دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان:

۱۳نفر از مسببان حادثه متروپل بازداشت شدند

برخورد قاطع با مقصران حادثه متروپل مطالبه جدی مردم است

مجازات عبرت‌آموز مقصران متروپل

نام متروپل با آبادان گره خورده است. نامی که این روز‌ها هر دقیقه شنیده می‌شود و با شنیدنش غمی بزرگ و سنگین روی سینه آوار می‌کند؛ درست مانند آواری که روز دوشنبه دوم خرداد امسال آوار شد و نه تنها روی سر مردم آبادان که روی سر همه مردم ایران فرو ریخت.
کد خبر: ۱۳۶۷۸۸۲
به گزارش جام جم آنلاین، دیروز رهبر انقلاب اسلامی در پیامی این حادثه مصیبت‌بار را تسلیت گفتند و دستور دادند ضمن سرعت عمل برای کاستن تلفات، مقصران حادثه مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و ضمن جلوگیری از تکرار حوادث این‌چنینی مجازات عبرت‌آموزی از سوی همه مسؤولان در این زمینه دنبال شود. همچنین در جلسه‌ای که دیروز با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد، رئیسی دستور داد مقصران وقوع این حادثه تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. این تاکیدات البته مطالبه عمومی هم هست، چراکه مردم انتظار دارند دوباره در تاریخ کشور نام‌های متروپل و پلاسکو دوباره تکرار نشود و چنین حوادثی بار دیگر با نام‌های جدید گره نخورد.

حالا شش روز از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان می‌گذرد. دوشنبه دوم خرداد بود که نام آبادان در صدر اخبار قرار گرفت. نام آبادان و خطه جنوب البته نه به دلیل سالروز آزادسازی خرمشهر که به دلیل ریزش ساختمان تازه‌سازی به نام متروپل شنیده شد. ساختمانی تازه تأسیس که جلوی چشم میلیون‌ها ایرانی فروریخت و تا دیروز حدود ۲۴ بی‌گناه را به کام مرگ کشاند. به همین علت بود که وزیر کشور، احمد وحیدی این حادثه را یک جنایت خواند و گفت کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به‌راحتی با جان مردم بازی کردند به هیچ وجه قابل گذشت نیستند و باید درس عبرت‌شوند.

وحیدی ادامه داد باید سایر پرونده‌هایی که در این حوزه و شهر هستند مورد رسیدگی قرار گیرد. او اعلام کرد دستور رسیدگی به سایر پرونده‌ها داده شده و شکایت‌های نزدیک به حادثه متروپل هم مورد رسیدگی قرار گیرد. پس از او محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور نیز از فساد گسترده میان سازنده، پیمانکار، مالک و دستگاه‌های مجوزدهنده پرده برداشت و تاکید کرد رسیدگی به این پرونده باید بازدارنده باشد به طوری که کسی جرأت تکرار چنین عملی را نداشته باشد. حالا مردم هم همین‌ها را می‌خواهند و امیدوارند حادثه تلخ متروپل مشمول مرور زمان نشده و مقصران با بهانه‌های مختلف تبرئه نشوند و از چنگ قانون نگریزند. در این میان، اما توجه به نظارت در اقصی‌نقاط کشور برای جلوگیری از حادثه مشابه متروپل ضرورتی است که قابل کتمان نیست.

مطالبه رسیدگی جدی

هر روز یک آسمانخراش مانند لوبیای سحرآمیز در شهر قد علم می‌کند، ساختمان‌هایی که بسیاری از آن‌ها برچسب ناایمن را با خود یدک می‌کشند. فروردین امسال بود که مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت تنها در پایتخت حدود ۳۳هزار ساختمان نا ایمن شناسایی شده که ۱۲۳ساختمان از این تعداد وضعیت شبیه پلاسکو‌دارند. فریبرز ناطقی الهی، کارشناس مدیریت بحران، اما به ما می‌گوید که حدود ۷۶ درصد ساختمان‌ها در شهر تهران ناایمن‌اند که این عدد در سایر نقاط کشور بیشتر از این هم هست. او یک سؤال اساسی دارد این که چرا با سازندگان این ساختمان‌ها برخورد نمی‌شود و اساسا مسؤول برخورد با مقصران و متخلفان کیست؟

۳قوه کوتاه نمی‌آیند

«ماجرای متروپل آبادان، فقط مربوط به یک شهر نیست؛ بلکه حادثه‌ای است با آثار و تبعات اجتماعی که حتی می‌تواند به حیثیت کشور نیز لطمه وارد کند.» این جان کلام محمدحسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره حادثه ریزش ساختمان در آبادان است. او دیروز در گفتگو با جام‌جم تاکید کرد مقصران این حادثه حتما باید مجازات شوند، اسناد و مدارک نیز موجود است و نتیجه بررسی و رسیدگی‌ها به این پرونده باید به صورت شفاف به جامعه اعلام شود. حسینی، عزم دولت، مجلس و قوه‌قضاییه را در مورد مجازات مسببان این حادثه جدی می‌داند و می‌گوید اهتمام قوای سه‌گانه بر این است همه افرادی که کوتاهی کرده‌اند، از بخش خصوصی تا دستگاه‌هایی که بدون نظارت مجوز داده‌اند، به مجازات برسند، چون مسوولان سه قوه نسبت به این حادثه که باعث تالم خاطر عمومی شده است، احساس مسوولیت دارند.

مجازات جدی در انتظار متخلفان

در ساعت اولیه وقوع بحران محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، کمیسیون عمران را مسؤول رسیدگی به پرونده متروپل کرد. اعضای کمیسیون هم به‌سرعت در صحنه حاضر شدند.
اسماعیل حسین زهی، نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس درباره آنچه که پیگیری خواهند کرد به «جام‌جم» می‏گوید که بعد از حضور در آبادان و بررسی مشکلاتی که در متروپل وجود داشته است، کمیسیون عمران با کمک قوه قضایه و نظام مهندسی در نظر گرفته‎اند تا با هر سازنده‏ای که ایمنی را رعایت نمی‏کند برخورد جدی شود. او وعده می‏دهد که متخلفان در آینده‎ای نزدیک مجازات سخت خواهند شد. مجازات در نظر گرفته برای سازندگان متخلف هفته آینده در صحن علنی مجلس اعلام خواهد شد.

دستور چهارگانه رئیس‌جمهور

**به کارگیری امکانات و همت برای کمک به آسیب‏دیدگان و ادامه عملیات نجات ساختمان متروپل
**لزوم شناسایی و پیگیری مقصران حادثه در هر رده‎ای
**از ادامه فعالیت و ساخت‌وساز ساختمان‌های با سازه‎های ناایمن جلوگیری شود
**شناسایی ساختمان‏های ناایمن و در معرض آسیب، تخلیه و تخریب آن‏ها

لیلی تهرانی - گروه جامعه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها