. مثلا پدر و مادر‌هایی که ناخودآگاه در حال مقایسه کردن فرزندان‌شان هستند و می‌گویند خواهرت را ببین چقدر مودب است از او یاد بگیر یا پسر همسایه را ببین فلان کار را کرد که تو انجام ندادی.
کد خبر: ۱۳۷۸۲۸۰
نویسنده نرگس کیانی - گروه رسانه
یا پدر و مادر‌هایی که وقتی عصبانی هستند، ناخودآگاه عصبانیت خود را بر سر فرزندشان خالی می‌کنند یا خدای‌ناکرده بی‌توجهی‌هایی که ممکن است مرتکب شویم و خودمان هم متوجه نشویم. قرار است چند مورد از این اشتباهات را اول برنامه با یکدیگر مرور کنیم. خورشیدی که نور را پاشیده و آسمان آبی و صبحی که دیگر از راه رسیده‌است، ما اینجاییم تا صبح مان را با سلام به شما آغاز کنیم.» این شروع یکی از برنامه‌های شبکه سلامت است؛ برنامه «مادر، کودک» که پیشتر با نام «مادر، کودک، تندرستی» و اکنون با نام تازه تجربه پخش هفدهمین سری خود را از شبکه سلامت پشت سر می‌گذارد. مادر، کودک هر روز صبح ساعت۹ به‌صورت زنده با موضوعات متنوع حوزه سلامت مادر و کودک روی آنتن شبکه سلامت می‌رود. مشروح گفتگو با رامین کرم یزدی، تهیه‌کننده مادر، کودک با جام‌جم را در ادامه بخوانید.

باوجود برنامه‌های متعدد در حوزه سلامت کدام جای خالی به پذیرش تهیه‌کنندگی مادر، کودک ترغیب‌تان کرد؟

نکته اول این که نیازمندی‌های پزشکی زنان در مقام مادر و کودکان‌شان، نه نیاز دیروز و امروز که نیازی همیشگی است و همین همیشگی بودن این نیاز، مادر، کودک را به یکی از برنامه‌های قدیمی شبکه سلامت تبدیل کرده‌است. زمانی که این برنامه را پس از حدود چهار سال روی آنتن بودن، از حدود یک سال پیش به‌عنوان تهیه کننده تحویل گرفتم، نام آن «مادر، کودک، تندرستی» بود و ما برای آن که بتوانیم حیطه مسائل مطرح شده در آن را گسترده‌تر کنیم و فقط محدود به مسائل پزشکی نباشیم، کلمه «تندرستی» را از ادامه نامش حذف کردیم. مادر، کودک را یک پزشک خانواده و مخاطب آن را زنانی می‌دانیم که ممکن است نتوانند برای پاسخگویی به همه سوالات‌شان به مطب دکتر مراجعه کنند و در نتیجه می‌کوشیم به آنچه ممکن است در مورد بیماری‌های خود یا کودک‌شان در ذهن داشته‌باشند، بپردازیم.

اشاره کردید که مادر، کودک را پزشک خانواده می‌دانید و اجازه می‌خواهم این نکته را با توجه به دسترسی گسترده‌تر خانواده‌های برخوردار به خدمات درمانی اضافه کنم که احتمالا مادر، کودک پزشک خانواده‌های کم برخوردارتر است. این برنامه در راستای انجام این رسالت چگونه عمل می‌کند؟

تایید می‌کنم گروه هدف ما خانواده کم برخوردارتر دور از مرکزند و قصدمان آگاهی دادن به افرادی است که شاید به مراکز درمانی دسترسی ندارند تا دست‌کم بدانند چه اتفاقی برایشان رخ داده‌است و برای درمان آن باید از چه مسیری پیش بروند. برنامه مادر، کودک که اکنون سری هفدهم خود را، با ذکر این نکته که هر سری آن شامل تعداد قسمت‌های متفاوت بود، پشت سر می‌گذارد. پیشتر صرفا گفت‌وگومحور و فقط در حوزه سلامت جسمی بود، اما اکنون آیتم‌های متعددی به آن اضافه و شامل سلامت روان هم شده‌است.
 
ضمن این که ما سه روز در هفته به بیماری‌های مربوط به کودکان و سه روز در هفته به بیماری مربوط به زنان به عنوان مادران آنها، می‌پردازیم و غیر از پرداختن به یک بیماری خاص در هر قسمت، در پلی بک‌هایی با عنوان «رمز سلامتی» به بیماری‌های دیگر هم می‌پردازیم تا اگر مخاطب مایل به استفاده از مظروفی که در ظرف نخست به او ارائه شده‌است، نبود گزینه‌های دیگری نیز در دسترس داشته‌باشد.

برای متفاوت بودن در خیل برنامه‌هایی که با موضوع سلامت مادر و کودک تولید می‌شود، چه تمهیدی اندیشیده‌اید؟

در این زمینه می‌توانم از آیتم‌های جدیدی که این روز‌ها روی آنتن می‌روند، یاد کنم. ما در یکی از آیتم‌های‌مان به دستور پخت غذا‌هایی ساده، حاوی ویتامین و خوش رنگ و لعاب که مادران برای کودکان می‌پزند، می‌پردازیم.
 
ارزان تمام شدن این غذا‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، مقوی بودن‌شان با توجه به نیاز‌های جسمی کودک و خوش رنگ و لعاب بودنش با توجه به نیاز‌های روحی او نکاتی بود که ما در این دستور‌های آشپزی مد نظر داشتیم. معرفی کتاب‌هایی که مادران می‌توانند برای کودکان‌شان تهیه کنند آیتم دیگر این برنامه است که زمینه‌ساز بروز خلاقیت کودک است. همچنین در آیتم «چگونه با کودکان خود رفتار کنیم؟» به نکاتی می‌پردازیم که کسانی که به تازگی مادر شده‌اند، به آگاهی از آن‌ها نیاز دارند و صرفا در حیطه مسائل پزشکی هم نیست.
 
آیتم «کاردستی» نیز به ارائه راه و روش‌هایی برای کاردستی درست کردن مادر با کودک می‌پردازد و با این هدف تولید شده‌است که جای خالی مهدکودک را در زندگی کودکانی که به این مراکز دسترسی ندارند پر کند.
 
نکته پایانی که در پاسخ به این سؤال می‌توانم به آن اشاره کنم، ریتم تند این آیتم‌ها و مجموع برنامه است، به گونه‌ای که حتی اگر مخاطب فرصت تماشای کل یک قسمت را هم نداشته‌باشد، با تماشای بخشی از آن نیز به اطلاعاتی دست خواهدیافت. همچنین لازم است به اتفاقاتی که در آینده نزدیک در برنامه رخ خواهدداد اشاره کنم که از جمله آن‌ها آیتم‌هایی، چون اخبار حوزه زنان، بخشی نمایشی ویژه کودکان و... است.

با توجه به زنده بودن برنامه، در انتخاب کارشناسان ملزم به رعایت چه نکاتی هستید؟

مادر، کودک از حضور یک تیم سردبیری برخوردار است که به رصد بهترین کارشناسان حوزه‌های مدنظر برنامه می‌پردازند و این نکته‌ای بسیار مهم برای ماست چرا که پیشتر شاید پیش آمده‌است که کارشناسانی به برنامه آمده و اطلاعاتی نه چندان صحیح به مخاطب داده‌اند. تیم سردبیری پیش از حضور مهمان در برنامه به مشخص کردن حول و حوش محور‌های مورد بحث می‌پردازد و نقطه شروع و پایان را نیز تعیین می‌کند.

«مادر، کودک» پیش آگاهی می‌دهد

رامین کرم یزدی، تهیه کننده برنامه مادر، کودک در مورد امیدواری‌اش در خصوص تاثیرگذاری این برنامه در میان مخاطبان آن به «جام جم» چنین می‌گوید: «برنامه مادر، کودک شامل سه بخش گفتگو و یک بخش جداگانه است که در آن فقط به پاسخگویی به سوالات مردم می‌پردازیم و درواقع ابتدا به طرح مسائل پزشکی می‌پردازیم و در انتها سوالات مخاطبان را می‌شنویم و این از جمله نکاتی است که به واسطه‌اش بر پزشک خانواده بودن مادر، کودک تاکید می‌کنم. چرا که ما شاید در نقطه نقطه ایران از امکانات درمانی یکسانی برخوردار نباشیم بنابر این قصد ما دست کم پیش آگاهی دادن به این افراد در مورد مشکلات‌شان است.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها