۱۰فراز از زندگی مرحوم حبیب‌ا... معلمی در سالگرد درگذشتش

حبیب جبهه‌ها

گفت و گو با سردار حسن شاه حسینی از همرزمان شهید چمران

اهمیت شناساندن شهید چمران به نسل جوان

سردار حسن شاه حسینی از همرزمان شهید چمران می گوید نسل جوان نیاز مبرمی به این دارد که شخصیت های برجسته ای همچون شهید چمران را بیشتر بشناسد و این امر مستلزم ساخت برنامه های فرهنگی و هنری است.
کد خبر: ۱۳۷۰۶۴۸

به گزارش جام جم آنلاین، فردا سه شنبه 31 خرداد ماه سالگرد شهادت مصطفی چمران است.

سردار حسن شاه حسینی از همرزمان شهید چمران به فاصله 41 سال از شهادت او می گوید هنوز تمام افتخارش این است که شاگردی مکتب این شهید والامقام را کرده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در رابطه با تقویت آثار فرهنگی و هنری در راستای معرفی شهید چمران به نسل جدید گفت: تولید آثار فرهنگی، هنری و ادبی اهمیت زیادی دارد. اهمیت این است که جوانان و اصلا بچه های این نسل که شناختی از این ایشان ندارند با او آشنا می شوند. اگر قرار است کتابی درباره او نوشته شود این کتاب را می خوانند و به تاریخ مملکت خود و همچنین برجستگی اشخاص مهمی نظیر شهید چمران پی می برند و پند می گیرند.

شاه حسینی عنوان کرد: باید کارهای زیادی درباره او انجام بدهیم و به نسل جدید بگوییم که او چه کارهایی که نکرد.

اخلاق اسلامی شهید چمران

همرزم شهید چمران ادامه داد: به نظر من شهید چمران انسان کاملی بود. شخصیت او برای من بسیار مهم بود. من تحصیلات بالایی ندارم اما می دانم که او از نظر اخلاق اجتماعی در جایگاه بالایی قرار داشت و به معنای واقعی از اخلاق اسلامی واقعی برخوردار بود، نه آنچه که امروز در بطن جامعه می بینیم.

وی افزود: شهید چمران به کلام خدا اعتقاد داشت و به آنچه که رسول خدا (ص) و ائمه اعتقاد داشتند اهمیت می داد. او بسیار نمونه بود و به آنچه می گفت اعتقاد داشت. اینها باید روایت شود.

اهمیت شناساندن شهید چمران به نسل جوان

سیاست ما عین دیانت ما

شاه حسینی اذعان داشت: از زمانی که شهیدچمران بعد از انقلاب وارد مسئولیت های بزرگ شد تا زمانی ک به شهادت رسید در کنارش بودم. افتخارم این است که او را در خاک گذاشتم و سنگ لحد بر رویش گذاشتم.

وی تاکید کرد: اگر صد سال دیگر هم شهید زنده می ماند در کنارش می ماندم و شاگردی اش را می کردم.

شاه حسینی بیان داشت: او کامل ترین انسانی بود که دیده بودم. راستگو بود و به درست رفتار می کرد. مردی دیندار بود. او عین شعار «سیاست ما عین دیانت ما» بود.

آماده پاسخگویی

همرزم شهید چمران افزود: من یکی از کوچک ترین شاگردان شهید چمران بودم و بارها رفتار انسانی ایشان را به چشم می دیدم. اکنون همه چیز برعکس شده است و رفتار مدیران با زیردستانشان به شدت تغییر کرده است. شما باید سه روز در نوبت باشید تا بتوانید با یک مدیر صحبت کنید. اما شهید چمران اینگونه نبود.

وی گفت: شهید چمران در هر ساعت شبانه روز آماده پاسخگویی به مردم بود. در هر ساعت شبانه روز قصد رفتن نزد ایشان را داشتید به شما جواب می داد. اکثر شب ها نزد همرزمان می ماند و غذا می خورد. به درستی با دیگران برخورد می کرد.

برخورد با مخالفان

شاه حسینی با تاکید بر افزایش روایت های مبتنی بر شهید چمران گفت: او حتی جلوی مخالفانش هم به خوبی صحبت و برخورد می کرد. اجازه می داد که طرف مقابل حرفش را بزند و کاملا محترمانه پاسخ می داد.

وی یادآور شد: برای او فرقی نمی کرد که طرف مقابلش چه سطح تحصیلات و چه دین و چه مذهبی دارد. با او به هر حال خوب رفتار می کرد. ضمن اینکه ایشان با سیستم های حکومتی استعمارگر مخالفت می کرد.

شاه حسینی خاطرنشان کرد: از این جهت می گویم که انسانیت او کامل بود که همواره با دیگران رفتار خوبی داشت. مثلا ما مسیحی در میان خود داشتیم. شهید چمران با او ارتباطی صمیمانه داشت و به راحتی با او غذا می خوردیم. حتی به گروهک های منافقین هم رحم داشت. می گفت باید سعی کنیم آنها را اصلاح کنیم. ایشان همواره می گفت که ما باید سعی کنیم جهان سومی نباشیم.

اهمیت شناساندن شهید چمران به نسل جوان

لذت از خاطرات

وی در ادامه گفت: شهید چمران صادقانه برای این مملکت جنگید. ما این رفتارها را خیلی کم می بینیم. او هرگز تارک دنیا نبود و ساعت می نشست صحبت می کرد و بحث می کرد. می خندید و خیلی خوشحال بود.

شاه حسینی عنوان کرد: من چند سالی که همراه او بودم عصبانیتی از ایشان ندیدم. نهایت عصبانیتش این بود که می گفت عزیز. مثلا می گفت عزیز شما اشتباه می کنی، عزیز ، عزیز، عزیز. همه را راهنمایی می کرد.

وی در پایان گفت: از تمام این خاطرات لذت می برم. اکنون 75 سال دارم و افتخارم این است که شاگردی اش را کردم و خودم در خاک گذاشتمش. عکس هایش هم هست. خدمت کردن زیر دست ایشان واقعا خدمت بود. شهید هر شب حساب می کرد که چه آدمی است. مانند او دیگر نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها