چرا 50 درصد تیم های لیگ برتری در همسای غربی اردو زدند؟

از احمدآباد مستوفی تا ترکیه

چند روز دیگر لیگ شماره۲۲ راه می‌افتد. بیست و دومین دوره رقابت‌های لیگ با دیدار افتتاحیه استقلال و سپاهان استارت می‌خورد و اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز به کار خود پایان می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۷۴۷۹۸
نویسنده هیلدا حسینی‌ خواه - گروه ورزش

برخی تیم‌ها در مهلت نقل و انتقالات تابستانی کولاک کرده‌ و تا توانسته‌اند بازیکن جذب کرده‌اند. البته جذب بازیکن برای تقویت شروع فصل آینده یک طرف قضیه است و طرف دیگر قضیه اردوهای آماده‌سازی تیم‌ها قرار دارد.

در دنیای حرفه‌ای فوتبال اصلا نمی‌توان انتظار موفقیت از تیمی داشت که روند آماده‌سازی را پشت سر نگذاشته باشد. تیم‌ها باید در تعطیلات پیش از آغاز لیگ، اردوی آماده‌سازی برپا کنند. برخی تیم‌ها راهی خارج از کشور می‌شوند و برخی دیگر به اردوی داخلی اکتفا می‌کنند.

در خلال برگزاری این اردوهای تدارکاتی معمولا چند بازی تدارکاتی هم با تیم‌های کشور میزبان برگزار می‌شود. مانند فصل‌های گذشته، اکثر تیم‌های لیگ‌برتری کشور ترکیه را برای اردوی خارجی خود انتخاب کرده‌اند. از ۱۶ تیم شرکت کننده در لیگ‌برتر امسال،‌ دقیقا ۸ تیم یا اردوی ترکیه خود را پشت سر گذاشته‌اند یا هنوز آنجا هستند. ۵۰‌درصد لیگ‌برتر فوتبال ایران در ترکیه چکار می‌کند؟ مگر آنجا چه ویژگی‌هایی دارد که شهرهای ایران ندارند؟

امکانات ۲۰

یادمان نمی‌رود تیم‌ ملی ایران در زمان کی‌روش اردویی در اروپا زد که کمی آن‌ورتر از اردوی ملی‌پوشان جایی برای گاوداری بود.

شاید گاوداری در جوار اردوی تیم‌ملی شایعه‌ای بیش نبود اما چیزی که بیشتر باعث انتقاد شد، به کیفیت بد آن اردو و امکانات ضعیف برمی‌گشت. اردوهای ترکیه هم این‌ چنین هستند؟ یک نه بزرگ جواب این سوال است. اصلا به همین دلیل است که نیمی از تیم‌های لیگ برتری برای برگزاری اردو، راهی ترکیه می‌شوند. هم هزینه‌های اسکان و تغذیه تیم در آنجا به صرفه است و هم امکاناتی عالی برای تمرین کردن و برگزاری دیدارهای دوستانه وجود دارد. البته پرسپولیس اخیرا نزدیک بود اردوی تدارکاتی خود را منتفی کند چرا که فاصله بین کمپ تا محل تمرینات زیاد بود اما این مشکل را رفع کردند.

آرزوی درآمدزایی

یک سوال خیلی کلیشه‌ای این است که چرا برخی تیم‌ها برای برگزاری اردوی تدارکاتی لزوما خارج از کشور و به خصوص ترکیه را انتخاب می‌کنند؟ پاسخ دقیقی وجود ندارد اما به هر حال استفاده از امکانات خوب این کشور مقصد یک مزیت مهم است ضمن این‌که برگزاری اردوی تدارکاتی در خارج از کشور برای بسیاری از تیم‌های بزرگ و کوچک دنیای فوتبال یک اصل مهم است. این را هم فراموش نکنیم تیم‌هایی نظیر رئال‌مادرید یا بارسلونا صرفا به منظور درآمدزایی‌های کلان از راه تبلیغات راهی کشورهایی مثل امارات، آمریکا یا ژاپن می‌شوند و اردوی تدارکاتی خود را در این کشورها برگزار می‌کنند.

خوب می‌دانیم چنین چیزی در رابطه با فوتبال ایران و باشگاه‌هایش صدق نمی‌کند. مثلا همین استقلال یا پرسپولیس که اردوی تدارکاتی خود را در ترکیه برگزار کردند ریالی بابت حضور خود در ترکیه درآمدزایی نکردند. در واقع هیچ یک از تیم‌های ایرانی هنوز به آن مرحله نرسیده‌اند که بخواهند بابت حضور در خارج از کشور درآمدزایی کنند. این تیم‌ها فعلا فقط می‌روند تا اردویی بزنند، تمرینی بکنند و دیداری تدارکاتی با تیم‌های آنجا هم داشته باشند.

فاصله دارا و ندار

حتی برگزاری اردوی خارج از کشور هم می‌تواند فاصله مالی تیم‌های لیگ‌برتری را نشان بدهد. مثلا تیمی مثل گل‌گهرسیرجان به راحتی دو اردو در کیش و ترکیه می‌زند اما تیم دیگری مثل ملوان چنین شرایطی را ندارد. مسلما تیمی که شرایط بهتر و عالی برای تمرین کردن دارد در لیگ‌برتر هم بهتر ظاهر می‌شود هر چند گاهی اوقات عکس این قضیه هم ثابت می‌شود. باور کنید گاهی اوقات اردوی کردان بهتر از اردوی ترکیه و حتی آلمان جواب داده است.

تیم‌ های ایرانی کجا اردو زدند؟
آلومینیوم اراک: احمدآباد مستوفی تهران
استقلال: ترکیه
پرسپولیس: تهران
پیکان: تهران
تراکتور: ترکیه
ذوب‌آهن: اصفهان و تهران
سپاهان: ترکیه
صنعت نفت آبادان: تهران
فولاد: ترکیه
گل‌گهر سیرجان: کیش و ترکیه
مس رفسنجان: تهران
مس کرمان: تهران
ملوان: تهران و بندرانزلی
نساجی مازندران: ترکیه
نفت مسجدسلیمان: مشهد
هوادار: ترکیه

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها