کد خبر: ۱۳۷۵۳۹۲
نویسنده مهدی خانعلی‌زاده - کارشناس روابط بین‌الملل
جامعه آمریکا بسیار به مسائل اقتصادی حساس است به این دلیل که زندگی مردم کاملاً روی درآمد‌های کاری برنامه‌ریزی شده است. به همین دلیل محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه رکود اقتصادی در این کشور ضربه چشمگیری خورده است. بحران اقتصادی آمریکا که اتفاق افتاده به دلیل بحران انرژی جهانی و تمرکزی است که دولت جو بایدن برای کمک به دولت اوکراین برای مقابله با روسیه گذاشته است.

مساله کاهش محبوبیت دولت بایدن مربوط به اکنون نیست و از زمان روی کار آمدنش دولت محبوبی نداشت. بهترین تصویر شاید همان عکسی باشد که از برنی سندرز در مراسم تحلیف بایدن منتشر شد، نشان می‌داد دولت اساسا باید «نه» به ترامپ را مدیریت می‌کرده و نه «بله» به بایدن.
کلا دولت بایدن ضعیف، بدون دستاورد و بدون پایگاه اجتماعی متولد شد و هرچقدر هم پیش رفت، به دلیل مشکلات اقتصادی و بحران انرژی این ضعف تشدید شد و شرایط به جایی رسیده که محبوبیتش به زیر ۳۰درصد رسیده است و حتی اعضای مرکزی حزب دموکرات هم اعلام می‌کنند تمایلی برای حضور بایدن در انتخاب ۲۰۲۴ ندارند.
بایدن، دولت آمریکا را تبدیل به یک دولت فرومانده کرده است که نه در داخل و نه در خارج از ایالات متحده، توانایی تأثیرگذاری دارد. دولت بایدن حتی میان دموکرات‌ها طرفداران پروپا قرصی ندارد.
اما با وجود این، با توجه به معادلات سیاسی داخلی حزب دموکرات به نظر می‌رسد که بایدن تنها چاره و تنها گزینه این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود مگر این‌که به بها‌نه‌ای مثل بیماری او را کنار بزنند؛ البته در آن شرایط هم دموکرات‌ها گزینه خوبی که بتواند با ترامپ رقابت کند، ندارند. اوضاع حزب دموکرات با بایدن بد است و بدون بایدن بدتر هم خواهد شد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها