کد خبر: ۱۳۷۱۳۱۵
نویسنده علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده - عضو شورای سردبیری
رسانه‌های جریان شبه‌روشنفکری بلافاصله بعد از انتشار حکم «عدم صدور پروانه نمایش برای فیلم برادران لیلا» تمام قد به میدان آمدند و با تبدیل این حکم به توقیف فیلم ــ گرچه اصلا پروانه‌ای صادر نشده که فیلم توقیف شده باشد ــ تلاش کردند قانون‌شکنی محرز تهیه کننده با حضور بدون مجوز فیلم در جشنواره‌های کن و مونیخ را عادی جلوه داده و حکم صادره را بزرگنمایی کنند. تیتر‌های درشت‌تر از معمول بر عکس‌های تمام صفحه روزنامه‌ها در کنار آتش تهیه سایت‌ها و رسانه‌های مجازی، چاشنی این هماورد یک سویه در برابر قانون شد.

جامعه ایرانی همیشه شاهد این رفتار‌های پرتناقض جریان شبه‌روشنفکری بوده و هست. دفاع از بی‌قانونی به ضرورت منافع قشری؛ شبیه هشتگ نه به اعدام برای تروریست‌ها و تبهکاران سابقه‌دار.

در این میان پیمان معادی، بازیگر برادران لیلا در اولین فرصت ممکن در گفت‌و‌گویی زنده حاضر شد تا علاوه بر عادی سازی تخلف دست‌اندرکاران فیلم به توجیه رفتار‌ها و حرف‌های غیرمنطقی عوامل در جشنواره کن بپردازد.
اما نکته مورد نظر حرفی است که معادی درباره فیلم «عنکبوت‌مقدس» گفت؛ او در حالی که در هم‌زبانی با مجری، جایزه سیاسی بازیگر زن فیلم را تایید می‌کند با تاکیدات پی‌درپی، اصل فیلم را غیرمهم جلوه می‌دهد و می‌گوید: «این فیلم را ندیده‌ام! نمی‌دانم توهین‌آمیز بوده یا نه؟... از آن میزان که من دیدم، البته فیلم مهمی نیست!... می‌گویند تصویری از شهر به تار عنکبوت شبیه‌سازی شده، شاید! نمی‌دانم! خودم هم تا فیلم را نبینم، نمی‌توانم چیزی بگویم... فیلم را من به لحاظ ساختار در حد کن نمی‌دانم... من هرفیلمی را وقت ندارم ببینم...» در میان این همه، اما و اگر و بی‌اهمیت جلوه‌دادن فیلمی که تصویر جعلی از زندگی و اعتقادات مردم ایران نشان داده با قاطعیت می‌گوید: «هیچ کس حق توهین کردن به باور‌های این‌قدر قوی مردم را ندارد.
 
اون هم مردم سرزمین خودت!»‌طوری این جمله را گفت که گویی فراموش کرده خودش فعال جدی جریان هدفمند تحریف تصویر واقعی ایران و ایرانیان است. گویا فراموش کرده در فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» (به‌عنوان نویسنده اثر)، «ناگهان درخت» (به‌عنوان تهیه کننده) و... همچنین در لایه‌های پنهان و آشکار فیلم‌های غیرایرانی که در آن‌ها حاضر شده به تحریف باور‌های عمیق یک ملت پرداخته و با هجو اعتقادات عمیق هموطنان خود به آن‌ها توهین کرده است و روند توهین به باور‌های عمیق مردم خودش را ادامه داده!

یعنی متهم به تحریف و تحقیر مردم، حالا خود معترض توهین به باور‌های یک ملت شده است؟ آیا این همان روش سفید کردن افراد در حوزه جریان‌شناسی نیست؟ فراموش نکنیم این بازی‌های نخ‌نما مانع از اجرای احکام قانونی صادر شده برای فیلم و افراد نمی‌شود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها