امروزه ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و... با تکنولوژی‌های پیشرفته جدیدترین علوم این حوزه توسط مهندسان متخصص بنا می‌شود که از لحاظ گوناگون؛ حائز اهمیت است.
کد خبر: ۱۳۶۳۳۱۵
ساختن یک سازه ایمن، درست و مقاوم مهم‌ترین چیزی است که مهندسین صنایع مختلف باید به آن توجه داشته باشند. مصالح مناسب همیشه برای افزایش مقاومت ساختمان یک مورد اساسی و مهم است. یکی از اصلی‌ترین مصالح که در طول عمر ساختمان تاثیر‌گذار هستند، میلگرد ها می‌باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیر انواع میلگرد بر طول عمر ساختمان را بررسی کرده و میلگرد‌ هایی که عمر ساختمان را افزایش می‌دهند را به شما معرفی کنیم.


تاثیر میلگرد در عمر مفید ساختمان


میلگرد عضو اصلی ساختمان یا سازه است. درواقع میلگرد مقطعی فولادی است که به طور معمول در انواع میلگرد ساده و آجدار در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگی میلگرد‌ها  در ساختمان، مقاومت کشش بالا و خاصیت شکل‌پذیری مناسب آن‌هاست. زیرا میلگرد‌ها اگر مقاومت کشش و خاصیت شکل‌پذیی بالایی داشته باشند می‌توانند از ضعف‌های بتن را جبران کرده و دوام و عمر بنا را افزایش دهند.

در ظاهر ساختمان، میلگرد اهمیت چندانی ندارد و خیلی به چشم نمی‌آید، اما همین میلگرد به عنوان اسکلت سازه عمل می‌کند. قبل از شروع هر ساخت‌وساز بهتر است در انتخاب و خرید میلگرد مناسب، با کیفیت و مقاومت مطلوب دقت و توجه کافی داشت تا بتوان ساختمانی مستحکم و پایدار ساخت که در بدترین شرایط به سادگی فرو نریزد. اگر میلگرد ضعیف و دارای کیفیت و مقاومت پایین باشد، سبب می‌شود عمر ساختمان کاهش پیدا کند و حتی می‌تواند باعث تخریب و ایجاد خسارت‌های مالی و جانی فراوان گردد.

همان‌طور که قبلا گفته شد مهم‌ترین ویژگی میلگرد، مقاومت کششی آن است که در مناطق زلزله‌خیز این ویژگی تأثیر بیش‌تری در عملکرد سازه در هنگام وقوع زلزله دارد. لذا از آن‌جا که اکثر مناطق کشور ما جزء مناطق زلزله‌خیز محسوب می‌شوند، در بیش‌تر ساختمان‌ها به میلگرد با مقاومت بالا و شکل‌پذیری مناسب نیاز داریم. در صورت استفاده از میلگردهای ضعیف، سازه با کوچک‌ترین نیروی جانبی وارده، دچار ترک‌های عمیق در بتن و حتی فروریزی می‌گردد و مال و جان ساکنین به خطر می‌افتد. اما میلگرد با مقاومت بالا و شکل‌پذیری مناسب، نیروهای وارده را جذب و تبدیل به انرژی کشسانی می‌کند.
 

میلگرد هایی که عمر ساختمان را افزایش می‌دهند


میزان استفاده از میلگرد در ساختمان‌های بتنی و فولادی


نوع ساختمان تعیین‌کننده میزان استفاده از میلگرد و سایر مصالح مورد نیاز در آن سازه می‌باشد. با این وجود افزایش مصرف میلگرد در ساختمان با توجه به ویژگی‌های مقاومت آن می‌تواند به دوام یک ساختمان کمک کند، تصوری اشتباه است و لزوما این کار پاسخ نمی‌دهد. در نتیجه نمی‌توان گفت چون میلگرد افزایش مقاومت کششی در ساختمان را موجب می‌‌شود، بنابراین هرچه بیش‌تر در یک بنا استفاده شود، استحکام آن افزایش می‌‌یابد.

بسیاری از مهندسان و متخصصان حوزه ساخت‌وساز باور دارند که اگر اسکلت یک ساختمان بتنی باشد، بدون توجه به وزنی که آرماتور سقف ایجاد می‌کند، برای هر متر مربع آن، ۳۵ تا ۷۰ کیلوگرم میلگرد مصرف می‌‌شود و حتی گاهی ممکن است این عدد نیز تغییر کند.

اما میزان مصرف آهن‌آلات در ساختمان‌‌های اسکلت فلزی و فولادی متفاوت‌تر است. به عنوان مثال در اسکلت فلزی به ازای هر متر مربع  بین ۴۰ تا ۱۰۵ کیلوگرم آهن استفاده می‌شود، در حالی که برای ساختار فولادی این عدد از ۷۰ تا ۱۱۵ کیلوگرم متغیر است.

محاسبه دقیق و بدون خطا میزان مصرف میلگرد به استحکام سازه‌های فولادی و بتنی کمک می‌کند و باعث می‌‌شود که طول عمر یک ساختمان افزایش پیدا کند.
 

میلگرد هایی که عمر ساختمان را افزایش می‌دهند


تاثیر استفاده از میلگرد‌های با مقاومت بالا


میلگردهایی در بازار عرضه می‌شوند که انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی دارند. با استفاده از روش‌های شیمیایی و حرارتی و ایجاد تغییراتی در ویژگی‌های مکانیکی این میلگرد‌ها، عملکرد آن‌ها دارای نتیجه مطلوب‌تری خواهد شد. با بزرگ کردن مقاطع بتنی، مسئله جا دادن انبوهی از حجم میلگرد در سطح مقطع بتن برطرف شد.

با استفاده از میلگرد‌های با مقاومت بالا، بتن و آرماتورها به طور مناسبی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند؛ زیرا با استفاده از آرماتورهای معمولی و نحوه قرارگیری آن‌ها در کنار یک‌دیگر ویبره آن‌ها دچار مشکل می‌شد اما با این کار، تراکم آرماتور مصرفی و سطح مقاطع بتنی کاهش یافت. هم‌چنین هزینه‌های ساخت و ساز کاهش و سرعت آن افزایش پیدا کرد.
 

میلگرد هایی که عمر ساختمان را افزایش می‌دهند


راهنمای خرید میلگرد


اگر اطلاعات کافی در خصوص خرید میلگرد نداشته باشید ممکن است به دام افرادی سودجو بیافتید که قصد فروش محصولات نامرغوب و بی‌کیفیت با قیمت بسیار بالا را دارند.

برای خرید میلگرد باید به مواردی نظیر کیفیت و قیمت توجه کرد. به عنوان مثال قیمت میلگرد ساده با میلگرد آجدار در سایز‌های مختلف متفاوت است. در حال حاضر حدودا 70 کارخانه در ایران در زمینه تولید انواع میلگرد و کلاف آن فعالیت می‌کنند. هر کدام از این کارخانجات دارای تفاوت‌هایی از نظر قیمت و کیفیت هستند. میلگرد ذوب آهن اصفهان، نیشابور، کاشان، میانه، اهواز، تبریز، شاهرود، کرمان، کرمانشاه، فایکو، پرشین، آناهیتا، بناب، راد همدان، زاگرس، کاوه، کوثر اهواز از انواع مرغوب و با کیفیت تولیدی در ایران هستند.  با توجه به نوع کاربرد و میزان بودجه می‌توان بهترین انتخاب را در این مورد انجام داد.

برای این که خرید مطمئنی داشته باشید، بهتر است یک مرجع فروش معتبر پیدا کنید. شهر مفتول مجموعه‌ای با سال‌ها تجربه در این عرصه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. شهر مفتول در فروش انواع محصولاتی هم‌چون توری‌ها نظیر توری حصاری، توری مش، توری گابیون و... هم‌چنین برخی محصولات فولادی مانند پایه فنس، تیرچه کرومیت و تیرچه بتنی فعالیت دارد. برای اطلاع از قیمت روز میلگرد و دیگر مقاطع فولادی مانند قیمت تیرچه کرومیت و پایه فنس می‌توانید به سایت شهر مفتول مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را از جداول طبقه‌بندی شده بیابید.

برای خرید میلگرد ساده می‌توانید با مسئولین فروش مجموعه در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که شما می‌توانید به صورت آنلاین خرید خود را ثبت کنید و محصول مورد نظر خود را در کم‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها