کد خبر: ۱۳۶۷۶۳۱
سفر رئیس‌جمهور ایران به پادشاهی عمان دستاورد‌های راهبردی بالایی برای منطقه و کشورمان به همراه داشته است. عمان یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است که طی چهار دهه گذشته روابط کاملا پایدار و متوازنی را با ایران برقرار کرده و به‌رغم فشار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این روابط در حد قابل‌قبولی حفظ شده است.

همچنین این کشور در طول سال‌های گذشته نقش موثری را در نزدیک‌کردن دیدگاه‌های کشور‌های ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران در حوزه برجام ایفا کرد. از سوی دیگر، دیدار رئیس دولت سیزدهم با سلطان هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان هم محور‌های مهمی را به همراه داشت. ازجمله این‌که در حوزه سیاسی همچنان عمان به نقش میانجیگری خود در حوزه مذاکرات انرژی هسته‌ای ادامه خواهد داد و تلاش می‌کند در خروج وضعیت فعلی از بن‌بست مؤثر باشد.

موضوع دیگر بحث دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های عمان است و رویکرد این کشور آزادسازی این اموال. موضوع امنیت یکی دیگر از محور‌های گفتگو میان مقامات دولت‌های ایران و عمان بود. با توجه به جایگاه ژئوپلیتیک عمان در خلیج‌فارس و دریای عمان طبیعتا این کشور در بومی‌سازی امنیت خلیج‌فارس می‌تواند شریک قابل‌قبول و مطمئنی برای جمهوری اسلامی ایران باشد. همکاری و همگرایی سه کشور ایران، عمان و قطر می‌تواند به کاهش نفوذ قدرت‌های فرامنطقه‌ای و همچنین رژیم صهیونیستی در آب‌های خلیج‌فارس منجر شود. در این سفر علاوه‌بر امضای پروتکل‌هایی در حوزه امنیتی، سیاسی و نظامی توافق‌های خوبی در بخش تعامل تجاری و اقتصادی میان دو کشور صورت گرفت. قرار است طی سال‌های آینده حجم مبادلات تجاری ایران و عمان به پنج‌میلیارد دلار در سال برسد. طی سال‌های گذشته پادشاهی عمان از ظرفیت و کشش بالایی برای پذیرش کالا‌ها و تولیدات ایرانی برخوردار بوده است و این تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند باعث افزایش صادرات ایران به پادشاهی عمان شود. موضوع انرژی هم یکی دیگر از محور‌های گفت‌وگوی مقامات دو کشور بوده و مساله خط لوله گاز ایران به عمان پروژه سنگینی است که در صورت عملیاتی‌شدن نقش مهمی در انتقال انرژی در منطقه ایفا خواهد کرد.

حسن هانی‌زاده - کارشناس منطقه غرب آسیا / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها