پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در گفتگو با «جام‌جم»:

تحقق تحول در کشور نیازمند برنامه‌های عمیق و به‌روز است

از هیاهوی زندگی‌های مجازی و مدرنیته امروزی بگذریم، باید گفت زن بودن در این دوران شاید سخت‌تر از عصر‌های دیگر باشد. تداخل نقش‌های فردی و اجتماعی زنان، پیچیده شدن جایگاه مادری و حضور اجتماعی بانوان، انتخاب همسر و مادر بودن یا شاغل بودن و خلاصه سبک زندگی این روز‌ها موجب ایجاد یک چندگانگی برای زنان شده و ایجاد تعادل در مسیر رسیدن به اهداف بانوان را ناهموار کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۳۱۸۳
نویسنده ساناز باقری‌راد - گروه جامعه
به گزارش جام جم آنلاین، در واقع تحولات جهانی و به تبع آن تغییرات جامعه کنونی کشور منجر به تغییر سبک زندگی، تفکرات و نگاه جامعه و زنان به خود شده به طوری‌که بسیاری از نقش‌های هویتی مادران در انزوا قرار گرفته و موضوعات دیگری مانند داشتن فعالیت اجتماعی صرف، تبدیل به یک ارزش برای بانوان شده است، اما آیا می‌توان همه این نقش‌ها را در کنار یکدیگر به سرانجام رساند؟

سرگیجه‌ای که بانوان برای درک نقش‌ها و ارزش‌های خود دچار آن شده اند، ثمره سرعت زیاد دگرگونی فرهنگی جامعه است. سرعتی که برخی از بانوان در گردباد آن، مسیر درست زن بودن را گم می‌کنند و به جای ایجاد تعادل در نقش‌های خود و رشد هماهنگ جنبه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی زن بودن، تنها بر پیشرفت یک جانبه در یک عرصه تمرکز می‌کنند و فرصت شکوفایی در جایگاه‌های دیگر مانند موفقیت در حوزه مادری، همسری، تعالی روحی فردی و ... را از دست می‌دهند.

این در حالی است که زن جامعه امروزی به جای نسخه پیچی‌های فرعی نیاز به یک نسخه و مسیر واحد برای شناخت کامل‌ترین نسخه خود را دارد، اما سؤال این است که نیاز امروز زنان جامعه چیست و مؤلفه‌هایی که این روز‌ها برای بانوان تبدیل به ارزش شده آیا به‌راستی ارزشمند است یا تنها چهره‌ای نمایشی و مصنوعی از نیاز‌های وجودی بانوان را عرضه می‌کند.

سه نقش مهم زنان در جامعه امروزی

مینو اصلانی، رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام‌حسین (ع) در گفتگو با جام جم در این باره می‌گوید: در حال حاضر جامعه ما دچار تحولات اساسی و توسعه همه جانبه شده است به همین منظور امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور فعال و اجتماعی زنان، ایفای نقش مادری و همچنین تعالی روحی و فردی زن به عنوان یک انسان هستیم.
 
اصلانی با تاکید بر این‌که این سه موضوع در حال حاضر مهم‌ترین مسائل و نیاز‌های زنان جامعه امروزی به شمار می‌رود، تاکید می‌کند: با توجه به تغییر و تحولات جامعه، میان این سه نقش و وظیفه، اولویت بندی برای زنان وجود ندارد و باید برای تحقق هر سه موضوع تلاش کنیم. در واقع به همان میزان که نیازمند هویت زن و پیشرفت فردی، اجتماعی، علمی و همه جانبه آن هستیم، نیازمند تعالی روحی و اخلاقی وی و همچنین شناساندن جایگاه همسری و مادری به زنان و آموزش مهارت‌های لازم به آن‌ها هستیم.

رئیس سابق بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به یکی از نقش‌های مؤثر و اجتماعی زنان در جامعه امروز تصریح می‌کند: کشور ما در وضعیت جنگ تمام عیار اقتصادی است و یکی از نقش‌ها و نیازمندی‌های زنان امروز در زمینه فرهنگ سازی اقتصادی و فعالیت در عرصه تولید و کارآفرینی است. همان‌طور که در حال حاضر نیز نمونه‌ها و مثال‌های زیادی از این دست بانوان داریم. در واقع در برهه‌ای از زمان نیاز زنان جامعه تثبیت نقش مادری بود، اما امروز به همه این نقش‌ها به‌ویژه تقویت نقش مادری و همسری و فعالیت مؤثر و اجتماعی زنان مانند فعالیت در عرصه فرهنگ‌سازی در زمینه اقتصادی نیازمند هستیم.

جای خالی حمایت‌های دولتی از بانوان

اصلانی با تاکید بر این‌که نظام حاکمیتی کشور باید با حمایت از بانوان در راستای تحقق این سه نقش به بانوان کمک کند، عنوان می‌کند: باید در کشور نظام‌های حمایتی متعددی برای زنان داشته باشیم. به عنوان مثال، وجود نظام‌های شغلی طبقه‌بندی شده و متعدد یکی از موارد ضروری برای زنان جامعه ماست و باید نظام‌های شغلی نیمه وقت و پاره وقت برای زنان در نظر گرفته شود تا یک زن بتواند در کنار نقش مادری و همسری، فعالیت فردی و اجتماعی خود را نیز داشته باشد. همچنین ایجاد نظام‌های تعلیم و تربیت برای آموزش مهارت‌های تربیتی به مادران یکی از ضروریات جامعه کنونی است. وی با تاکید بر این‌که جامعه و دستگاه‌ها باید زمینه رفاه و تعالی روحی و فردی بانوان را ایجاد کنند، خاطرنشان می‌کند: یکی از نیاز‌های امروزی بانوان کشور، داشتن فرصت فراغتی برای خود بدون نگرانی برای مسؤولیت‌های خانوادگی و اجتماعی است. فرصتی که می‌تواند منجر به رشد فردی زنان به‌عنوان یک انسان شود.

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین (ع) تاکید می‌کند: در گذشته موضوعات و زندگی‌ها مانند زمان فعلی پیچیده نبود، اما در حال حاضر به دلیل تحولات ایجاد شده و رشد فناوری، باید نظام حاکمیتی کشور با ایجاد فضا‌های مناسب برای زنان و وضع قوانین تسهیلگر و حمایتی به رشد و تعالی بانوان کمک کند.

حمایت برای تحقق اهداف و مسؤولیت‌ها

در صورت رشد زن فقط در یک بعد وجودی، بعد‌ها و جنبه‌های دیگر یک بانو مغفول مانده و یک زن حتی در عین رشد در عرصه اجتماعی یا شغلی اگر یک مادر یا همسر خوب نباشد، احساس ضعف خواهد کرد. در این میان جامعه و فضای فرهنگی کشور نیز وظیفه دارد تا شرایط شناخت هویتی زنان را فراهم و در تحقق اهداف و مسؤولیت‌های بانوان آن‌ها را حمایت کند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها