هماهنگ‌کننده هیأت اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفت: شنبه برای دیدار با معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند.
کد خبر: ۱۳۵۹۶۵۶

به گزارش جام جم آنلاین، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده هیأت این اتحادیه در مذاکرات وین از سفر خود به تهران در روز شنبه خبر داد.

مورا شامگاه جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: «فردا برای دیدار با علی باقری به تهران سفر می‌کنم. برای رفع شکاف‌های باقیمانده در مذاکرات وین در مورد برجام تلاش خواهیم کرد».

وی همچنین افزود: «ما باید این مذاکره را به نتیجه برسانیم. خیلی چیزها در خطر است».

دقایقی بعد نیز خبرنگار نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع مطلع گزارش داد که مورا بعد از سفر به تهران، به واشنگتن می‌رود تا برای نهایی‌کردن این گفتگوها تلاش کند.

پیش از این نیز «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران خودش را وابسته به مذاکرات نکرده، گفت: در جریان مذاکرات گفتگو‌های فنی انجام شده و همه چیز معطوف به تصمیم سیاسی آمریکایی‌ها برای بازگشت به تعهداتشان است.

حدود ۱۰ روز پیش طرف‌های مذاکره‌کننده در وین اعلام کردند که مذاکرات وین درباره برجام دچار وقفه شده است و هیأت‌های مذاکره کننده برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این مذاکرات به دلیل برخی «عوامل خارجی» دچار وقفه شده‌اند.

بورل از توضیح درباره «عوامل خارجی» خودداری کرد، اما ایران اعلام کرده طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا و پاره‌ای اقدامات نظیر توقیف نفتکش ایران مذاکرات را پیچیده کرد. طرف‌های غربی ادعا می‌کردند که درخواست روسیه برای اخذ تضمین جهت انجام مراودات با ایران باعث ایجاد وقفه شد.

با وجود این، چند روز پیش «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که روسیه از ایالات متحده تضمین کتبی دریافت کرده مبنی بر اینکه همکاری‌های هسته‌ای مسکو و تهران بعد از توافق وین مشمول تحریم نخواهد شد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها