واریز ۷ میلیارد دلار دارایی مسدودی به حساب بانک مرکزی ایران در عمان چگونه صورت می‌گیرد؟

روایت سومین آزادسازی (+فیلم)

ایران؛ خودساخته در حوزه هسته‌ای

کد خبر: ۱۳۶۱۳۹۶
دیروز از ۹ دستاورد هسته‌ای ایران رونمایی شد. مساله پیشرفت دانش هسته‌ای در کشور به رغم خواست دشمن صورت گرفت، چون از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان در پی آن بودند که جلوی فعالیت هسته‌ای در کشور گرفته شود، اما شاهد بودیم که با وجود تحریم صددرصدی، جمهوری اسلامی توانست به چرخه کامل سوخت هسته‌ای دسترسی پیدا کند و جزو ۱۰ کشوری در جهان قرار بگیرد که صاحب این دستاورد هستند.
 
این اقدام یعنی یک کشور باید خیلی خودساخته و علم پایه باشد تا بتواند به رغم تحریم صددرصدی صرفا با اتکا به توانمندی‌ها و دانش‌های ملی خود به چرخه سوخت هسته‌ای دسترسی پیدا کند. واقعیت آن است که اگر دشمن جلوی پیشرفت هسته‌ای را نمی‌گرفت ما نه‌تن‌ها در رابطه با دانش هسته‌ای بلکه در رابطه با دانش‌های مرتبط با فناوری هسته‌ای می‌توانستیم شکوفا شویم و به پیشرفت بالایی در حوزه‌های مختلف دسترسی پیدا کنیم.
 
جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا اعلام کرده در پی ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیست. اگر قرار بر ساخت سلاح هسته‌ای بود همان موقع که به غنی‌سازی ۲۰ درصد دسترسی پیدا کرده بودیم می‌توانستیم با چند حرکت به غنی‌سازی ۹۰ درصد هم دسترسی پیدا کنیم، اما همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند ما در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم و البته دشمن هم متوجه این قضیه است، اما با این وجود نمی‌خواهد ایران در زمینه هسته‌ای به عنوان یک پیشران پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری کند.
 
همان طور که دشمنان ما نمی‌خواهند ما در زمینه فناوری موشکی، الکترونیکی و سایبری و تمامی عرصه‌های علم برتر پیشرفت داشته باشیم؛ بنابراین واقعا مایه افتخار است که با وجود این همه فشار‌ها و تحریم‌های دشمن و محدودیت‌هایی که در درون کشور به واسطه برجام برای ما به وجود آوردند کشور ما همچنان پرقدرت در این زمینه مسیر پیشرفت را طی کند و دستاورد‌های بسیار ارزشمندی پدید آورد.
 
ابراهیم کارخانه‌ای کارشناس مسائل هسته‌ای / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها