گفتگو با سمیرا ایمانی، مربی ایرانی تیم والیبال پورتو درباره خودش، پرتغال و مهدی طارمی

فکر می‌کردند از کره دیگری آمده‌ام!

در حد فاصل پارک زیبای «دی روخو» و اتوبان «ویا د سینتورا» در شهر پورتو، یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین استادیوم‌های اروپا قرار دارد؛ دراگائو یا اژدهایان. تا پیش از سال ۲۰۰۳ به مدت ۱۰۳ ورزشگاه «داس آنتاس» میزبان تمام مسابقات باشگاه پورتو بود اما از ژانویه آن سال «دراگائو» خانه پورتو شد.
کد خبر: ۱۳۶۱۰۹۳
به گزارش جام جم آنلاین، این باشگاه از بدو تاسیس خود تا سال ۲۰۱۹ ایرانی به خود ندیده بود حالا، اما اندک ایرانیانی که در پورتو زندگی می‌کنند، با غرور و افتخار از اتفاقاتی که حداقل فاصل ۲۰۱۹ تا امروز رخ داده صحبت می‌کنند. با انتقال مهدی طارمی در تابستان سه سال قبل به پورتو، نگاه‌ها به ایرانی‌ها عوض شد. در سال ۲۰۲۰ هم سمیرا ایمانی مربی سابق تیم‌ملی والیبال به باشگاه پورتو ملحق شد. باشگاه پرتغالی به واسطه این دو انتقال و البته درخشش مهدی طارمی، برای مردم ایران تبدیل به باشگاه محبوبی شده است. خانم ایمانی روایت‌هایی تعریف می‌کنند که این پیوستگی را بیشتر و بیشتر می‌کند.

محبوبیت طارمی

طرفداران پورتو در این کشور «دسپورتوس» نامیده می‌شوند. اژدهایان یا آبی و سفید‌ها لقبی است که برای تیم‌های مختلف ورزشی این باشگاه به کار برده می‌شود. ایمانی می‌گوید: «اینجا فوتبال محبوب‌ترین رشته ورزشی است. معمولا روز‌های یکشنبه ساعت ۱۹ بازی‌های خانگی پورتو برگزار می‌شود. از ساعت ۱۲ ظهر تمام شهر آماده است تا به استقبال این بازی برود. نمی‌توانم جو را برایتان توصیف کنم. در ورزشگاه دراگائو شما طرفدارانی می‌بینید که دیوانه‌وار فوتبال را دوست دارند و برایم افتخار‌آمیز است وقتی می‌شنوم یک ایرانی یعنی مهدی طارمی را تشویق می‌کنند.» بزرگترین فروشگاه‌های شهر پورتو «نورث شاپینگ» نام دارد. ایمانی اضافه می‌کند: «بار‌ها شده با بچه‌های تیم به این فروشگاه‌ها رفته‌ایم و با افتخار گفته‌ام این مهدی طارمی است، هم‌میهن من. خدا او را حفظ کند که اینقدر ایرانی‌ها را سربلند کرده. حتی یکی از مربیان تیم والیبال به من می‌گفت می‌توانی لباس طارمی را برایم بگیری؟» او می‌گوید هرکسی می‌فهمد ایرانی است، درباره مهدی طارمی حرف می‌زند. «چند روز پیش به رستوران رفته بودم و صاحب رستوران که فهمید ایرانی‌ام گفت بازی را دیدی؟ چرا طارمی در ترکیب اصلی نبود؟ او باید بازی کند.»

ماجرای احیای یک بازیکن برزیلی

از فوتبال، اما سری به والیبال می‌زنیم. ایمانی در سال ۲۰۲۰ به تیم پورتو ملحق شد. او به کادری پیوست که همه مربیانش آقا هستند و او تنها خانمی است که در آن حضور دارد. «همیشه با خنده به من می‌گویند خانم‌ها نکاتی می‌بینند که ما آقایان نمی‌بینیم. همیشه تلاش کرده‌ام نگاهم جزئی باشد و به این شکل به تیم کمک کنم. حتی آقای چارلی سرمربی تیم به من گفت الان می‌فهمم حضور یک خانم در تیم بانوان چقدر می‌تواند به ما کمک کند.» او یک مثال می‌زند، از بازگشت بازیکنی که شاید ممکن بود به پایان کار با پورتو برسد. «یکی از بازیکنان سابق تیم‌ملی برزیل در باشگاه ماست. زانوی او آسیب دید. چند بازی غایب بود و این مساله باعث شد مشکلاتی با مربی برایش به وجود بیاید. مرتب به من پیام می‌داد. گه‌گاه به ساحل می‌رفتیم. قدم می‌زدیم و صحبت می‌کردیم. به او انگیزه می‌دادم. مقابل اسپورتینگ در پلی‌آف لیگ بازی مهمی داشتیم. بازی اول‌مان بود. دو ست اول را باختیم. مربی در ست دوم او را به زمین آورد. سه ست بعدی را بردیم و برنده شدیم. بازیکن برزیلی تیم بعد از خروج از زمین فقط دنبال من می‌گشت. وقتی به من رسید بغلم کردم کرد و گفت تو یک رفیق خوب هستی. خوشحالم توانستم برای او و تیم کاری کنم.»

گلایه از بعضی‌ها

راه سمیرا ایمانی و پورتو شاید در سال اول همکاری به قهرمانی منتهی شود. او البته گلایه‌هایی از نگاه بعضی از ایرانی‌ها نسبت به لیگ پرتغال دارد. ایمانی می‌گوید: «روز شنبه سومین بازی خود را در پلی‌آف با بنفیکا داریم. یک بار ما برده‌ایم و یک بار هم آنها. برنده بازی سوم راهی مرحله نهایی می‌شود. ما امسال تیم‌مان را برای قهرمانی بسته‌ایم و من به چیزی جز این فکر نمی‌کنم.»

او این‌ها را می‌گوید و سپس سر وقت بعضی اظهارنظر‌ها می‌رود: «شنیده‌ایم بعضی از مسؤولان فدراسیون والیبال گفته‌اند سطح لیگ پرتغال پایین است. اصلا اینطور نیست. شما برای قهرمانی در لیگ پرتغال باید در یک ماراتن شرکت کنی. بازیکنان برزیلی، آرژانتینی و اروپایی در لیگ حضور دارند. سطح بازی‌ها بالاست. سرعت مسابقات زیاد است. بعضی وقت‌ها وقتی به خاطر کرونا یا مصدومیت بازیکن کم داریم من خودم عقب زمین می‌ایستم و بازی می‌کنم، درست مثل زمانی که در ذوب‌آهن بودم. قشنگ احساس می‌کنم چه تفاوتی بین والیبال ما و پرتغالی‌هاست. تعجب می‌کنم به جای این‌که در ایران از حضور من در پرتغال استقبال شود و راه را برای دیگران باز کنند، می‌گویند سطح لیگ پرتغال پایین است. اتفاقا در پورتو به من گفته‌اند می‌خواهیم از ایران بازیکن جوان برای تیم‌های پایه جذب کنیم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.»

مگر خانم‌های ایرانی هم می‌توانند؟!

ایران، اصفهان، تمدن و فرهنگ. ایمانی تلاش می‌کند تا در پورتو تصویری زیبا و متفاوت با آنچه در اروپا وجود دارد، به همه نشان دهد. او حرف‌هایی می‌زند که شاید شنیدنش برای شما هم جالب باشد: «با بچه‌های تیم به رستوران و کافی شاپ می‌رویم. زیاد حرف می‌زنیم. مثلا آن اوایل وقتی من در تمرین گرم می‌کردم یا طناب می‌زدم با تعجب می‌گفتند مگر خانم‌های ایرانی می‌توانند؟! وقتی من پشت فرمان می‌نشستم، باز هم تعجب می‌کردند که مگر خانم‌های ایرانی اجازه دارند رانندگی کنند؟ راستش را بگویم، فکر می‌کردند من از کره دیگری آمده ام! گفتم تمام این‌ها حرف‌هایی است که می‌سازند و واقعیت چیز دیگری است.»

سمیرا ایمانی آهی می‌کشد و به اتفاقات اخیر اشاره می‌کند: «چند روزی است که بازیکنان و مسؤولان تیم از من درباره اتفاقات بازی ایران و لبنان در مشهد می‌پرسند. ویدئو‌ها را نشان می‌دهند و می‌گویند چرا باید این اتفاق بیفتد؟ می‌گفتند شنیده‌ایم از جام‌جهانی قرار است حذف شوید که گفتم شایعه است.»

مربی ایرانی پورتو اهل اصفهان است، شهری که قطعا خارجی‌ها و توریست‌ها با دیدن آن متحیر می‌شوند. ایمانی هم اتفاقا از اصفهان برای همه تعریف کرده است: «از اصفهان برای همه گفته‌ام. عکس‌های شهرم را نشان‌شان می‌دهم. اخیرا به آقای پینتو مدیرعامل باشگاه یک ظرف قلم‌زنی شده منقش به آرم پورتو را هدیه دادم. برای ایشان از اصفهان گفتم و تصاویر پل خواجو و سی و سه پل و زاینده‌رود را نشان دادم. گفتم شهر ما مثل پورتو، رودخانه و پل‌های زیبایی دارد. البته عکس‌های قدیمی زاینده‌رود را نشان دادم، چون الان خشک است! اینجا برای همه از فرهنگ و تمدن ایران گفته‌ام و خیلی‌ها را دعوت کرده‌ام که انشاا... به ایران می‌آیند.»
 
سعید اکبری / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها