این روزها در شبکه‌های اجتماعی یا خیابان شاهد صحنه‌هایی از موبایل قاپی یا زورگیری‌های خشن هستیم که دزدان بدون هیچ ترسی و برای سرقت یک گوشی قمه می‌کشند. مشاهده این صحنه باعث شده، احساس امنیت کمتر از امنیت باشد و شهروندان هنگام تردد در محل‌های خلوت یا تاریک با شنیدن صدای موتورسیکلتی از پشت، خود را برای قربانی شدن یک زورگیری آماده کنند. این در حالی است که آمارهای پلیس نشان می‌دهد سرقت‌های خشن در کشور افزایش پیدا نکرده و زیاد شدن فیلم‌های سرقت در شبکه‌های اجتماعی این تصور را به وجود آورده است. در خصوص وضعیت سرقت‌های خرد به خصوص موبایل‌قاپی در پایتخت و برنامه‌های پلیس برای برخورد با این مجرمان، این هفته با سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۳۷۰۸۱۰

آیا جرایم خشن و زورگیری در تهران افزایش پیدا کرده است؟
در تهران افزایش زورگیری به هیچ عنوان نداشتیم و این موضوع صحیح نیست. تیم‌های واکنش سریع پلیس برای مقابله با موبایل قاپی، کیف‌قاپی، خفت‌گیری و ... در ۱۰۰ نقطه از تهران مستقرند و ارتباط مستقیمی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و پلیس‌های تخصصی دارند و نتیجه اقدامات آنها هم بسیار موثر بوده است. با اقدامات این تیم‌ها، ضربه‌های سختی به باندهای زورگیری و سرقت زده شده است.


اما در این روزها شاهد انتشار فیلم‌های زورگیری‌های خشن و موبایل‌قاپی در سطح شهر هستیم که نقش مهمی در کاهش احساس امنیت دارد.
پیش از این هم گفته‌ام انتشار این ویدئوها در فضای مجازی باعث تشویش اذهان می‌شود و گاهی احساس امنیت را کاهش می‌دهد. لازم است مالباختگان این ویدئوها را به پلیس بدهند و مطمئن باشند پلیس با دقت به تمام موارد رسیدگی خواهد کرد. با فعالیت‌های شبانه‌روزی مجموعه نیروی انتظامی سعی داشته‌ایم که امنیت را در پایتخت برقرارکنیم که چنین اقدامی هم انجام شده اما گاهی افرادی فیلم‌های مربوط به صحنه سرقت را در فضای مجازی منتشر می‌کنند بدون این‌که بدانند چه عواقب و تبعات منفی می تواند برای افزایش احساس ناامنی روانی در مردم داشته باشد. همین باعث می‌شود که گاهی شهروندان با وجود امنیت احساس نا‌امنی کنند که در این زمینه پلیس با افرادی که ناامنی را در جامعه رقم می‌زنند برخورد قاطع خواهدداشت.


یکی از دغدغه‌های شهروندان، سرقت گوشی‌های تلفن همراه در سطح شهر است به طوری که در اغلب خانواده‌ها یک بار سرقت گوشی تلفن همراه تجربه شده است. در این رابطه آماری درباره میزان وقوع سرقت وجود دارد؟
گوشی‌قاپی هم مثل برخی دیگر از جرایم‌ خرد که در بقیه شهرها رخ می‌دهد در تهران نیز رخ می‌دهد اما به طور دقیق نمی‌توان گفت که با افزایش این سرقت یا کاهش آن در کلانشهر تهران روبه‌رو هستیم. چرا که گاهی می‌بینیم در برخی روزها یا فصل‌ها شاهد افزایش سرقت گوشی و در برخی زمان‌ها با کاهش این نوع سرقت‌ها رو‌به‌رو هستیم. به طور دقیق نمی‌توان اعلام کرد در منطقه‌ای گوشی‌قاپی زیاد یا کم است.


به نظر می‌رسد ،پرونده‌های گوشی‌قاپی کمتر به نتیجه می‌رسد. این تصور درست است؟
پس‌از گزارش هر سرقتی از جمله گوشی‌قاپی، همکارانم در مجموعه کلانتری‌‌‌‌ها و پلیس آگاهی تهران اقدامات مناسب و خوبی در رابطه با کشف این گونه جرایم آغاز می کنند. عملیات‌های مختلف پلیس تهران در قالب طرح رعد و کاشف باعث شده که مجرمانی که در زمینه گوشی‌قاپی فعالیت داشتند، بازداشت و برای مجازات به مراجع قضایی معرفی شوند‌ و گوشی‌های سرقتی کشف و به مالکان تحویل داده شد. اما گاهی نیز رخ می‌دهد که سارقان گوشی‌ها را از کشور خارج کرده و در کشور‌های همسایه به فروش رسانده‌اند که همین باعث شده تعدادی از گوشی‌های سرقتی پیدا نشده و تحویل صاحبان خود نشود. مردم اطمینان داشته باشند، پس از وقوع هر سرقتی حتی با ارزش مالی کم، ماموران تحقیقات خود را آغاز و تلاش می‌کنند سارق یا سارقان را دستگیر کنند. مجموعه نیروی انتظامی همه تلاش خود را به کار گرفته تا درصد وقوع جرایم خرد به صفر برسد.


نقش مردم در کاهش جرایم خرد به خصوص گوشی‌قاپی چیست؟
شهروندان هنگام استفاده از گوشی تلفن همراه باید نکات ایمنی را رعایت کنند تا هدف سرقت قرار نگیرند. همان‌طور که بارها گفته‌شده در ارتکاب هر عمل مجرمانه دو عامل اصلی انگیزه مجرم و شرایط و فضای مناسب برای وقوع جرم دخیل است، از بین بردن انگیزه مجرمان، وظیفه‌ای فراتر از حیطه توان مسؤولیت‌های یک شهروند عادی و در محدوده اختیارات و توانایی‌های سازمان‌های کلان کشوری است. اما جلوگیری از ایجاد فضا و بستر مساعد بروز یک عمل مجرمانه توسط بزهکاران تا حد زیادی وابسته به نوع عملکرد شهروندان است. پلیس همواره می‌گوید سه مولفه، سرعت، فرصت و سهولت در بروز سرقت به‌ویژه سرقت‌های خرد مهم است اما وقتی عرصه در این سه مولفه برای سارقان تنگ شود، به ندرت سرقت‌های آنها با موفقیت همراه خواهد بود. سارقان عکس‌‌العمل بالایی دارند چراکه از فرصت استفاده کرده و وقتی شرایط را برای آنها فراهم کنند، مقوله سهولت به میان می‌آید و این دو مولفه فرصت و سهولت، سبب عکس‌العمل سریع آنها و در نتیجه سرعت می‌شود. بر این اساس باید فرصت را از سارقان گرفته و با اقدامات پیشگیرانه راه را برای انجام سرقت فراهم نکنیم.


به نظر می‌رسد این روزها گوشی‌های سرقتی در ایران‌، بازار خوبی در کشورهای همسایه دارد. دلیل آن هم نبود امکان ردیابی در این کشورهاست. مشخص است چند درصد گوشی‌های سرقتی از کشور خارج می‌شوند؟
با افزایش استفاده شهروندان از گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت‌، سارقان نیز به سمت سرقت این مدل گوشی‌ها رفتند. در چند سال اخیر سارقان پا را فراتر گذاشته و علاوه بر این‌که گوشی‌های تلفن همراه را در داخل کشوربه فروش می‌رسانند به فروش گوشی‌های سرقتی به افراد تبعه افغانستان نیز اقدام می‌کنند و آنها گوشی‌های سرقتی را به کشور خود منتقل و به قیمت بالا‌تر می‌فروشند. تعدادی از خریداران گوشی‌های سرقتی، آنها را به کردستان عراق انتقال می‌دهند. به طور دقیق نمی توان گفت چند درصد گوشی‌ها از کشور خارج می‌شوند اما همکارانم در پلیس آگاهی طرح‌های ویژه‌ای برای شناسایی این مجرمان اجرا کرده و توانستند تعدادی از انتقال‌دهندگان گوشی‌ها به خارج از کشور را شناسایی و دستگیر کنند. با دستگیری این افراد‌ ، انتقال گوشی‌های سرقتی به خارج از کشور کاهش پیدا کرد.
بهترین اقدام برای یافتن گوشی همراه، فعال‌سازی یا رجیستری گوشی است. با فعال‌سازی یا رجیستری گوشی می‌توانید از به سرقت رفتن گوشی خود جلوگیری کنید. در طرح رجیستری هر گوشی باید تحت مالکیت یک سیمکارت قرار بگیرد در غیر این صورت با قرار گرفتن سیمکارتی غیر از سیمکارت رجیستر شده روی دستگاه، گوشی غیر قابل استفاده خواهد بود و قادر به دریافت خدمات از اپراتورهای مخابراتی نیست مگر در شرایطی که مالک دستگاه فرآیند انتقال مالکیت را برای دستگاه مورد نظر انجام دهد.

حاشیه‌های سرقت از سلبریتی‌ها
برخی شهروندان معتقدند پلیس در رسیدگی به پرونده سرقت از سلبریتی‌ها و افراد عادی تفاوت قائل می‌شود. در این باره از سردار رحیمی سؤال کردیم که در پاسخ گفت:برای پلیس هویت مالباخته‌، منصب و شغل او فرقی نمی‌کند. هر مالباخته‌ای چه پلیس باشد چه یک شهروند عادی یا وزیر، ورزشکار یا سلبریتی برای ما فرقی نمی‌کند و همه را به یک چشم نگاه می‌کنیم، همه در برابر ما و قانون یکسان هستند و برای کشف گوشی‌های سرقتی یا اموال سرقت شده از آنها همه تلاش خود را انجام می‌دهیم. گاهی این باور در میان مردم است که اموال سرقتی یا گوشی سرقتی یک وزیر یا هنرمند و ورزشکار بعد از چند روز یا چند هفته پیدا می‌شود اما برای یک شهروند عادی ماه‌ها زمان می‌برد‌. این باور اشتباه است چرا که گاهی در مکانی که سرقت شده تصاویری ازسارقان و ادله‌های بیشتری درپرونده به دست می‌آید که همین می‌تواند به کشف زود هنگام جرم کمک کند اما گاهی این گونه نیست و همین باعث می‌شود که در کشف جرم زمان بیشتری سپری شود‌.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها