آمریکایی‌ها از اقدامات تنش‌زای خود در روابط با چین دست‌بردار نیستند و چند روز پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اکنون هیأتی از قانون‌گذاران آمریکایی به رهبری سناتور دموکرات، اد مارکی و چهار قانون‌گذار دیگر مجلس نمایندگان این کشور در حال رایزنی با مقامات تایوانی در این منطقه هستند.
کد خبر: ۱۳۷۶۵۸۷
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌‌الملل

چینی‌ها این‌گونه اقدامات آمریکا را در مغایرت با سیاست چین واحد می‌دانند و تاکید دارند واشنگتن با چنین سفرهایی در حال دخالت در امور داخلی چین و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است و قطعا این اتفاق را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت. البته پکن در این مدت تلاش کرده با صبوری در مقابل رفتار تنش‌زای واشنگتن برخورد کند و رقابت استراتژیک دو کشور را که در هفته‌های اخیر پرتنش شده است، مدیریت کند.

آمریکایی‌ها نیز نشان داده‌اند از گسترش تنش‌ها با چین و کشیده‌ شدن این درگیری‌ها به حوزه نظامی پرهیز دارند اما از رفتار اخیر آنها این‌گونه به نظر می‌رسد که درک دقیق و شفافی از خطوط قرمز استراتژیک چین ندارند؛ شناختی که برای جلوگیری از درگیری ضروری است.

درک دقیقی از چنین خطوط قرمز باید در حوزه‌های مهمی مانند تایوان، دریاهای چین جنوبی و شرقی، شبه جزیره کره، فضای سایبری و فضا حاصل شود.

مدیریت این رقابت استراتژیک می‌تواند به تثبیت روابط ایالات متحده و چین در دهه آینده کمک کند، زمانی که رقابت بین دو ابرقدرت با نزدیک شدن به برابری اقتصادی به خطرناک‌ترین مرحله خود می‌رسد. همچنین در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده و بیستمین کنگره حزب شی، بهتر است دو کشور به مدیریت این رقابت استراتژیک ادامه دهند تا دوره چالش برانگیز فعلی سپری شود.

با این‌حال جدیدترین سفر اعضای کنگره به تایوان یک بار دیگر ثابت می‌کند ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد ثبات در سراسر تنگه تایوان باشد و از هیچ تلاشی برای ایجاد تقابل بین دو طرف و مداخله در امور داخلی چین دریغ نمی‌کند. حالا باید دید ادامه این روند به کجا می‌‌انجامد و پکن تا چه زمانی قادر است رفتار تنش‌زای آمریکا را با مدیریت خود کنترل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها