شهردار سمنان در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد:

رونمایی از طرح تفصیلی شهر تا پایان سال

دیدار سفیر ژاپن با مدیران شهری سمنان با محوریت افزایش همکاری ها؛ انتقال تجارب و توسعه گردشگری سمنان برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۷۳۸۹۵

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از سمنان، سیدعلی مرتضی‌نژاد در نشست مشترک شهردار سمنان و سفیر ژاپن که در محل شهرداری سمنان با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و برخی از مدیران شهری برگزار شد، با بیان ویژگی‌های شهری سمنان اظهار کرد: سمنان شهر باغ‌راه‌ها و خانه‌های قدیمی با جاده سنگ‌فرش و مسیر تاریخی ابریشم است که از گذشتگان به یادگار مانده است و می‌توان پیوند کویر و کوهستان را در این شهر نظاره کرد.

وی با اشاره به بازآفرینی باغ‌راه و ۱۸ بنای تاریخی، افزود: تهیه سند چشم‌انداز و برنامه راهبردی توسعه بافت‌های ارزشمند تاریخی و تبیین شرایط، محدوده، نوع و سقف تسهیلات و تعریف وظایف شهرداری و شهروندان، تحت طرح سراسری بازآفرینی بافت‌های فرسوده کشور، آغاز کار ما در این حوزه بوده است.

شهردار سمنان خاطرنشان کرد: با بهسازی و حضور گردشگران در محله‌ها و محورهای هدف بازآفرینی و اقامت در بناهای تاریخی، شاهد رونق اقتصادی، توجه شهروندان مالکان اماکن رها شده و علاقه‌مندی شهروندان برای تملک و بازسازی بافت‌های قدیمی هستیم.

مرتضی‌نژاد با بیان اینکه مبنای توسعه سیاست‌های پیاده محورسازی و بازآفرینی محله‌های تاریخی شهر است، تصریح کرد: با اعمال تخفیف و ارائه تسهیلات در صدور مجوزهای بازسازی و پایان کار از سوی شهرداری، شاهد مشارکت بیشتر شهروندان و بهبود شاخص‌های زیست‌پذیری ازجمله افزایش امنیت محله‌ای، تقویت حس تعلق محله‌ای، جذابیت و ایمن‌سازی بافت خواهیم بود.

وی ضمن درخواست برای انتقال تجارب موفق شهرهای ژاپنی در حوزه‌های مختلف شهری ازجمله حمل‌ونقل، مدیریت پسماند، اقتصاد شهری و گردشگری، تصریح کرد: منتظر حضور سرمایه‌گذاران ژاپنی در سمنان هستیم.

در ادامه این نشست کازوتوشی آیکاوا، سفیر ژاپن در ایران ضمن تشکر از ابراز همدردی شهردار سمنان با ترور نخست‌وزیر اسبق این کشور، گفت: دولت ژاپن همکاری بسیار خوبی با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته است و مشارکت در مدیریت کرونا و اهدای دستگاه ماموگرافی به یک مؤسسه درمانی در سمنان را نمونه‌ای از آن برشمرد.

وی افزود: استان سمنان در زمینه صنعت و گردشگری ظرفیت‌های زیادی دارد و شرایط برای همکاری میان دو دولت ایران و ژاپن و شهرداری‌ها فراهم است.

در ادامه این نشست مشترک؛ رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان در نشست مشترک با سفیر ژاپن در ایران خواستار معرفی سمنان با استفاده از صنعت پویانمایی ژاپن شد.

حسین موسوی‌دلازیانی، رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان اظهار کرد: وجود باغ‌راه‌ها و خانه‌باغ‌ها، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهری در سمنان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به جاذبه‌های شهری به ویژه میراث ۶۳ هزار ساله موجود در جنوب شهر سمنان، افزود: سمنان دارای قدمت تاریخی است و پتانسیل‌های بسیاری برای توسعه گردشگری دارد که باید بیشتر به آنها پرداخته شود و مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان در خصوص راه‌اندازی مرکز بین‌المللی همکاری شهرهای آسیایی و راه ابریشم از سوی مدیریت شهری سمنان، تصریح کرد: این مرکز در راستای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، آموزشی، سلامت، اقتصاد، گردشگری و برگزاری کنفرانس‌های علمی ایجاد شده است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری شهرهای ژاپن، ادامه داد: درخواست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سمنان و یکی از شهرهای ژاپن در راستای اقدامات مشترک به ویژه در زمینه گردشگری را ارائه دادیم و خواستار معرفی سمنان با استفاده از صنعت پویانمایی ژاپن شدیم.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از سمنان، در پایان این نشست، شهردار سمنان برای مشارکت با شرکت‌های ژاپنی در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرد و از ایجاد اکو موزه آب سمنان و انعقاد قرارداد خواهرخواندگی میان سمنان و شهری از ژاپن خبر داد.

در ادامه این سفر، سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران از پروژه‌های بازآفرینی و گردشگری شهرداری سمنان بازدید کرد.

سیدعلی مرتضی‌نژاد شهردار سمنان در توضیح این بازدید به سفیر ژاپن گفت: شهرداری، مرمت و بازآفرینی ۱۸ بنای تاریخی را در دستور کار دارد که بعضی از آنها در حال بهره‌برداری است و مابقی در ماه‌های آینده تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به کاربری‌های مختلف این بناها، افزود: بناهای تاریخی با کارکردهای فرهنگی و اقتصادی نقش مهمی در احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی و گذرمحله‌های مختلف دارد؛ شهرداری برای بازآفرینی دیگر بناهای در اختیار شهروندان نیز، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

کازوتوشی آیکاوا، سفیر ژاپن نیز با ابراز خرسندی از اقدامات شهرداری سمنان در احیای بافت‌های تاریخی این شهر، تصریح کرد: صنعت و گردشگری دو ظرفیت مهم استان سمنان برای رشد و توسعه است و شرکت‌های ژاپنی می‌توانند با مشارکت در این پروژه‌ها به برنامه‌های توسعه محلی شهر کمک کنند.

وی با ابراز شگفتی از سیستم تقسیم سنتی آب در سمنان، مهارت‌های استفاده بهینه از منابع آب در آبیاری باغات شهر سمنان را ستود و تاکید کرد: شرایط برای همکاری میان دو دولت ایران و ژاپن و شهرداری‌ها فراهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها