کد خبر: ۱۳۷۱۹۴۹
نویسنده علیرضا سلیمی - عضو هیأت رئیسه مجلس
مرور تحولات یک‌صد سال اخیر نشان می‌دهد آمریکا در مقدمات، وقوع و شروع بسیاری از نزاع‌های بین‌المللی و جنگ‌های خونین به‌عنوان عامل یا مسبب نقش داشته است. نقش ایالات‌متحده در طول یک قرن گذشته در بسیاری از کودتا‌هایی که در دنیا رخ‌داده و باعث مرگ بی‌گناهان شده غیرقابل‌انکار است.

آمریکا در شرایطی که سوت پایان جنگ جهانی دوم به صدا درآمد و علائم خاتمه جنگ هویدا شد بدون هیچ دلیلی با بمب اتم دو شهر ژاپن را به تلی از خاک تبدیل و هزاران نفر را قربانی ماجراجویی‌های خصمانه خود کرد. چه در ایران و چه در بسیاری از کشور‌های دنیا شاهد بودیم بسیاری از مقامات و حتی مردم عادی با اقدامات خرابکارانه و ترور به شهادت رسیدند و شواهد زیادی مبنی بر دست داشتن آمریکا در این جنایت‌های غیرانسانی وجود دارد.
 
مگر آمریکایی‌ها نبودند که سردار قاسم سلیمانی را که به دعوت مقامات یک دولت خارجی به بغداد رفته بود به شهادت رساندند و عملا تروریسم دولتی را به‌منظور ضربه زدن به منافع کشور‌هایی که با آن‌ها مخالفند به راه انداختند. در سیاهه اقدامات ایالات متحده وقوع جنگ در عراق، سوریه، افغانستان و... دیده می‌شود، انتشار اخباری متعدد از حمله هوایی آمریکا در افغانستان و پاکستان به بهانه هدف قرار دادن مخالفان خود که نتیجه آن تبدیل بسیاری از مجالس عروسی به مراسم عزاست، دل هر ناظر منصف را به درد می‌آورد.
 
مگر مقامات آمریکایی نمی‌دانند کشور یمن چند سال است که درگیر جنگ و نابسامانی، فقر و بیماری است و، اما بازهم دست به فروش تسلیحات نظامی به کشور متجاوز می‌زنند؟ آیا خانم هیلاری کلینتون نبود که اعتراف کرد داعش به‌عنوان یک گروه تروریستی خشن و متجاوز دست‌ساخته آمریکاست؟ آیا مقامات آمریکا نابینا شده‌اند و نمی‌بینند ده‌ها منتقد در عربستان سعودی با شمشیر، گردن زده می‌شوند، اما بازهم به حمایت از آنان می‌پردازند؟ مگر بانی اصلی جنگ اوکراین، آمریکا نبود که باعث این‌همه خسارت به مردم این کشور شد؟ طنز تلخ تاریخ این است که آمریکا به‌عنوان کشوری که مدعی حقوق بشر است از بسیاری از سردمداران دیکتاتور منطقه حمایت می‌کند. فهرستی که اشاره شد بخش کوچکی از جنایات آمریکا در عرصه بین‌المللی است که از حربه حقوق بشر به‌عنوان ابزاری برای تحت‌فشار قرار دادن دیگر کشور‌ها استفاده می‌کند. با این همه جنایات انسانی، ایالات‌متحده را باید متهم درجه یک نقض حقوق بشر در جهان دانست.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها