معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مدارس تا 2 روز آینده خبر داد و گفت: اخیرا نظرسنجی از خانواده‌ ها داشتیم که 34 درصد خانواده‌ها نسبت به مطالبه آموزش حضوری، گزینه زیاد و 44 درصد گزینه خیلی زیاد را انتخاب کردند یعنی 77 درصد خانواده‌ها مطالبه آموزش حضوری را دارند.
کد خبر: ۱۳۵۹۸۴۷

به گزارش جام جم آنلاین، صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در برنامه امروز گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص دلایل آموزش حضوری دانش‌ آموزان از 14 فروردین 1401، اظهار کرد: در همه جای دنیا، آموزش مجازی به عنوان جایگزین مدرسه تعریف نشده است بلکه به عنوان یک مکمل برای آموزش و فرایند تربیت و یادگیری تعریف می‌شود؛ متأسفانه در همه‌گیری کرونا که بر نظام اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت عارض شد، چالش‌های جدی را بر فرایندهای یادگیری و تربیتی دانش‌ آموزان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش که با آن مواجه شدیم، موضوع افت تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان بوده است، افزود: بررسی‌هایی که وزارتخانه از طریق آزمون‌های ترم گذشته انجام داد، حاکی از این است که متأسفانه در همه دروس و همه پایه‌ها دچار افت تحصیلی و یادگیری شده‌ایم.

متأسفانه از محل آموزش مجازی صرفا انتقال آموزش و تدریس شکل گرفته است

ستاری‌فرد ادامه داد: از سوی دیگر اجتماعی شدن و فرایند جامعه‌پذیری و رشد اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان طبیعتا در مدرسه اتفاق می‌افتد؛ ضمن اینکه تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان در فرایند آموزش حضوری روی می‌دهد که متأسفانه از محل آموزش مجازی صرفا انتقال آموزش و تدریس شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: تفاوت اساسی بین آموزش مدرسه و دانشگاه در همین است که اساسا مدرسه محل تربیت دانش‌آموز است و دانش‌آموز در محیط مختلف یادگیری باید قرار گیرد تا مهارت‌های زندگی، شغلی و حرکتی و ... را فرا گیرد و در 25 ماه گذشته این فرصت از دانش‌آموزان سلب شد.

حق نداریم دانش‌آموزان را از آموزش حضوری محروم کنیم

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه حق همه دانش‌آموزان است که از آموزش و پرورش باکیفیت برخوردار باشند، گفت: در بسیاری از مناطق کشور شاهد این هستیم که دانش‌آموز به حداقل‌های آموزش مجازی هم دسترسی ندارند یا تفاوت‌های جدی در نحوه آموزش وجود دارد که این موضوع عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی و پرورشی را خدشه‌دار می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه حق نداریم دانش‌آموزان را از آموزش حضوری محروم کنیم که در قانون اساسی نیز آمده است، افزود: بر همین اساس ستاد ملی کرونا، موضوع آموزش حضوری کامل را محل تأکید و تصویب قرار داده است و مبتنی بر همین موضوع، مراجع علمی دنیا توصیه کردند که اساسا مدارس در اپیدمی کرونا، اولین جایی است که باید باز باشند و آخرین جایی است که باید تعطیل شوند ولی شاهد بودیم که دانش‌آموزان در بسیاری از مناطق، مدارس به صورت کامل امکان حضور نداشتند.

در ایام کرونا، به ازای هر سه دانش‌آموز، یک دانش‌آموز دچار اضافه وزن شد

ستاری‌فرد ادامه داد: تجربیات خوبی داشتیم و مدارس در 6 ماه گذشته در تمام مناطق روستایی و شهرهای کم جمعیت، به صورت کاملا حضوری بود و آزمون‌های ترم گذشته هم حضوری برگزار شد؛ این تجربه به ما کمک می‌کند که بازگشایی مدارس را به همه کشور تعمیم دهیم و این آمادگی را داریم که از 14 فروردین با همکاری تمام مدیران مدارس ن معلمان مجاهد مدارس را دایر کنیم تا موضوع آموزش و تربیت بیش از این دچار اخلال نشود.

وی تصریح کرد: در کنار مواردی که عنوان کردم شاهد اختلال در فرایند رشد دانش‌آموزان، رشد حرکتی، افزایش اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان بودیم و تأکید می‌کنم به ازای هر سه دانش‌آموز، یک دانش‌آموز دچار اضافه وزن شد.

در دوره کرونا شاهد افزایش اضطراب، استرس و انزوای دانش‌آموزان بودیم

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کیفیت آموزش اساسا سه عنصر مهم شامل نیروی انسانی، برنامه و زیرساخت و فضای باکیفیت دخالت دارد، گفت: شواهد علمی در داخل و خارج از کشور نشان می‌دهد که در دوره کرونا شاهد افزایش اضطراب، استرس، انزوا، احساس تنهایی، میزان افسردگی و افت تحصیلی دانش‌آموزان، مشکل دریافت و ارسال تکلیف، آپلود و دانلود فایل‌ها بودیم.

وی افزود: نظرسنجی‌ها که انجام دادیم حاکی از این بود که مطالبه از سوی والدین و دانش‌آموزان وجود دارد که زیر ساخت آموزش را برای همه دانش‌آموزان فراهم کنیم؛ از سوی دیگر محتوای ما متناسب با آموزش مجازی نبوده است و کتاب‌های رسمی را همانطور به دانش‌آموزان منتقل کردیم؛ یعنی هر سه عنصر اساسا آمادگی لازم را برای آموزش حضوری نداشتند و طبیعتا به کیفیت آموزشی خدشه وارد شد و دچار اختلال شد.

جزئیات واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌ آموزان

ستاری‌فرد درباره میزان واکسیناسیون دانش‌ آموزان و فرهنگیان گفت: 95 درصد فرهنگیان دُز اول، 90 درصد دُز دوم و نیمی از جامعه فرهنگی دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند و نسبت به سایر اقشار جامعه، پیشرو بودند.

وی افزود: 90 درصد دانش‌آموزان بالای 12 سال، دُز اول و 80 درصد آنها نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند؛ همچنین از جهت نظم پذیری، زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت ما به نسبت خوب است.

نصب تهویه الکترونیکی در برخی مدارس

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی استانداری‌ها همکاری خوبی داشتند و نسبت به تهویه الکترونیکی اقدام کردند، گفت: در تهران و همدان و مناطق سرد کشور، به نسبت وضعیت خوب بوده است و شاهد رعایت تهویه از طریق نصب دستگاه تهویه الکترونیکی بودیم.

وی اضافه کرد: طبق پروتکلی که اخیرا وزارت بهداشت ابلاغ کرده است، برای رعایت تهویه توصیه شد که به باز کردن پنجره و درهای کلاس اقدام شود و در فصل بهار این امکان وجود دارد همچنین تقاضا داریم سایر استانداری‌ها کمک کنند و به تهویه الکترونیکی به صورت فراگیرتر صورت گیرد.

دستورالعمل نحوه آموزش حضوری به‌زودی ابلاغ می‌شود

ستاری فرد در پاسخ به این پرسش که «نحوه تشکیل کلاس‌ها و فاصله‌گذاری به چه شکلی خواهد بود؟»، اظهار کرد: ما به زودی یعنی فردا یا پس فردا دستورالعملی را به مدارس ابلاغ می‌کنیم مبنی بر اینکه نحوه آموزش حضوری به چه نحوی باشد. تجربه‌ای هم طی ماه‌های گذشته در مناطق روستایی و شهری کم جمعیت داشتیم که به ما کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه حضوری بودن مدارس تجربه موفقی بوده است، اضافه کرد: برخی چالش ها وجود دارد ولی از طریق آسیب شناسی در قالب دستورالعمل جدید این معضلات را حل کنیم.

مشکل سرویس مدارس در کلانشهرها

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین مشکل ما، سرویس دانش‌آموزان به ویژه در کلان‌شهرها مثل شهر تهران است که در صدد حل هستیم، گفت: برخی دستگاه‌ها نیز نسبت به رعایت پروتکل‌ها همکاری داشتند مانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که براس تهیه اقلام بهداشتی کمک کردند و امیدواریم با همکاری جامعه فرهنگیان و خانواده‌ها نسبت به رفع افت تحصیلی و چالش‌ها اقدام کنیم.

ستاری‌فرد تصریح کرد: اخیرا نظرسنجی از خانواده‌ها داشتیم که 34 درصد خانواده‌ها نسبت به مطالبه آموزش حضوری، گزینه زیاد و 44 درصد گزینه خیلی زیاد را انتخاب کردند یعنی 77 درصد خانواده‌ها مطالبه آموزش حضوری را دارند.

وی با بیان اینکه رشد آموزش و تربیت دانش‌آموز در محیط مدرسه باید انجام شود، گفت: بازی و تحرک به صورت گروهی نیازمند محیط مناسب است و دانش‌آموزان در کنار آن به تغذیه مناسب و خواب مناسب نیاز دارند ضمن اینکه ترشح هورمون رشد در بازه زمانی 11 شب اتفاق می‌افتد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره شبکه آموزشی دانش‌ آموزان (شاد) نیز اظهار کرد: «شاد» در حوزه آموزش مجازی کمک‌کرد و خب چالش‌هایی دارد ولی قطعا جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها