قیمت خودرو | قیمت خودرو در بازار | کاهش قیمت خودرو

سقوط قیمت خودرو نزدیک است؟ | آخرین خبر از قیمت خودرو

قیمت خودرو | قیمت خودرو 15 تیر 1401 | قیمت خودرو امروز

قیمت خودرو ثابت ماند | جدول قیمت خودرو

قیمت برخی از خودروها، امروز در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات دیروز بدون تغییر بوده است.
کد خبر: ۱۳۷۲۳۷۰

قیمت خودرو در بازار آزاد چند؟ کاهش قیمت دلار موجب ارزان شدن قیمت خودرو می شود. واردات خودرو می تواند جلوی رشد قیمت خودرو را بگیرد. افزایش سالانه قیمت خودرو بیش از یک دهه گذشته مهم‌ترین ابزار تامین مالی خودروسازی بوده است. آخرین وضعیت قیمت خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید.


به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس معاملات انجام شده امروز (۱۵ تیر ۱۴۰۱) قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات دیروز بدون تغییر بوده است.

مدل خودرو قیمت (تومان)
سمند LX (ساده) 285.000.000
سمند LX (ساده) 1401 302.000.000
پژو پارس (LX ) 1401 372.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1400 293.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1401 301.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) 355.000.000
پژو ۲۰۶ صندوقدار (v8(1400 370.000.000
پژو ۲۰۷ اتوماتیک (1400) 560.000.000
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 1400 387.000.000
 تندر90 E2 475.000.000
رنو تندر پلاس اتوماتیک 610.000.000
تارا اتوماتیک 1401 590.000.000
رانا پلاس (1401) 300.000.000
دنا معمولی (رینگ فولادی) 1400  385.000.000
دنا معمولی 1401  400.000.000
دنا پلاس دنده‌ای توربو 1400 475.000.000
هایما s7 توربو پلاس 925.000.000
سایپا ۱۱۱ 204.000.000
سایپا ۱۳۱ 183.000.000
ساینا 1400 205.000.000
ساینا 1401 211.000.000
تیبا (رینگ فولادی) 1400 187.000.000
تیبا ۲ (رینگ فولادی) 1400 197.000.000
شاهینG  (1401) 375.000.000
کوییک دنده ای 1401 215.000.000
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال)   1.190.000.000
ام وی ام 315 هاچ بک  475.000.0000
ام وی ام X22، دنده ای اسپرت اکسلنت (1400)
580.000.000

آخرین وضعیت قیمت خودرو

اقتصاد نیوز نوشت: کاهشی شدن نرخ دلار در بازار عمده دلیلی است که موجب شده تا بازار خودرو امروز روند کاهشی به خود گیرد.

به گفته فعالان بازار خودرو، امروز دلار در بازار افت قابل توجهی داشت و این امر موجب شد تا نرخ خودرو که در روزهای شکل افزایشی داشت امروز تغییر مسیر دهد و با این شرایط بازار پرتیراژهای ایران خودرو امروز افت یک تا ۶ میلیون تومانی در بازار داشته باشند.


رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که در میان پرتیراژهای ایران خودرو امروز پنج خودرو افت قیمت داشتند و سه خودرو بدون تغییر در بازار قیمت گذاری شدند.

سیگنال کاهشی دلار به قیمت خودرو

کاهشی شدن نرخ دلار در بازار عمده دلیلی است که موجب شده تا بازار خودرو امروز روند کاهشی به خود گیرد. به گفته فعالان بازار خودرو امروز دلار در بازار افت قابل توجهی داشت و این امر موجب شد تا نرخ خودرو که در روزهای شکل افزایشی داشت امروز تغییر مسیر دهد و با این شرایط بازار پرتیراژهای ایران خودرو امروز افت یک تا ۶ میلیون تومانی در بازار داشته باشند.

روند بازار خودرو این روزها از سردرگمی قیمتی حکایت دارد، سردرگمی که موجب شده تا خریداران را از این آشفته بازار دورتر کند.

از جمله محصولات پرتیراژ ایران خودرو می‌توان به «پژو ۲۰۷ دنده ای»، «پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای»، «سمند LX» ، «سمند LX با موتورEF۷ » و «سمند سورن پلاس»، «دنا معمولی» ، «رانا پلاس» و «دنا پلاس توربو اتوماتیک» اشاره کرد.

ارزیابی ها نشان دهنده آن است که در میان خانواده دنا امروز «دنا معمولی» بیشترین افت قیمت در بازار پرتیراژهای ایران خودرو را به خود اختصاص داد و با افت ۶ میلیونی قیمت آن در بازار به ۳۹۵ میلیون تومان رسید. «رانا پلاس» هم با افت چهار میلیونی در بازار ۳۰۴ میلیون تومان قیمت گذاری شد. اما «دنا پلاس توربو اتومات» در بازار تغییر قیمت نداشت و ۵۱۰ میلیون تومان دست به دست شد.

از سوی دیگر رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که در میان خانواده سمند امروز «سمند LX» در بازار تغییر قیمت نداشت و ۳۰۵ میلیون تومان قیمت خورد، اما «سمندLX با موتورEF۷» هم افت ۲ میلیونی در بازار داشت و قیمت آن به ۳۵۲ میلیون تومان رسید، «سمند سورن پلاس» هم امروز ۳۵۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورد و افت سه میلیونی قیمت را تجربه کرد.

با توجه به ارزیابی بازار می توان گفت «پژو ۲۰۷ دنده‌ای» در بازار امروز ۳۹۹ میلیون قیمت خورد و تغییر قیمتی در بازار نداشت و «پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای» هم ۴۰۵ میلیون تومانی شد و افتی یک میلیونی تومانی در بازار داشت.

تبعات عبور از اصلاح قیمت خودرو

دنیای اقتصاد نوشت: افزایش فصلی و سالانه قیمت خودرو بیش از یک دهه گذشته مهم‌ترین ابزار تامین مالی خودروسازی بوده است. این در شرایطی است که طبق اظهارات سیاستگذار خودرو، سال۱۴۰۱ رشد قیمتی در کار نخواهد بود. وزارت صمت به جای اصلاح قیمت‌ها که کاهش زیان و تامین نقدینگی خودروسازی را به دنبال دارد، بر کاهش قیمت خودرو در سال جاری تمرکز کرده است.


افزایش فصلی و سالانه قیمت خودرو بیش از یک دهه گذشته مهم‌ترین ابزار تامین مالی خودروسازی بوده است. این در شرایطی است که طبق اظهارات سیاستگذار خودرو سال ۱۴۰۱ رشد قیمتی در کار نخواهد بود.

با این اوصاف سوالی که مطرح‌ می‌شود این است که با حذف افزایش قیمت، تامین نقدینگی خودروسازان چه تکلیفی پیدا خواهد کرد؟ آنچه مشخص است بخش اعظم نقدینگی دو خودروساز بزرگ کشور در بیش از یک دهه گذشته، از منبع فروش (شامل فروش فوری و پیش‌فروش) تامین شده؛ حال آنکه خودروسازی کشور در این سال‌ها نشان داده که چندان تمایلی به استفاده از دیگر مسیرهای تامین نقدینگی از جمله عرضه در بورس، فروش اموال مازاد یا استفاده از ابزارهای بازار سرمایه و... ندارد. اما این بی‌میلی به استفاده از دیگر ابزارهای تامین مالی به سیاستگذار خودرو نیز سرایت کرده، چرا که این روزها نه‌تنها خبری از بازگشایی مسیرهای دیگری برای تامین مالی خودروساز نیست بلکه بیشتر اظهارات حول کاهش قیمت خودرو است.

آنچه مشخص است در اوایل هر سال با توجه به نرخ تورم و در نظر گرفتن هزینه‌های تولید، قیمت خودرو از سوی مرجع قیمت‌گذار کشف‌ می‌شد؛ این در شرایطی است که امسال با توجه به وعده‌های در ظاهر غیرقابل‌دسترس سیاستگذار خودرو، مبنی بر رشد دو‌برابری تولید، خودروساز بیش از هر دوره دیگری باید از نقدینگی خوبی برخوردار باشد. با این حساب اما در برنامه‌های سیاستگذار خودرو نه‌تنها منبعی برای تامین نقدینگی تعریف نشده بلکه مسیر ۵‌گانه‌ای در جهت کاهش قیمت خودرو برای خودروسازی کشور تبیین شده است. مسیرهایی که تولیدکننده‌ می‌تواند از طریق آن‌ها قیمت محصولاتش را کاهش دهد شامل کاهش هزینه‌های مالی تولید، کاهش هزینه تامین قطعات، مقیاس تولید و کاهش هزینه‌های سربار، ایجاد بن سازه مشترک و قطعات استاندارد، کاهش سهم مواد اولیه و قطعات است.

بدین ترتیب وزارت صمت با توجه به شرایط مالی خودروساز و تعدد برنامه‌های دستوری برای زنجیره خودروسازی، بیش از آنکه به دنبال مسیری برای تامین نقدینگی خودروساز باشد به دنبال راهکاری برای کاهش قیمت‌هاست. راهکارهای یادشده در دولت‌های گذشته نیز به عنوان اهدافی آرمانی در دستور کار بسیاری از سیاستگذاران خودرو قرار داشت؛ این در شرایطی است که به نظر‌ می‌رسد با توجه به وضعیت کنونی خودروسازان نباید چندان برای برنامه‌های آرمانی ارزشی قائل بود.

واضح است که خودروسازی کشور از وضعیت مالی مناسبی برخودار نیست و چالش‌های متعددی را در سطح بنگاه به وجود آورده است. یکی از این چالش‌ها به مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت بازمی‌گردد. طبق این ماده از قانون «اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده (۶ ) این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. در صورتی که هیات‌مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده مبادرت ننماید یا مجمعی که دعوت‌ می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد شود، هر ذی‌نفع‌ می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست کند».

بدین ترتیب شرایط کنونی خودروسازان‌ می‌تواند پیامد حقوقی داشته باشد و برای تولیدکنندگان خودرو وضعیت نامطلوبی ایجاد کند.از سوی دیگر اما خودروسازان در شرایط کنونی که با زیان تولید و انباشته ثبت‌شده مواجه هستند، در دستیابی به منابع مالی شامل شبکه بانکی و بازار سرمایه، محدودیت‌هایی پیش روی خود دارند. آنچه مشخص است بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به وضعیت سودآوری بنگاه‌ها توجه دارند و بنگاهی همچون خودروسازی که با زیان انباشته ۸۵هزار میلیارد تومانی روبرو است‌ نمی‌تواند به‌سادگی از بانک‌ها تسهیلات دریافت کند. بنابراین خودروسازان جدا از رانتی که دولت در برخی مواقع برای دسترسی آسان این شرکت‌ها به تسهیلات در نظر‌ می‌گیرد، قادر به اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها با شرایط آسان نیستند.

قیمت خودرو ثابت ماند | جدول قیمت خودرو

در زمینه پیامدهای وضعیت مالی خودروسازان هفته گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در سطح کلان نظام مالی و اقتصادی به موردی اشاره کرد که قابل توجه بود. در این زمینه تاکید شده که افزایش تامین مالی در بازارهای مالی با توجه به عدم سودآوری قابل توجه این بنگاه‌ها، مخاطرات متعددی را در بازارهای بدهی ایجاد کرده است. اخذ تسهیلات و انتشار اوراق مالی اسلامی (بدهی) با توجه به عدم سودآوری کافی سبب‌ می‌شود که این بنگاه‌ها برای بازپرداخت سود و اصل تسهیلات یا اعتبار، همواره از بازارهای مالی برای تامین مالی استفاده کنند.

در ادامه مرکز پژوهش‌های مجلس از اصطلاح «بازی پانزی» استفاده کرده؛ بدین معنا که شرکت‌های خودروساز برای تسویه تسهیلاتی، تسهیلات دیگر (اعم از وام یا اوراق)‌ می‌گیرند که این فرایند سبب‌ می‌شود همواره دارایی‌های مالی بنگاه در حال افزایش باشد و به امید آنکه در آینده اتفاقی مثبتی برای وضعیت مالی بنگاه رخ دهد، روزمره را طی کنند. در ادامه مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده چنانچه در آینده از لحاظ مالی رخداد مناسبی برای بنگاه پیش نیاید، درنهایت بنگاه دچار آسیب جدی و ورشکستگی خواهد شد و ریسک عدم‌ایفای تعهدات آن‌ می‌تواند سایر نهادهای مالی و بنگاه‌ها را با مخاطرات مالی و اقتصادی مواجه سازد.

اما در مورد دو شرکت خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا‌ می‌توان گفت که خریداری قطعات، خریداری مواد اولیه، تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده و خریدهای داخلی ازجمله بدهی‌های این شرکت‌هاست. بدین ترتیب عدم‌نقدینگی کافی بنگاه‌ها سبب‌ می‌شود که همواره تامین مالی مواد اساسی خودروسازان مدت‌دار باشد. در همین راستا، چنانچه زمان بازپرداخت بدهی‌ها دیرهنگام صورت پذیرد، مشکلاتی را برای قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان مواد اولیه ایجاد خواهد کرد. این ریسک اعتباری به‌صورت سلسله‌وار در نظام تولید و از صنعتی به صنعتی دیگر و میان بنگاه‌ها منتقل می‌شود. درنهایت اثر این ریسک در نظام مالی و شبکه بانکی خود را نشان‌ می‌دهد. اما یکی دیگر از پیامدهای مالی ایران‌خودرو و سایپا تاثیرپذیری آن بر تولید خودرو در کشور است.

در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری رشد زیان تولید و انباشته را برای خودروسازی کشور به ارمغان آورده که این مسئله تولید را متاثر از خود کرده است. همانطور که عنوان شد وزیر صمت وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو را برای سال جاری داده حال آنکه این تعداد تولید نقدینگی مناسبی را‌ می‌طلبد و به طور حتم برنامه کاهش قیمت‌ نمی‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش زیان تلفیقی دو خودروساز بزرگ کشور را ۱۰۰هزار میلیارد تومان خواند. همانطور که مشخص است بخش اعظم این زیان مربوط به قیمت‌گذاری دستوری است و اینکه هزینه تولید با فروش همخوانی ندارد. بدین ترتیب به نظر‌ می‌رسد که برنامه کاهش قیمت خودرو از طریق کاهش هزینه‌های مالی، هزینه قطعات، کاهش هزینه سربار یا سهم مواد اولیه با این حجم از زیان تولید و انباشته ایده‌ای دست نیافتنی باشد. بر این اساس به نظر‌ می‌رسد دولت حتی پیش از برنامه اصلاح قیمتی در ابتدا باید به رفع چالش‌ها و آسیب‌های مالی خودروسازان بپردازد. اما در قدم دوم واگذاری سهام چرخه‌ای یا تودلی‌ می‌تواند برای خودروسازان نقدینگی مناسبی تامین کند و هم از زیان تولید و انباشته بکاهد. وزیر صمت دولت دوازدهم در راستای واگذاری سهام خودروسازان سه فرایند تعریف کرده بود که یکی از آن‌ها فروش سهام چرخه‌ای خودروسازان بود.

هر چند در دولت دوازدهم این امر محقق نشد اما حالا در دولت سیزدهم قدم‌های بلندی در این زمینه برداشته شده است و سامانه کدال نیز بخش کوچکی از فروش این سهام‌ها را تایید کرده است. از سوی دیگر فروش اموال مازاد و غیرتولیدی نیز‌ می‌تواند مسیر دیگری برای تامین نقدینگی خودروسازان در غیاب رشد قیمت خودرو باشد. فروش اموال نیز در فرآیند سه‌مرحله‌ای دولت دوازدهم تعریف شده بود که این مسیر نیز به دلیل عدم‌تمایل خودروسازان سرانجامی پیدا نکرد. حالا سیاستگذار خودرو‌ می‌تواند با جدیت خودروسازان را به این امر وادار کند تا نقدینگی مناسبی در بنگاه‌های مذکور ایجاد شود. اما مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اصلاح روش پیش‌فروش محصولات را یکی از مسیرهای بهبود وضعیت نقدینگی خودروسازان عنوان کرده است.

در این زمینه تاکید شده که برنامه‌های پیش‌فروش محصولات لازم است طوری تدارک دیده شود که از افزایش بدهی‌ها و تعهدات جلوگیری شود. در این خصوص نیز یادآور شده که بنگاه نباید به منظور تامین مالی موقت خود و رفع هزینه‌های جاری، تعهدات زیاد ایجاد کند، چراکه علاوه بر آنکه ممکن است به دلیل عدم ایفای تعهدات دچار جریمه‌های مالی بشود، برای رفع تعهدات ممکن است بنگاه را وارد بازی پونزی کند. همچنین باید در شرایط تورم در تعیین قیمت‌های پیش‌فروش محصولات به‌ویژه فروش‌های مدت‌دار، تورم نیز مورد توجه قرار بگیرد. عدم‌توجه به این نکته، سبب‌ می‌شود عملیات سودآوری بنگاه با مخاطره مواجه شود و تقاضای سفته‌بازی در این بازار را تشدید کند.

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها