آینده پژوهان درباره آینده فناوری نظریات جنجالی و عجیبی دارند که در این گزارش به بررسی آن‌ها پرداخته ایم.
کد خبر: ۱۳۶۳۵۶۴

به گزارش جام جم آنلاین، فناوری در یک بازه زمانی تقریبا کوتاه، پیشرفت‌های ملموسی را در زندگی ما به وجود آورده است. انسان با فناوری از شکار به شکارچی تبدیل شده و از غار به سیاره‌های دیگر پا گذاشته است.

فناوری آنقدر سریع حرکت می‌کند که دیگر یک پدر و پسر، زندگی و تجارب یکسانی ندارند. برخی از آینده پژوهان یک مدینه فاضله فناوری را در آینده می‌بینند در حالی که برخی دیگر آینده را با فناوری فاجعه بار، پیش بینی می‌کنند. با این حال، همه آن‌ها موافقند که همه چیز سریعتر و چشمگیرتر از همیشه در حال تغییر است.

این گزارش به همین دلیل نگاشته شده و می‌خواهیم در ادامه به بررسی نظریاتی درباره آینده فناوری بپردازیم. برای آشنایی با موجودات دیجیتالی تا رایانه‌های موجود در هوا، این گزارش را بخوانید. 

هک عصبی

هک عصبی فرآیندی است که با ذهن انسان ارتباط برقرار می‌کند. در حال حاضر، از تلاش‌های ساده در خانه برای بهبود شناختی گرفته تا مطالعات مقیاس بزرگ در مورد رابط مغز و ماشین، شامل هک عصبی می‌شود.

بسیاری از آزمایشگاه‌ها در سرتاسر جهان، قبلاً ماشین‌هایی را طراحی کرده‌اند که صرفاً توسط فکر انسان کنترل می‌شوند، اما سوال اینجا است که آیا آن‌ها می‌ توانند ماشین‌هایی را طراحی کنند که به صورت معکوس کار کنند و فکر انسان را کنترل کنند؟ پاسخ مشخص است، بله. نتیجه، اما مشخص نیست و هم احتمال پیشرفت وجود دارد و هم احتمال پسرفت.

نظریه‌های شنیده نشده در مورد آینده فناوری

اصلاح ژنتیکی
این موضوع در سال‌ های اخیر حواشی زیادی را به همراه داشته است. همانطور که درک ما از مبنای ژنتیکی توانایی‌ها و ناتوانی‌های انسان بهبود می‌یابد، دانشمندان و سیاست مداران تمایل پیدا می‌کنند ژن افراد را تغییر دهند که این موضوع بسیار وحشتناک است و پیامد‌های بسیاری را در پی خواهد داشت.

از یک طرف، ادعا می‌شود می‌توان نقص یا بیماری‌ها را با اصلاح ژنتیکی از بین برد، اما در مقابل باید پرسید که چه کسانی به این فناوری دسترسی خواهند داشت؟

 

هر اتم یک کامپیوتر
قانون مور یک پیش‌بینی رایج در مورد آینده فناوری است که می‌گوید تعداد ترانزیستور‌ها در یک مدار مجتمع، تقریباً هر دو سال یکبار دو برابر می‌شود. به عبارت دیگر قانون مور بیان می‌کند که رایانه‌ها حتی با کوچکتر شدن، سریعتر و کارآمدتر می‌شوند.

بسیاری از آینده‌پژوهان پیش‌بینی می‌کنند که این روند تا زمانی ادامه خواهد داشت که ما چیزی را که به عنوان هوش با اندازه صفر شناخته می‌شود، ایجاد کنیم. یعنی کامپیوتری قدرتمندتر از هر کامپیوتری که تاکنون ساخته شده است و در عین حال با جرم تقریباً صفر.

نظریه‌های شنیده نشده در مورد آینده فناوری

المپیک رباتی
پیش‌بینی‌ها در مورد آینده فناوری بیشتر بر سناریو‌های آخرالزمانی و سناریو‌های بازتعریف شده بشر متمرکز است، اما برای بخش‌های سرگرم‌کننده و روزمره زندگی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به عنوان مثال، ورزش اخیرا یکی از موضوعات مورد بحث آینده پژوهان بوده است و بیشتر آن‌ها فکر می‌کنند که در آینده نزدیک، ورزش هم دچار تغییرات بسیاری خواهد شد.

در حال حاضر ربات‌هایی وجود دارند که می‌توانند شوت‌های بسکتبال را گل کنند و حرکاتی اینچنینی انجام دهند. اگرچه ممکن است آن‌ها در نهایت جایگزین ورزشکاران انسانی شوند، اما برخی آینده پژوهان تغییرات عجیب تری را پیش بینی می‌کنند. گفته می‌شود المپیک‌های آینده می‌توانند شامل مسابقاتی مانند کدگذاری، سیم کشی و محاسبات فیزیکی باشند.

 

گرد و غبار هوشمند
گرد و غبار هوشمند اصطلاحی است که اولین بار توسط فیزیکدان کریس پیستر در سال ۱۹۹۰ ابداع شد. گرد و غبار هوشمند به ابر‌هایی از نانو ربات‌ها اطلاق می‌شود که می‌توانند حجم بی نظیری از داده‌ها را با میزان محرمانه بودن زیادی، تولید کنند. اساساً، هوای اطراف ما می‌تواند به انبوهی از نانو ربات‌ هایی تبدیل شوند که هر عمل و فکر ما را به هر کسی که خدمت می‌کنند، منتقل کنند.

واقعیت شبیه‌ سازی شده
ایده شبیه سازی واقعیت که توسط فیلم‌هایی مانند ماتریکس رایج شد، یکی از رایج‌ترین پیش‌بینی‌های آینده بشریت است. در ماتریکس، انسان‌ها به‌عنوان منابع پرورش داده می‌شوند و با واقعیت شبیه‌سازی شده مطیع نگه داشته می‌شوند. با این حال، در دنیای واقعی، انسان ممکن است عمداً به یک دنیای شبیه‌سازی شده عقب نشینی کند تا از زمین واقعی، فرار کند.

نظریه‌های شنیده نشده در مورد آینده فناوری

کپی کردن آگاهی
ایده تکثیر آگاهی انسان در یک آواتار دیجیتال، مفهوم پیچیده دیگری را مطرح می‌کند. با این کار اطلاعات هر کسی را می‌توان برای همیشه ذخیره کرد و بنابراین مرگ به چالش کشیده خواهد شد.

همچنین اطلاعات را می‌توان در ربات‌های واقعی ذخیره کرد. ربات‌های حاوی آگاهی‌های آپلود شده می‌توانند جایگزین آگاهی‌های متولد شده بیولوژیک شوند و یک دنیای رباتی به تمام معنا را شکل دهند.

دیگر آسمانی وجود نخواهد داشت
پیش‌بینی شده دیگر آسمانی وجود نخواهد داشت. گفته می‌شود آسمان آبی شروع به ناپدید شدن خواهد کرد، زیرا پهپادها، ماشین‌های پرنده بالقوه و ... آسمان را پر خواهند کرد. البته هم اکنون نیز پهپاد‌ها در حوزه نظامی، دلیوری، ردیابی و ... در حال فعالیت هستند، اما مطمئنا در آینده رشد تصاعدی خواهند داشت.

 

انقراض حیوانات
در حال حاضر، رویداد انقراض برخی حیوانات از سوی انسان باعث می‌شود میلیون‌ها گونه روی زمین با سرعت صد‌ها تا هزاران برابر سریع‌تر از سرعت طبیعی منقرض شوند. آینده پژوهان می‌گویند ممکن است زمین در آینده نزدیک به طور کامل عاری از حیوانات و گیاهان وحشی باشد.

شاید منطقی‌ترین گونه‌هایی که انسان می‌خواهد، آن‌هایی هستند که غذا تولید می‌کنند، به همین دلیل هم هست که امروزه، انسان در آزمایشگاه به دنبال ساخت و توسعه حیوانات مصنوعی است.

همانطور که شاهد بودید بعضی از موارد فوق مطلوب هستند اما برخی دیگر بسیار ترسناک بوده و این پیشرفت ها، باعث می شوند اکنون، بیشتر از قبل مراقب استفاده و آورده های فناوری باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها