یادداشت | همگرایی فلسطینی‌ها و واگرایی صهیونیست‌ها

کد خبر: ۱۳۶۴۱۵۰

همگرایی فلسطینی‌ها و واگرایی صهیونیست‌ها

همان‌طور که انتظار می‌رفت، مردم مسلمان ایران و آزادیخواهان سراسر دنیا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، حضوری شکوهمند و پرشور در راهپیمایی روز قدس داشتند.

جامعه اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته ثابت کرده که نگاه کاملا ارزشی نسبت به موضوع فلسطین و قدس شریف دارد و تحولات مربوط به سرزمین‌های اشغالی و همچنین ظلم مضاعفی را که نسبت به مردم مظلوم فلسطین صورت می‌گیرد با دقت دنبال می‌کند.

رهبر انقلاب اسلامی هم در سخنان دیروز خود به‌مناسبت روز قدس به‌درستی به این نکته اشاره کردند که رژیم اسرائیل از نفس افتاده، اما در سایه سکوت غرب و آمریکا با آن همه ادعا‌های دروغین حقوق بشری همچنان به جنایت خود علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهد. این در شرایطی است که برخی کشور‌ها حرکت خیانت‌آمیز عادی‌سازی روابط را در پیش گرفتند. اما با این وصف، نیروی مقاومت که برپایه تعالیم قرآن و اسلام پا گرفته به‌عنوان پربرکت‌ترین پدیده منطقه همچنان بر حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین و مقابله با صهیونیست‌ها و داعش ادامه می‌دهد.

اشاره درست رهبری به وضعیت موجود در منطقه غرب آسیا حاکی از ارزیابی واقعی ایشان از شرایط سرزمین‌های اشغالی است. طی ۷۴ سالی که از تشکیل رژیم جعلی اسرائیل می‌گذرد نیمی از مردم فلسطین آواره شدند، بخشی از آن‌ها هم در شرایط بد آپارتاید زندگی می‌کنند و گروهی دیگر از فلسطینی‌ها هم در غزه در محاصره هستند و بخشی از مردم فلسطین هم در کرانه باختری تحت اشغال صهیونیست‌ها به‌سر می‌برند. طبیعتا چنین جامعه‌ای با توجه به شرایط موجود، نیازمند حمایت از سوی جامعه جهانی و مردم آزادیخواه دنیاست؛ بنابراین جامعه ایران با همان نگاهی که نسبت به مقولات ارزشی و انسانی دارد نمی‌تواند شرایط موجود مردم فلسطین را نادیده بگیرد.

صرف‌نظر از مقولات انسانی، تحولات سیاسی و بین‌المللی منطقه هم در روند حوادث تاثیرگذار بوده است. جامعه فلسطینی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری حول محور مقاومت تمرکز پیدا کرده است و در تاریخ جامعه فلسطین، ما تاکنون شاهد چنین همبستگی و اتفاق‌نظری نبودیم. عملیاتی که اخیرا در سرزمین‌های اشغالی رخ داد شامل اقداماتی بود که از سوی ساکنان سرزمین‌های ۴۸، اعضای جنبش حماس و حتی جنبش فتح صورت گرفت. تا پیش از این نگاه سازمانی جنبش فتح به رهبری محمود عباس مقاومت مسلحانه علیه نظام صهیونیستی نبود، اما نکته قابل تامل این‌که در حال حاضر پایگاه‌های اجتماعی فتح به مقاومت پیوسته است؛ بنابراین اگر محمود عباس تکلیف خود را با شرایط موجود روشن نکند منزوی خواهد شد.

این همبستگی‌ها و همگرایی‌هایی که بین گروه‌های مختلف فلسطینی حاصل شد ناشی از سال‌ها نادیده گرفتن حقوق حقه‌اشان از سوی رژیم صهیونیستی بود. در کنار این اتحاد و اتفاق‌نظری که میان فلسطینی‌ها وجود دارد جامعه اسرائیل روزبه‌روز پراکنده‌تر می‌شود. نشانه‌های جدی این پراکندگی هم در جریان جنگ اوکراین بروز کرد.

بعد از وقوع این حادثه، یهودیان روس‌تبار و اوکراینی‌تبار در اسرائیل با هم درگیر شدند و این اتفاق حاکی از آن است که صهیونیست‌ها تا‌کنون صرفا به‌دلیل مسائل امنیتی با هم همگرایی داشتند و بروز یک اتفاق خارجی ممکن است به از هم پاشیدگی این رژیم بینجامد.

حسین رویوران - ​​​​​​​تحلیلگر مسائل غرب آسیا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها