پلیس فدرال آمریکا که اصلی‌ترین نقش را در شکست هیلاری کلینتون و پیروزی ترامپ در انتخابات سال۲۰۱۶، آن هم به واسطه مفتوح نگاه داشتن پرونده ایمیل‌های وی ایفا کرد، اکنون پس از شش‌سال تصمیم به حذف مهره سابق انتخاباتی خود گرفته است. تفتیش پرماجرای پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) از خانه دونالد ترامپ در فلوریدا، تشدید ناگهانی تحقیق از رئیس‌جمهور سابق را رقم زد و پرسش‌های حقوقی جدیدی مطرح کرد که می‌تواند مسیر ریاست‌جمهوری آمریکا را تغییر دهد.
کد خبر: ۱۳۷۶۳۳۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
منابع غیررسمی می‌گویند در جریان تفحص بی‌سابقه پلیس اف‌بی‌آی از کاخ ترامپ در ایالت فلوریدا (منطقه پالم بیچ)، ۳۰۰۰سند محرمانه‌ای که توسط وی در این منزل نگهداری می‌شد مصادره و از کاخ خارج شده است. اگر نتیجه تحقیق و تفحص - که ظاهراً به چگونگی نگهداری اسناد محرمانه ریاست‌جمهوری توسط ترامپ مرتبط است- محکومیت او باشد، برخی معتقدند او دیگر نمی‌تواند قانونی نامزد ریاست‌جمهوری شود. بر اساس گزارشی بی‌بی‌سی، جوزف مورینو، دادستان سابق وزارت دادگستری گفت ماهیت و حساسیت جست‌وجو در استراحتگاه ترامپ در پام‌بیچ نشان می‌دهد این تفحص در مسیر اتهامات بالقوه در حرکت است.

قانون جنجالی علیه ترامپ

مورنو می‌گوید: «کسانی در اف‌بی‌آی و یک دادستان فدرال معتقدند جرم نقض قانون سوابق ریاست‌جمهوری [که رؤسای‌جمهور را ملزم می‌کند تمام اسناد و ایمیل‌های خود را به آرشیو ملی منتقل کنند]یا نقض سایر قوانینی که بر اسناد طبقه‌بندی شده حاکم است، اتفاق افتاده و به همین دلیل آن‌ها اقدام به تفحص کرده‌اند. بسیاری از تحلیل‌ها پس از جست‌وجو - و عنصر کلیدی مربوط به انتخابات ۲۰۲۴ - بر یک قانون جنایی مبهم متمرکز شده‌اند: بخش ۲۰۷۱ از ماده ۱۸ قانون ایالات متحده. این بخش بیان می‌دارد هر کسی که اسناد دولتی را در اختیار دارد و «به طور عمدی و غیرقانونی هرگونه سابقه، روند، نقشه، کتاب، کاغذ، سند یا چیز دیگری را که در هر دفتر دولتی بایگانی یا سپرده شده است، پنهان، حذف، تحریف و معدوم کند یا از بین ببرد می‌تواند محکوم به پرداخت جریمه نقدی یا تا سه سال حبس‌شود.» نکته مهم این است هرکسی که بر اساس آن قانون محکوم شود، برای تصدی مقام فدرال، رد صلاحیت خواهد شد. به همین دلیل است که برخی معتقدند محکومیت می‌تواند به شایعه امید‌های بازگشت ترامپ به کاخ‌سفید پایان دهد.

مایکل بشلوس، مورخ ریاست‌جمهوری، به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «این یک قانون واقعی است و اگر دونالد ترامپ آن قانون را نقض کرده باشد... مجازات‌های واقعی دارد، از جمله این‌که ممکن است دیگر هرگز نتواند در منصبی فدرال خدمت کند.»

متخلف باش و رئیس‌جمهور!

اما برخی کارشناسان حقوقی به‌سرعت پافشاری کردند که بعید است بشود این قانون را به کار بست یا در تجدید نظر نشود نقضش کرد، زیرا تنها محدودیت در صلاحیت ریاست جمهوری تابعیت، محل اقامت و سن است. برایان کالت، استاد حقوق اساسی در دانشگاه میشیگان می‌گوید: «این قانون تحت هیچ نوع بازبینی قانون اساسی تصویب نمی‌شود». کارشناسان حقوقی و قانون اساسی همچنین به بی‌بی‌سی گفتند برای مجرمان محکوم شده هیچ منع عمومی برای نامزدی ریاست‌جمهوری وجود ندارد. جدیدترین نمونه مربوط به جورج دبلیو بوش است که محکومیت به رانندگی در حالت مستی داشت، که تخلفی پیش پا افتاده بود، اما دو دوره در کاخ‌سفید حضور داشت. معیار‌های احراز صلاحیت برای این‌که چه کسی می‌تواند نامزد ریاست‌جمهوری شود توسط قانون اساسی ایالات متحده تعیین شده است. موارد لازم برای واجد شرایط بودن ساده است: فرد نامزد باید حداقل ۳۵سال داشته باشد و حداقل ۱۴سال ساکن ایالات متحده باشد؛ بنابراین کشمکش آشکاری وجود دارد بین یک قانون فدرال که می‌گوید محکومان طبق قانون فوق باید از تصدی پست منع شوند و قانون اساسی، که الزامات روشنی را برای افرادی که واجد شرایط نامزدی ریاست‌جمهوری هستند، تعیین می‌کند و هیچ اشاره‌ای به محکومیت‌های جنایی ندارد. تعدادی از کارشناسان حقوقی همچنین گفته‌اند کنگره می‌تواند از طریق فرآیند استیضاح عدم صلاحیت نامزدی را برای تصدی منصب اعلام کند، اما قانون اساسی ایالات متحده چنین اختیاری را برای محکومیت‌هایی که براساس قوانین جزایی عادی صادر شده است، قائل نیست.

خط و نشان طرفداران ترامپ

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا حضور نداشتن خود در معادلات قدرت را خط قرمزی پررنگ قلمداد می‌کند. طرفداران ترامپ که بخش مهمی از آن‌ها را ملی‌گرایان افراطی و نژادپرستان تشکیل می‌دهند، قدرت تخریب اجتماعی زیادی داشته و در هفته‌های منتهی به انتخابات نیز با در دست‌گرفتن سلاح و موادمنفجره، برای مخالفان رئیس‌جمهور سابق آمریکا خط و نشان کشیده‌اند. در چنین شرایطی ممکن است اگر ترامپ راهی زندان یا حتی صرفا از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری محروم شود، طرفداران خود را برای حضور در خیابان‌ها و شورش عمومی تحریک کند. او یک بار این اقدام را در ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ در منطقه کاپیتال هیل انجام داد و ابایی از تکرار آن ندارد.

جزئیات اسناد کشف شده از اقامتگاه ترامپ

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا وجود اسناد هسته‌ای آمریکا را در اقامتگاهش رد می‌کند، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرد اف‌بی‌آی در حمله به اقامتگاه مارئه لاگوی ترامپ در فلوریدا حدود ۲۰جعبه اسناد ازجمله ۱۱مجموعه اسناد سری را کشف و ضبط کرده است. براساس گزارش این رسانه آمریکایی، پلیس فدرال آمریکا تقریبا ۲۰جعبه اسناد از جمله مجموعه‌ای از تصاویر، یک یادداشت دست‌نویس که موضوع آن مشخص نیست، دستور اجرایی ترامپ برای بخشش راجر استون و اطلاعاتی درباره امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را کشف و ضبط کرده است. بر اساس این گزارش، اف‌بی‌آی همچنین سه مجموعه اسناد محرمانه، سه مجموعه از اسناد سری و چهار مجموعه از اسناد فوق‌سری را کشف و ضبط کرده است. پایگاه خبری پولیتیکو نیز اعلام کرد: اف‌بی‌آی در حال تحقیق علیه ترامپ به‌خاطر حذف و نابودی اسناد، ایجاد ممانعت در مقابل تحقیقات و نقض قانون جاسوسی است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها