با ملی‌پوش شمشیربازی ایران که عاشق تیم آبی‌پوش پایتخت است

علی پاکدامن: از استقلال مجیدی راضی‌ام

علی پاکدامن، عضو تیم ملی شمشیربازی سابر:

عمر قهرمانی من و هم‌نسل‌هایم در بدترین دوره ممکن بود

به تعویق افتادن بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو ، فضای این روزهای ورزش ایران را بدجور کسل کرده است. ورزشکارانی که آماده بودند تا بعد از چهار سال تلاش در مهمترین رویداد ورزشی قاره حاضر شوند به یکباره با شوک بزرگی مواجه شدند.
کد خبر: ۱۳۶۶۵۲۹

یکی از رشته‌هایی که به‌شدت از این اتفاق ضرر کرده، تیم‌ملی شمشیربازی اسلحه سابر است. تیمی تاریخ‌‌ساز که در دو دوره گذشته این بازی‌ها، صاحب مدال نقره شده است.

علی پاکدامن، چهره مطرح حال حاضر تیم‌ ملی سابر که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ حضور داشته در این باره به جام‌جم می‌گوید:« خبر عقب افتادن بازی های آسیایی به سال آینده واقعا ناراحت‌کننده بود و همه برنامه‌هایمان را به هم ریخت. من در دوره گذشته این بازی‌ها صاحب مدال برنز انفرادی شدم. به شخصه انگیزه این را داشتم که در هانگژو رنگ مدالم را بهتر کنم. حتی امیدوار به این بودیم که در بخش تیمی هم به مدال طلا برسیم اما متاسفانه چینی‌ها همه را غافلگیر کردند. بعید می‌دانم بازی‌ها در سال آینده برگزار شود. با شرایطی که وجود دارد، بعید است بازی‌ها سال آینده هم برگزار شود، چون از اردیبهشت ماه سال آینده رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس شروع می‌شود و تداخل شدیدی در برنامه‌هایمان به وجود می‌آید. انتخابی‌ها ما تقریبا هر یک ماه است و نمی‌توانیم تمام مدت بدنمان را در اوج نگه داریم.»

نفر ششم بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به آسیبی که تعویق بازی‌ های آسیایی ۲۰۲۲ به ورزشکاران وارد کرده‌، اشاره می‌کند: «ما ورزشکاران منبع درآمدی نداریم و تمام وقتمان در تمرین و مسابقه می‌گذرد. همه ما روی جوایز مدال‌آوری این بازی‌ها حساب کرده بودیم اما حالا اصلا معلوم نیست با این شرایط چه می‌شود. من به شخصه معتقدم عمر قهرمانی من و هم‌نسل‌هایم در بدترین دوره ممکن بود. بازی‌های المپیک که با کرونا و یک سال تاخیر برگزار شد به خاطر تورم‌های موجود و وضعیت بد اقتصادی کشور‌، جوایز مدال‌آوران را از سکه به وجه نقد تغییر دادند که هر سکه معادل دو میلیون تومان شد. در نهایت هم بازی‌های آسیایی به تعویق افتاد.»

جدای از دشواری‌های اقتصادی، شرایط نامناسبی که بر مدیریت ورزش ایران حاکم است باعث شده در سال‌های اخیر بسیاری از ملی‌پوشان شاخص به فکر مهاجرت بیفتند، پاکدامن در این باره توضیح می‌دهد:« من ایران را دوست دارم و در تیم‌ملی سابر می‌مانم امیدوارم شرایط مهیا باشد تا کسی به فکر رفتن نباشد. خدا نکند کسی مجبور به رفتن باشد. مطمئنا کسانی که رفتند هم شرایط برایشان مهیا نبود و مهاجرت گزینه آخرشان بود.»

دارنده مدال برنز جهان که در حال حاضر رده ۱۲ جهان را در اختیار دارد، پنجشنبه جاری به همراه محمد رهبری، دیگر سابریست ملی‌پوش راهی ایتالیا می‌شوند تا در رقابت‌های گرندپری این کشور شرکت کنند.

او ادامه می‌دهد:‌« با لغو بازی‌های آسیایی ما باید روی مسابقات گرندپری و جام‌جهانی تمرکز کنیم. از سال جدید میلادی تا به الان در سه جام‌جهانی شرکت کردیم و دومین گرندپری را هم پیش رو داریم. آن طور که دلم می‌خواست در مسابقات قبلی نتیجه نگرفتم و باید هر طور شده در ایتالیا از فرصت استفاده کنم و تا می‌توانم جایگاهم را در رده‌بندی جهانی تثبیت یا بهتر کنم. در غیر این صورت تنزل رتبه خواهم داشت. خدا را شکر اردوها خوب است و شرایط مهیاست.»

​​​​​​​جوانگرایی؛ لازمه تیم سابر

تیم‌ملی شمشیربازی اسلحه سابر در یک دهه اخیر به نتایجی تاریخی در میادین آسیایی و جهانی دست پیدا کرده و ناکامی تیم‌های اسلحه‌ فلوره و اپه را هم جبران کرده است. هدایت این تیم در این بازه ۱۰ ساله بر عهده پیمان فخری بود. شمشیرباز نام‌آشنایی که هنوز هم تنها مدال طلای شمشیربازی انفرادی ایران در آسیا متعلق به اوست.

فخری اما بعد از المپیک از مسؤولیت خود استعفا کرد و جایش را به امین قربانی دستیارش داد. پاکدامن می‌گوید: «نباید از حق بگذریم امین قربانی هر آنچه از دستش برآمد برای تیم انجام داده است. خداحافظی آقای فخری از تیم خیلی برای ما هنوز هم سخت است. شاید اگر ایشان در همین مسابقات اخیر اسپانیا همراه ما بودند، داوران حقمان در بازی با گرجستان نمی‌خوردند. امین قربانی همزمان با ورودش به تیم دست به جوانگرایی زده و نفراتی مثل نیما زاهدی که جزو آینده‌‌داران است را به تیم دعوت کرده است. جوانگرایی لازمه تیم ما بود. اگر دو سه بازیکن مثل نیما داشته باشیم، آینده سابر ایران تا ۱۰ سال دیگر تامین است.»

سارا گودرزی - گروه ورزش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها