ما در این مقاله قصد داریم که به بررسی کیفیت و قیمت ورق سیاه در بازار آهن بپردازیم. به این منظور سه تولید کننده اصلی ورق سیاه در کشور، یعنی کارخانه‌های فولاد مبارکه، اکسین و کاویان را انتخاب نموده‌ایم.
کد خبر: ۱۳۶۵۱۹۶
بعد از معرفی و بررسی کیفیت و قیمت ورق سیاه در بازار آهن، به بررسی کیفیت ورق سیاه فولاد مبارکه، کاویان و اکسین خواهیم پرداخت و در انتها مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت ورق سیاه را عنوان خواهیم نمود.
 

بررسی قیمت و کیفیت انواع ورق سیاه با آهن یکتا


ابعاد سفارش ورق سیاه


در بررسی کیفیت و قیمت ورق سیاه در بازار آهن یکی از نکات مهم، ابعاد ورق سیاه است. ورق‌های سیاه به دو صورت فابریک و رولی در بازار موجود هستند. در صورتی که ورق سیاه در کارخانه، متناسب با ابعاد سفارش داده شده توسط مشتری برش داده شود؛ به آن ورق فابریک می‌گویند. از ویژگی ورق فابریک، دقت در برش ابعاد، نداشتن کج شدگی یا شکستگی و یک‌دست بودن ورق است. اما در صورتی که ورق سیاه به‌صورت رول از کارخانه خارج شده و به انبارهای فروش فرستاده شود، سپس براساس ابعاد درخواستی مشتری برش گردد؛ ورق سیاه برش خورده نامیده می‌شود. قیمت ورق سیاه فابریک نسبت به ورق سیاه برش خورده بالاتر است و دلیل این امر، دقت در برش و نبود نقص در ورق است.

ورق سیاه رول شده، در عرض 1، 1.25، 1.5 و 2 متر با ضخامت 1.5 الی 15 میلی‌متر و در طول نامحدود تولید می‌شوند. ضخامت اغلب ورق‌های سیاه بین 1.5 تا 100 میلی‌مترمی‌باشد؛ اما ضخامت 1.2 میلی‌متر نیز به منظور تولید پروفیل و لوله، تولید و عرضه می‌شود.


 قیمت ورق سیاه در بازار آهن بر اساس استاندرد های آن


ورق سیاه موجود در بازار آهن، با سه استاندارد ST37 ، ST52 و A516 عرضه می‌شود. البته درصورتی که مصرف فولاد در صنایع و مخازن فشار قوی باشد به جای حرف ST از حرف P برای توصیف آن استفاده می‌شود که ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد. کاربرد اصلی ورق سیاه با استاندارد ST37 که با نام ورق معمولی نیز شناخته می‌شود، در ساختمان‌سازی و ساخت پروفیل‌های ساختمانی است. این ورق‌ها به دلیل اینکه میزان کربن کمی دارند (0.17 درصد کربن) و از استحکام متوسطی برخوردار هستند؛ در صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های این ورق، قابلیت بالای جوشکاری آن است و برای مقاطع فولادی مانند تیرچه، گوشه، میل‌گرد و پروفیل بسیار مناسب است.

کاربرد اصلی ورق سیاه با استاندارد ST52 که با نام  ورق صنعتی نیز شناخته می‌شود، در صنایع مختلف است. درصد کربن در این ورق برابر با 0.216 درصد است و به دلیل داشتن عناصر سیلیسیم (Si) و منگنز (Mn) در کنار تحمل وزن بالا از مقاومت زیادی در برابر خمش، پیچش وکشش برخوردار است. به‌علاوه از این ورق به دلیل قابلیت جوشکاری خوبی که دارد می‌توان در قالب و ماشین‌کاری مورد استفاده قرار داد. ورق ST25، در ساخت مقاطعی مانند تسمه‌ای و چهار ضلعی استفاده می‌شود و از کاربردهای آن می‌توان به ساخت پل، ریل، شاسی ماشین‌آلات سنگین، قطعات صنعتی و... اشاره داشت. لازم به ذکر است که از لحاظ قیمتی، تفاوت چندانی بین ورق سیاه ST37 و ورق سیاه ST52 وجود ندارد، در حالی که استفاده از ورق سیاه ST52 به جای ST37 باعث کاهش وزن فولاد مصرف شده در ساختمان می‌گردد.
 
 
بررسی قیمت و کیفیت انواع ورق سیاه با آهن یکتا
 

ورق سیاه با استاندارد A516، یک ورق فولاد با کربن بالا است که عناصر دیگر مانند گوگرد و فسفر در آن بسیار کم است. عناصر منگنز و سیلیسیم نیز تا حد مجاز در ساختار این نوع ورق سیاه وجود دارد که منجر به خمش و کیفیت بالای آن می‌شود. از ورق سیاه A516 در صنایع نفت و گاز، مخازن و دیگ‌های بخار استفاده می‌شود. این استانندارد در 4 درجه تولید می‌شود که عبارتند از A516 Gr 70, A516 Gr 65 A516 Gr 60 و A516 Gr 55 است.


بررسی کیفیت بر اساس کارخانه سازنده


در ایران کارخانه‌ های زیادی وجود دارند که ورق فولادی تولید می‌کنند. دو قطب اصلی تولید انواع ورق فولادی در کشور، اصفهان و خوزستان است. حدود 50 درصد از ورق‌های مورد نیاز کشور توسط فولاد مبارکه اصفهان تولید شده و کارخانه‌های فولاد کاویان اهواز و فولاد اکسین خوزستان نیز از برترین تولید کنندگان انواع ورق آهن در کشور محسوب می‌شوند. در بررسی کیفیت و قیمت ورق سیاه در بازار آهن بهتر است این موضوع را توضیح دهیم که تولید صفر تا صد ورق سیاه در برخی از کارخانه‌ها با خود کارخانه است؛ یعنی هم اسلب را تولید می‌کنند و هم آن را نورد و به ورق تبدیل می‌کنند. فولاد مبارکه تنها کارخانه فولاد در ایران است که به این شیوه عمل می‌کند.


بررسی کیفیت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان


ورق‌های گرم فولاد مبارکه، تحت کیفیت IRAFORMA و IRACOR تولید می‌شوند. در بحث بررسی کیفیت ورق سیاه فولاد مبارکه در ابتدا به ضخامت ورق‌های تولیدی این کارخانه می‌پردازیم.  ورق سیاه تولیدی این کارخانه در ضخامت‌های 1.2 تا 16 میلی‌متر تولید می‌شود؛ هر چند تولید مرسوم و همیشگی از ضخامت، 2 تا 15 میلی‌متر است. به محصولات ورق سیاه که در ضخامت‌های 2، 2.5، 3، 4 و 5 تولید شوند، ورق HB یا ورق نازک اطلاق می‌شود. ضخامت‌های 6، 8، 10، 12 و 15 نیز به نام ورق HC یا ورق ضخیم شناخته می‌شوند. اگر قصد تهیه ورق سیاه با ضخامت بالا (بیشتر از 16 میلی‌متر) را دارید، می‌توانید سفارش خود را از محصولات ورق سیاه کاویان که نورد کار است تهیه نمایید.

مورد بعدی در بررسی کیفیت ورق سیاه فولاد مبارکه، بررسی عرض ورق‌ها است. در فولاد مبارکه، ورق سیاه HB، در عرض‌های 1، 1.25 و 1.5 متر عرضه می‌شود که عرض 1.5 فقط مخصوص ضخامت‌های 3، 4 و5 میلی‌متری است. عرض متداول ورق سیاه HC نیز 1.5 متر است. در مورد طول ورق سیاه فولاد مبارکه نیز باید بگوییم که کارخانه با توجه به سفارش مشتری طول مورد نظر را تهیه می‌کند؛ اما آنچه که سفارش و درخواست بیشتری دارد، ورق 1.5 به صورت شیت فابریک و ورق 1.5 به صورت رول است. که طول شیت فابریک معمولاً 6 یا 12 متر است.
 

بررسی قیمت و کیفیت انواع ورق سیاه با آهن یکتا


بررسی کیفیت ورق اکسین اهواز


در بررسی کیفیت ورق اکسین بهتر است بدانیم که ورق اکسین اهواز تحت استاندارد SIRI3694 تولید می‌شود و مواد اولیه آن اسلب فولادی است. در این کارخانه عملیات پوسته زدایی با فشار آب 225 بار بر روی تختال صورت می‌گیرد و عملیات نورد گرم نیز توسط یک قفسه چهار غلطک و به‌صورت رفت‌ و برگشتی انجام می‌شود. خط نورد اکسین، دنیلی ایتالیا است و نورد را از دو جهت ورق انجام می‌دهد. این ورق‌ها معمولاً در عرض 2 متر تولید می‌شوند؛ هرچند امکان تولید ورق‌هایی تا عرض 4.5 متری نیز وجود دارد. طول ورق‌ها نیز با توجه به سفارش مشتری متغیر است.


بررسی کیفیت ورق سیاه کاویان اهواز


کارخانه فولاد کاویان، یکی از بهترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق‌های فولادی سنگین در کشور است که انواع ورق سیاه فابریک را در سایزهای مختلف و ضخامت‌های گوناگون تولید می‌کند. با بررسی کیفیت ورق سیاه کاویان به این نتیجه می‌رسیم که تولیدات این کارخانه به  دلیل داشتن ضخامت بالاتر نسبت به دو نوع قبلی، مخصوص استفاده در صنایع بزرگ از جمله نفت و گاز، مخازن و کشتی‌سازی ساخته می‌شوند. ضخامت ورق سیاه کاویان از 8 میلی‌متر به بالا است (معمولاً تا 40 میلی‌متر) و در عرض‌های 1.25 و 1.5 متر تولید می‌شود و کیفیت ورق سیاه کاویان بر اساس استاندارد EN 10002 و تست ضربه با استاندارد EN 100045 تولید می‌گردد.


تفاوت وزنی ورق سیاه کاویان، فولاد مبارکه و اکسین


وزن ورق سیاه بر اساس ضخامت، طول و عرض آن متغیر است، وزن ورق سیاه فولاد مبارکه و ورق سیاه کاویان با هم یکسان است اما وزن ورق سیاه اکسین با  آن‌ها تفاوت دارد. وزن هر ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان اهواز، حدوداً بین 176.63 تا 2826 کیلوگرم است؛ اما وزن هر ورق سیاه اکسین، بین 942 تا 6594 کیلوگرم است.


عوامل مؤثر بر قیمت ورق سیاه


کارخانه تولید کننده، استاندارد به کار گرفته شده در تولید ورق، طول، عرض و ضخامت محصول، وزن ورق و قیمت ارز از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت ورق سیاه هستند. شما می‌توانید جهت بررسی کیفیت و قیمت ورق سیاه در بازار آهن به وب‌ سایت شرکت آهن استیل یکتا به آدرس اینترنتی https://ahanyekta.com مراجعه فرمایید و از آن به ‎‌عنوان بزرگ‌ ترین و کاملترین مرجع آنلاین قیمت، خرید و فروش ورق آهن استفاده کنید.

آهن استیل یکتا، یکی از معتبرترین مراجع رسمی در زمینه خرید و فروش آنلاین انواع محصولات فولادی و صنعتی از قبیل ورق سیاه است. در این سایت، با بهره‌گیری از کادر بسیار مجرب و توانا و همکاری با مجموعه‌های متعدد و معتبر، بستری برای خریداران و فروشندگان انواع محصولات فولادی و آهن‌آلات مهیا شده است تا شما از این طریق، محصولات مد نظر خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها