نماینده کنگره آمریکا:

ترامپ یک تهدید داخلی است

در جریان جلسه‌ای تاریخی در کنگره آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به «تلاش برای کودتا» از طریق سازماندهی شورش در کنگره این کشور متهم شد.
کد خبر: ۱۳۶۹۵۱۱

به گزارش جام جم آنلاین، لیز چنی، نماینده حزب جمهوری‌خواه در جریان این جلسه گفت آتش این حمله را دونالد ترامپ روشن کرد.

بنی تامپسون، یک نماینده حزب دموکرات نیز گفت این حمله دموکراسی آمریکا را به خطر انداخته است.

روز ششم ژانویه ۲۰۲۱، درحالی که روند تایید پیروزی جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری بعدی کشور در جریان بود، هواداران ترامپ به کنگره آمریکا یورش بردند.

بعد از نزدیک به یک سال تحقیق، کمیته منتخب به رهبری دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان کار خود را با نمایش تصاویری از مصاحبه‌هایی آغاز کرد که از اعضای حلقه نزدیک به دونالد ترامپ تهیه شده بود.

در یکی از این مصاحبه‌ها بخشی از صحبت‌های بیل بار، دادستان کل وقت در آمریکا به نمایش در آمد که می‌گوید ادعای ترامپ مبنی بر دزدیده شدن نتیجه انتخابات، «مزخرف» است.

بار در این مصاحبه گفته است: « نمی‌توانیم در دنیایی زندگی کنیم که دولت قبل، بر اساس دیدگاهش، بدون مدرک مشخص ادعای تقلب انتخاباتی بکند و بخواهد در قدرت بماند.»

به گزارش بی.بی.سی این جلسه در عین حال شهادت ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهوری سابق آمریکا را نیز شامل می‌شد که گفته بود رد ادعای پدرش از سوی دادستان کل کشور را پذیرفته است.

پیش از آغاز جلسه، دونالد ترامپ این روند را «یک کلاهبرداری سیاسی» خواند.

قرار است پنج جلسه دیگر در این مجموعه انجام شود.

رئیس جمهوری سابق آمریکا علنا اشاراتی تلویحی درباره نامزدی در انتخابات سال ۲۰۲۴ مطرح کرده است و کماکان ادعاهای بی‌اساس خود را درباره انتخابات پیشین آمریکا تکرار می‌کند.

بنی تامپسون، که ریاست کمیته منتخب را برعهده دارد و از نمایندگان ایالت می‌سی‌سی‌پی است در این جلسه گفت شورش کنگره تلاش گستاخانه‌ای برای ساقط کردن دولت بوده است و افزود «خشونت تصادفی نبود، آخرین تلاش ترامپ بود.»

لیز چنی، معاون این کمیته و نماینده وایومینگ گفت: « کسانی که کنگره را اشغال کردند و ساعت‌ها با نیروهای انتظامی درگیری شدند با حرف دونالد ترامپ تهییج شده بودند. که انتخابات دزدیده شده و او رئیس جمهوری واقعی کشور است.»

خانم چنی گفت: «رئیس جمهوری ترامپ، توده را خبر کرد، هماهنگ کرد و آتش حمله را روشن کرد.»

در روز ششم زانویه و در جریان حمله به کنگره ۴ نفر، از جمله یک زن غیر مسلح به ضرب گلوله پلیس، کشته شدند.

بیش از ۱۰۰ نفر در جریان این حمله مجروح شدند. یک افسر پلیس فردای شورش بر اثر جراحات وارده درگذشت و ۴ مامور پلیس دیگر خودکشی کردند.

جمهوری‌خواهان این تحقیقات کنگره را تلاش دموکرات‌های برای انحراف افکار عمومی از مبارزات انتخاباتی برای انتخابات میاندوره‌ای خوانده‌اند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها ممکن است اکثریت را در مجلس نمایندگان از دست بدهند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها