دانشمندان ‌دنبال راهکارهای تجزیه دی‌‎اکسیدکربن جو هستند

تکثیر باکتری‌ها برای نجات اقلیم زمین

روبرتو کینگ که در شرکت بریتانیایی «فاستر پلاس فریمن» تولید‌کننده ابزارهای جرم‌شناسی فعالیت دارد، با کمک همکاران خود روشی توسعه داده‌اند که تا حدی به این هدف (تشخیص زمان دستکاری یک نوشته) دست یافته‌ا ست.
کد خبر: ۱۳۷۶۸۶۶
نویسنده نادیا زکالوند - گروه دانش و سلامت
محققان موفق‌شده‌اند روشی جدید را برای شناسایی اثر انگشت روی اسناد کاغذی معرفی کنند. آن‌ها با این روش می‌توانند تعیین کنند اثرانگشت قبل از نوشته‌های چاپی روی کاغذ وجود داشته یا پس از چاپ نوشته روی آن، قرار گرفته‌است. این تکنیک با استفاده از همان ابزار‌های استاندارد جرم‌شناسی انجام می‌شود و روشی بسیار ساده است.

در پرونده‌های جرم‌شناسی و دادگاهی، بیشتر مواقع «چه وقت»، به اندازه «چه کسی» مهم است. مثلا ممکن است در پرونده‌ای مشکوک به کلاهبرداری، فردی مظنون به دستکاری یک وصیت‌نامه یا قراردادی به وسیله چاپ مطالبی روی سند اصلی باشد.

این محققان از لایه‌ای نازک ژلاتین بلندکننده نوشته چاپی روی کاغذ استفاده کردند. این ژلاتین در برابر اثر انگشتی که پیش از نوشته چاپی یا بعد از آن روی کاغذ قرار گرفته‌است، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد.

چگونگی تشخیص جعل سند

متخصص جرم‌شناس برای به‌کارگیری این روش باید ابتدا ژلاتین را روی اثر انگشتی که ممکن است بخشی از نوشته چاپی روی آن هم‌پوشانی داشته‌باشد، قرار دهد. سپس ژلاتین را از روی نوشته‌ها برداشته و آن را درون جعبه‌ای شیشه‌ای خالی بگذارد که از بخار ماده شیمیایی به نام دی‌سولفور دی‌نیترید پر شده است.
این بخار به برجستگی‌های میکروسکوپی روی اثر انگشتی که بر سطح ژلاتینی نقش بسته است می‌چسبد و پس از چند دقیقه اثرانگشت به رنگ آبی آشکار می‌شود.

این گروه تحقیقاتی این فرآیند را برای هر دو حالت وجود اثر انگشت زیر‌نوشته چاپی یا روی آن انجام دادند. در حالت اول ژلاتین ابتدا با نوشته چاپی و در حالت دوم، با اثر انگشت تماس پیدا می‌کرد و بنابر واکنش بخار ماده شیمیایی مشخص می‌شد اثر انگشت از ابتدا روی کاغذ بوده یا بعدا روی آن قرار گرفته است.

بنابه گفته ملانی بیلی از دانشگاه ساری (Surrey) بریتانیا، این راهکار جایگزین ساده‌تر و ارزان‌تری در مقایسه با روش‌های تشخیص جعل اسناد است که پیش از این محققان پیشنهاد داده‌بودند. در واقع آن روش‌ها، در ابزار‌های تخصصی جرم‌شناسی معمول نبودند، اما در این راهکار جدید از همان روش‌های همیشگی استفاده می‌شود.

بازرسان صحنه جرم مانند همیشه، بلندکننده ژلاتینی را با خود به صحنه جرم می‌برند و با استفاده از آن و ماده شیمیایی دی‌سولفور دی‌نیترید آثار انگشت را بررسی می‌کنند. درضمن از آنجا که بلندکننده ژلاتینی اثر انگشت را از بین نمی‌برد، این راهکار جدید را می‌توان با روش‌های دیگر جرم‌شناسی ترکیب کرد و از آن بهره برد.
محققان تاکنون روش جدید خود را روی ترکیب اثر انگشت و جوهر‌های چاپ لیزری بررسی کرده‌اند. آن‌ها اکنون قصد دارند، این ساز و کار را برای نوشته‌های خودکاری و همچنین اثر مهرها، به منظور تشخیص جعل امضا و گذرنامه‌های جعلی هم به‌کار برند.

منبع: روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها