برگ‌ های آناناس موجب می‌شود که چربی های بد از بین برود.
کد خبر: ۱۳۶۶۸۵۴

به گزارش جام جم آنلاین، دو سال پیش در مورد نوعی هیدروژل با قدرت جذب بالا شنیدیم که از برگ‌های آناناس ساخته شده بود. اکنون برخی از دانشمندانی که این هیدروژل را تولید کرده‌اند، می‌گویند که از برگ‌های آن می‌توان برای جذب چربی‌های مضر از غذاهایی که اخیرا مصرف ‌شده‌اند و در دستگاه گوارش ما وجود دارند نیز استفاده کرد.

«دوونگ های مین» و «فان تون تانگ»، پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به همراه همکاران خود، این پژوهش را با خشک کردن و آسیاب کردن برگ‌های آناناس آغاز کردند که یک محصول زائد کشاورزی در نظر گرفته می‌شود.

هنگامی که پودر به دست آمده در یک سیستم آزمایشگاهی که محیط اسیدی دستگاه گوارش انسان را شبیه‌سازی می‌کرد، مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد که یک گرم از این ماده می‌تواند ۴۵.۱ گرم چربی پخته‌شده را جذب کند.

پژوهشگران به منظور راحت‌تر خوردن پودر، مقداری از آن را به صورت کپسول و مقداری را به شکل شیرینی‌های نازک فشرده موسوم به «کراکر» درآوردند.

«تانگ» گفت: کپسول یا کراکر پس از مصرف، ترکیبات چربی مانند چربی‌های حیوانی را جذب می‌کند و توده‌های فیبر پوشیده از چربی را تشکیل می‌دهد. این توده‌های پوشش داده شده با چربی مانند سایر غذاهایی که مصرف می‌کنیم، در عرض یک تا سه روز از دستگاه گوارش خارج می‌شوند.

اگرچه ویژگی‌های مکانیکی برگ‌ های آناناس موجب می‌شود که آنها برای این کار مناسب باشند، اما دانشمندان اظهار داشته‌اند که می‌توان از انواع دیگر ضایعات کشاورزی با سلولز بالا مانند تفاله نیشکر نیز استفاده کرد.

با وجود این، پژوهش‌های بیشتری باید انجام بگیرد تا مشخص شود که این پودر چقدر در دستگاه گوارش واقعی انسان مؤثر است. پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور در حال حاضر به دنبال شرکای تجاری برای توسعه بیشتر این فناوری هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها