رییس پلیس فتای تهران بزرگ از متلاشی شدن باند کلاهبرداری تلفنی پنج نفره در تهران که به شیوه برنده شدن در قرعه کشی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده بودند، خبر داد.
کد خبر: ۱۳۶۲۳۳۸

به گزارش جام جم آنلاین، سرهنگ داود معظمی گودرزی در تشریح جزئیات این خبر گفت:‌ مدتی قبل یکی از شهروندان به پلیس فتا مراجعه و اعلام کرد که فردی با او تماس گرفته و ضمن معرفی خود به‌عنوان نماینده شرکت مخابرات و یکی از اپراتورهای تلفن همراه و با ایجاد محیطی شبیه به صدای استودیو و دیگر اقدامات فریبنده به او گفته که برنده مسابقه خوش حسابی اپراتور شده و از این طریق مبلغ دو میلیارد ریال از وی کلاهبرداری کرده است.

وی با بیان اینکه پرونده‌های مشابه دیگری نیز در این زمینه به پلیس فتا پایتخت واصل شده بود، افزود:‌ در تمامی این پرونده‌ها مجرمین با همان ترفند قرعه‌ کشی اقدام به فریب شهروندان کرده و با استفاده از ترفندهای زیرکانه مالباخته را متقاعد کرده که برای دریافت جایزه خود کدهای مختلفی را که از پشت تلفن به وی اعلام شده بود، در تلفن همراه خود وارد و اعلام کند. شاکیان نیز در نهایت و پس از انجام این مراحل متوجه سرقت تمامی موجودی حساب های بانکی خود شده و به پلیس مراجعه کرده‌اند.

گودرزی با بیان اینکه رسیدگی به موضوع در دستورکار متخصصان پلیس فتای پایتخت قرار گرفت، اظهار کرد: مأموران پس از اقدامات تخصصی و تحقیقات سایبری متهمان را در یکی از استانهای همجوار تهران شناسایی و پس از تشریفات قضایی اعضای اصلی این باند در یک زمان و در سه نقطه مختلف دستگیر و به پلیس فتا انتقال دادند.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه متهمان دستگیر شده پس از انتقال به پلیس فتا به بزه انتسابی اعتراف کردند، گفت:‌ همچنین ماموران از این باند بیش از ۲۰۰ کارت بانکی مختلف به نام اشخاص غیر را نیز کشف کردند. اعضای این باند از این کارت‌ها برای پولشویی استفاده می‌کردند. ۱۱ عدد گوشی تلفن همراه، دو دستگاه لپ تاپ، ۱۲ دستگاه کارتخوان، ۶۸ سری مدارک شناسایی کامل شامل شناسنامه، کارت ملی و ... و چند صد کارت هدیه نیز از دیگر اقلامی بود که از این افراد کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به گسترده بودن ابعاد کلاهبرداری این مجرمین گفت: ممکن است شیوه های کلاهبرداری این افراد مجرم متفاوت باشد اما در نهایت به یک شیوه عمل می کنند و با اعلام برنده شدن مخاطبان، با ترفندهای ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی افراد را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد کرده بودند.

گودرزی با بیان اینکه مجرمین بیش از سه میلیارد ریال از تعداد حدود ۲۰۰ نفر از شهروندان کلاهبرداری کرده بودند، گفت:‌ این افراد با پرونده تشکیل شده برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: همان گونه که به دفعات توسط پلیس هشدار داده شده است به هیچ عنوان برای دریافت جایزه نیازی به حضور در پای دستگاه عابربانک و یا دادن اطلاعات محرمانه حساب بانکی از جمله اینترنت بانک و همراه بانک نیست و تماسهایی که این موارد را از شهروندان درخواست می نمایند قطعا کلاهبرداری است، همچنین هیچ سازمان دولتی اعم از صدا و سیما و اپراتورهای تلفن همراه، شرکت مخابرات، سازمان حج و زیارت و ... با استفاده از خطوط شخصی و از بستر شبکه های اجتماعی با هیچکس تماس نمی گیرند و صرف استفاده از لوگو و یا نشان این سازمانها بر روی پروفایل شخص تماس گیرنده در شبکه های اجتماعی دلیلی بر صحت و تائید منشاء این تماس‌ها نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها