معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هیچ تغییری در قیمت بنزین صورت نخواهد گرفت.
کد خبر: ۱۳۷۰۲۶۰

قیمت بنزین تغییر نمی کند. آیا قیمت بنزین در سال جاری افزیش می یابد؟. قیمت بنزین در جهان چقدر است؟.افزایش قیمت بنزین چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد؟. قیمت بنزین در سال 1400 چقدر بود؟

به گزارش جام جم آنلاین، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سنوات گذشته برای کاهش هزینه‌ها خلقِ پول می‌کردند که استقراض باعث افزایش نقدینگی و ایجاد تورم می‌شود که جلوی آن را گرفتیم و از لحاظ مصارف و مخارج اجازه خلق پول نداریم.

به گفته او، هیچ تغییری در قیمت بنزین صورت نخواهد گرفت.

سید مسعود میرکاظمی می گوید نان سنتی هم همان شکل سابق ادامه خواهد یافت، اگر طرحی در جایی اجرا می‌شود، به معنی این نیست که در کل کشور اجرا می‌شود.

او به تامین یارانه دارو اشاره کرد و گفت: در این راستا، ارز مورد نیاز در اختیار واردکنندگان دارو و گندم قرار می‌گیرد و در خصوص سایر نهاده‌ها هم ارز نیمایی داده می‌شود و در زمینه واردات محدودیتی نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در دیدار با مردم و فعالان اقتصادی اردستان، نکات و مشکلات آنان مطرح شد و تلاش می‌شود، گفت: مهمترین مسئله این شهرستان بهبود وضعیت راه ها، تأمینِ آبِ شربِ پایدارِ روستایی و ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان است.

به گفته او اینجا در خصوص اشتغال، کسی مراجعه نکرد، در صورتی که در شهرستان‌های دیگر، بخش زیادی از وقت به بحث درخواست اشتغال اختصاص می‌یابد.

حضور در جلسه شورای اداری اردستان از دیگر برنامه‌های سفر نماینده عالی دولت به این شهرستان است.

قیمت بنزین تغییر می‌کند؟

پس از خبر جمع شدن کارت سوخت جایگاهداران برخی جایگاه داران عنوان می کنند که شاید این اقدام پیش مقدمه‌ای برای گرانی بنزین باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با جمع شدن کارت‌ها از جایگاهداران چچقدر احتمال گرانی بنزین وجود دارد؟

همچنین گزارش‌هایی هم از کمبود گازوئیل دربرخی جایگاه‌ها حکایت دارد و دلیل خاصی برای آن اعلام نشده است.

دربرابر این خبرها، دولت وشرکت ملی پالایش وپخش مواد نفتی ایران این مشاهدات را به جد تکذیب کرده و گفته‌اند کارت سوخت جایگاه داران همچنان موجود است.

درعین حال هرگونه افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی را قویا تکذیب وتصریح کرده که قانون بودجه ۱۴۰۱ چنین اجازه ای به دولت نداده است.

با این وجود، حجم متعدد مشاهدات مردمی دراین باره چیزی نیست که بتوان آن را با تکذیب وانکار نادیده گرفت. بخصوص آن که دولت طرح‌های خاص برای تخصیص بنزین به اشخاص به جای خودروها با قابلیت فروش به نرخ آزاد به غیر را در کیش و قشم اجرا کرده وحال گمان می رود شاید درصدد اجرای آن در کل کشور باشد.

اگر احیانا دولت فکری درباره افزایش قیمت سوخت دارد، راه آن تکذیب نیست. چرا که این نوع عمل کردن بحران بی اعتمادی ایجاد می‌کند.

راه عاقلانه و منطقی درباره اجرای احتمالی اصلاح قیمت سوخت، سنجش دقیق شرایط حساس کشور و زمان سنجی عاقلانه در این خصوص، مشورت با نخبگان بخصوص نخبگان منتقد، در میان گذاشتن واقعیت با مردم، تشریح دلایل تصمیم و قانع کردن افکار عمومی و درنهایت پیش بینی راهکارهای موثرجبرانی برای خنثی سازی اثرات تورمی آن است.

قیمت بنزین در سال 1401

خرداد 1401: آقای جواد اوجی، وزیر نفت، در جدیدترین مصاحبه خود در تاریخ 24 خردادماه، بار دیگر تاکید کرده که افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست و اخبار مربوط به جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران نیز صحت ندارد.

افزایش قیمت بنزین در 1401

چندی پیش نیز آقای پرویز محمدنژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، شایعات منتشر شده درباره نحوه سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن‌ را تکذیب کرد. البته وی معتقد است که باید در حوزه مصرف حامل های انرژی مانند بنزین، گازوئیل و ... مدیریت دقیق‌تری اعمال گردد. وی همچنین تاکید کرد که اجازه افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده‌ها را نمی‌دهند؛ زیرا نباید فشار مضاعفی به مردم تحمیل شود و ابتدا ساماندهی نیاز است.

خرداد 1401: علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، صحت تصاویر و اخبار منتشر شده در فضای مجازی، مبنی بر حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌داران از اول تیرماه، را رد کرد و افزود که هیچ ابلاغیه‌ای در این مورد دریافت نشده است.

وی همچنین تاکید کرد که هیچ تصمیمی درباره افزایش نرخ قیمت بنزین اتخاذ نشده و تمامی اخبار منتشر شده در این خصوص، تکذیب می‌شود.

قیمت بنزین همچنان ثابت می‌ماند

خرداد 1401: آقای شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، ضمن تاکید بر این که افزایش قیمت بنزین شایعه است، افزود که رئیس‌جمهور صحبت‌هایی را مبنی بر مبارزه با فساد ارائه داد و عده‌ای به دلیل نگرانی، دست به شایعه‌سازی زده‌اند.

وی در ادامه گفت که مجلس مجوزی را برای افزایش قیمت بنزین به دولت نفرستاده است. دولت نیز هیچ برنامه‌ای در این باره ندارد.

اردیبهشت 1401: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام‌ کرد که تغییر و اصلاح نظام یارانه‌ها، ارتباطی با قیمت و نحوه توزیع بنزین ندارد و همانند قبل عرضه می‌شود. وی تاکید کرد که اگر جایگاهی بنزین را با تغییر قیمت عرضه کند، با جدیت با آن برخورد خواهد شد.

طبق گفته‌های وی، هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین وجود ندارد و مردم نیز در صورت مشاهده چنین تغییری از سوی جایگاه‌داران، به سامانه 09627 گزارش دهند.

اردیبهشت 1401: آقای نقوی، مدیرعامل بورس انرژی، ضمن تکذیب قیمت بنزین 500 تومانی و فروش آن در بورس انرژی، توضیحاتی درباره شایعات منتشر شده در فضای مجازی داده است که خلاصه آنرا در ادامه می‌خوانید:

1- بنزین برای اولین‌بار در تاریخ 13 مرداد 1398 به بورس انرژی ایران آمد سپس تا تاریخ 24 خرداد 1400 عرضه و فروش آن از طریق بورس انرژی ادامه داشت. بعد از آن تاریخ نیز عرضه بنزین در بورس انرژی، تا فروردین 1401 متوقف شده بود.

2- هم‌اکنون صادرات بنزین از ایران، چه از طریق مرز خاکی و چه از طریق مرز دریایی، فقط در بورس انرژی انجام می‌شود و به دلیل ماهیت معاملات در بورس، اطلاعات مربوط به قیمت بنزین همواره شفاف و بصورت آنلاین در سایت بورس بارگذاری می‌گردد.

3- در سال 1398 مجموعا 2 میلیون تن بنزین در بورس انرژی ایران فروخته شد که این رقم در سال 1399 به 8 میلیون تن افزایش یافت و ارزش معاملات آن نیز به 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید. اما بعد از آن و با افزایش مصرف بنزین در ایران، صادرات بنزین متوقف شد و بخش مهمی از بازارهای صادراتی کشورهای منطقه، که ایران اصلی‌ترین تامین‌کننده بنزین آنها بود، از دست رفت و هم‌اکنون نیز در اختیار رقبای منطقه‌ای یا بین‌المللی قرار گرفته است.

4- قیمت فروش دریایی بنزین و فروش خشکی آن در شرایط مختلف، متفاوت و متغیر بوده اما بصورت میانگین، قیمت خشکی فروش بنزین در سال 1399 معادل 305 دلار به ازای هر تن بوده است. همچنین کمترین قیمت بنزین صادراتی ایران در سال 1399، مربوط به معاملات 1000 و 3000 تنی بوده که 19 سنت به ازای هر لیتر بوده است. البته باید یادآوری کرد که در آن زمان، قیمت نفت در حدود 40 دلار بود.

قیمت بنزین چند دلار است؟

فروردین 1401: آقای دادرس، رئیس انجمن صنفی CNG کشور، می‌گوید در حال حاضر قیمت بنزین در ایران معادل 90 سنت است و اگر 365 روز سال را محاسبه کنیم، قیمت بنزین وارداتی در ایران معادل 8 میلیارد دلار در سال خواهد بود. در صورتیکه که اگر 10% این حجم سرمایه در اختیار سوخت CNG قرار بگیرد، هم می‌توان جلوی واردات بنزین را گرفت و هم می‌توان سهم سوخت CNG را از 25 میلیون مترمکعب به 40 میلیون مترمکعب (در هر روز) رساند.

آقای دادرس همچنین گفته که جابجایی روزانه 100 میلیون لیتر بنزین، نیازمند مصرف روزانه 4 میلیون لیتر گازوئیل است و در صورتیکه سوخت CNG در ایران احیا شود، می‌توان در این زمینه نیز صرفه‌جویی کرد.

قیمت واقعی بنزین در ایران چقدر است؟

فروردین 1401: آقای رحیمی (عضو کمیسیون انرژی مجلس) دربازه قیمت بنزین در سال 1401 گفته که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری ندارد. البته آقای رحیمی این نکته را هم یادآوری کرده که دولت و مجلس، به اجبار قیمت بنزین را در نرخ فعلی نگه داشته‌اند چراکه قیمت واقعی بنزین در ایران حدود یک دلار است.

آخرین اخبار از قیمت بنزین

براساس گفته‌های آقای رحیمی، قیمت واقعی بنزین حدود 20 هزار تومان است و افرادی که چند خودرو دارند یا ثروتمند هستند، از مابه التفاوت 17 هزارتومانی یارانه استفاده می‌کنند.

گفتنی است که آخرین‌بار، افزایش قیمت بنزین در 24 آبانماه 1398 رخ داد و طی آن دولت، قیمت بنزین را از نرخ 1000 تومان به نرخ 1500 تومان بصورت سهمیه‌ای و نرخ 3000 تومان بصورت آزاد، افزایش داد.

ارزان ترین و گران ترین قیمت بنزین در جهان

اسفند 1400: براساس جدیدترین گزارش گلوبال پرایس، ایران با داشتن بنزین 1500 تومانی، سومین کشور جهان است که ارزان‌ترین قیمت بنزین را دارند. رتبه اول ارزانی، در اختیار ونزوئلا بوده که قیمت بنزین در آن کشور، حدود 730 تومان است. رتبه دوم نیز در اختیار لیبی است که بنزین را با نرخ تقریبی 9830 تومان می‌فروشد. بعد از ایران، کشورهای سوریه با حدود 9200 تومان، الجزیره با حدود 9400 تومان و کویت با حدود 10 هزار تومان، رتبه‌های چهارم تا ششم را در جدول ارزان‌ترین قیمت بنزین را در جهان دارند.

همچنین هلند با فروش هر لیتر بنزین به قیمت تقریبی 73 هزار تومان و هنگ کنگ با حدود 84 هزار تومان به ازای هر لیتر، گران‌ترین قیمت بنزین در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها