به گزارش جام جم، علیرضا افتخاری در پاسخ به این پرسش که با ۷۰ آلبوم موسیقی، این همه پر کاری از کجا می آید؟ گفت: علاقه، شوق و عشق به آنچه که از دوران کودکی آرزوی رسیدن به آن را داشتم سبب تولید این تعداد کار میدانم. از خردسالی این خواستن و زمینه ذهنی خوانندگی را داشتم و همان هدف را هم با انرژی دنبال کردم و خدا هم کمک کرد.
وی ادامه داد: آهنگسازم چه جوان باشد و چه صاحبنام حس غالبم گذاشتن همه انرژی و عشق در آن کار است بنابراین همه آلبومهایم را دوست دارم.
این خواننده در پاسخ به اینکه کلام عادیتان لهجه اصفهانی دارد اما در خوانندگی لهجهتان به آواز وارد نشده توصیح داد: با تمرین سعی کردهام لهجهام را وارد آواز نکنم.
او ادامه داد: اشتباهات یک نوع تجربهآموزی است از اشتباهات، زمین خوردن ها و شکستهاست که پیروزی نصیب هر انسانی میشود.
موسیقی را برای ثروتاندوزی دنبال نکردم
دانایی در ادامه پرسید شما پر فروش ترین خواننده ایرانی هستید وقتی آلبوم نیلوفرانه شما سه میلیون نسخه فروخت چه چیزی در زندگی شما تغییر کرد؟ و افتخاری پاسخ داد:البته ناشرش میگوید ۶ میلیون نسخه نیلوفرانه فروخته شد.
اما برای من حس اهمیت داشتن، خودشناسی، خود را در خود پیدا کردن و روحیه گرفتن را در پی داشت. وقتی نگاه های زیبا به کارت متمرکز میشود پَر در میآوری خیلی حال خوبی دارد. من دستمزد زیادی هم نمی گرفتم دوست داشتم کارم ارائه شود و تیراژ پیدا بکند وقتی تیراژ پیدا می کرد روحیه می گرفتم و احساس ارزشمندی پیدا میکردم.
او ادامه داد: دلم میخواهد برای دل مردم بخوانم مردم بگویند کارهایت خوب بوده، شنیدهایم. الان خیلیها بزرگ، کوچک، دانشجو، غیردانشجو میگویند افتخاری در یک زمانی که جوان یا کوچک بودهایم کارهایت را گوش میدادیم خب من چیزی نمیخواهم، تمولی نیاز ندارم به اندازه دارم. از موسیقی هم درنیاوردم، کار کردم، کار ساختمان انجام دادهام. من موسیقی را برای ثروتاندوزی دنبال نکردم.
او افزود: دستمزدها در آن زمان کم بود. برای یک کار هشت تراکِ یک ساعته از ۵۰ هزار تومان شروع میشد، بعد ۱۰۰ هزار و نهایتا به ۵۰۰ هزار تومان میرسید.
این خواننده در این بخش از برنامه رخ به رخ حین گفت و گو بخش هایی از آهنگ ای دل اگر عاشقی در پی دلدار باش و چون صیاد به دام تو به هر لحظه شکارم را خواند.
استادم جلال تاج اصفهانی از ورود زودهنگامم به خوانتدگی خوشحال نبود
او در پاسخ به اینکه از نظر شما انسان خوشبخت باید چه شرایطی داشته باشد؟ گفت: در زندگی خانوادگی و کار بیرون هماهنگی داشته باشد. برای کار زمان بیش از حد نگذارد. به قدری دنبال مالاندوزی نباشد که از اصل زندگی بیفتد و به اندازه نیازش کسب مال کند.
او ادامه داد: من از کودکی خیلی دوست داشتم آواز بخوانم. در سن ۱۵،۱۶ چون عاشق این کار بودم برای یک ناشر آوازی خواندم که صفحه شد و یادم هست در آن سنِ کم آقایی که ناشر این کار بود تصاویر و عکس های من را زده بود پشت صفحه و در ویترین گذاشته بود و من همهاش میرفتم نگاه میکردم. استادم جلال تاج اصفهانی ناراحت شد که چرا این اتفاق زود برای من افتاده چون نباید در خارج از زمان خودش رخ دهد.
سعی می کنم صدایم را برای هر شعر و آهنگی گریم کنم
دانایی با اشاره به اجرای قطعه صیاد گفت زمانی که این کار را خواندید یک سبک جدیدی بود و افتخاری توضیح داد: بله مثل یک هنرپیشه هر کاری که میخوانم، گریم خاص خودش را در صدا انجام میدهم. یعنی نیلوفرانه یک صدایی میخواهد، صیاد صدای خودش را میخواهد، مقام صبرِ استاد مشکاتیان روانشاد یک صدایی برای خودش میخواهد، این جمعبندی را من همیشه روی اشعاری که به من داده میشود و روی آهنگ انجام میدهم. سعی میکنم صدا را گریم کنم.
او در ادامه افزود: اکثر ملودیهایمان از نظر زیبایی متعلق به خطههای مختلف ایرانی از جمله بختیاری، کردستان، تبریز و ... است و در هر جای ایران یک رنگآمیزی دارد. بر کارهای بومی ایران اگر متمرکز شویم ماندگار میشوند.
اجرای دو آهنگ نوستالوژی "آشفته حالی" و "آتش کاروان" در باکس رخ به رخ از دیگر بخشهای این برنامه بود.افتخاری در بخش آیینه رخ به رخ در پاسخ به اینکه دنیای تو دنیای زیبا و امنی است؟ پاسخ داد: زیباست زیباست، چون که نگاه های زیبا را می شناسم زیباست.
او ادامه داد: دلم میخواهد که تا امروز هر چه شد و هر چه انجام گرفت رضایتبخش باشد از دیدگاه آنهایی که من را می شناسند دلم میخواهد از من راضی باشند. او به سوال میتوانی خودت را به خاطر شکستهایت ببخشی؟پاسخ داد: گاهی نه ولی قسمت اینجور بوده
چو قسمت ازلی بی حضور ما کردند / گر اندکی نه به وفق رضاست خرده مگی
رخ به رخ در ایام رمضان با حضور چهرههای مختلف فرهنگی هنری هر شب حوالی ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
فؤاد ایزدی، کارشناس حوزه روابط بینالملل در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه عنوان شد