رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای حذف ارز ترجیحی قانع شده بود اگر قانع نشده بود که رای نمی‌داد.
کد خبر: ۱۳۵۹۰۸۶

به گزارش جام جم آنلاین، محمدباقر قالیباف در گفت وگویی با بیان اینکه بودجه نا ترازی زیادی دارد، گفت: امروز کارهای غیر مولد در کشور درآمد بیشتری از تولید دارد، باید بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره وری متمرکز شویم.

قالیباف گفت: تسلط سیاست مالی بر سیاست پولی عامل سیل نقدینگی و افزایش پایه پولی است.

وی ادامه داد: تا به سمت سرمایه گذاری و بهره وری نرویم و تسلط سیاست های مالی بر سیاست های پولی حل نشود نا ترازی ها حل نمی شود.

در ادامه قالیباف در مورد حذف ارز ترجیحی گفت: اگر مجلس نسبت به حذف ارز ترجیحی و انتقال این یارانه به انتهای زنجیره قانع نمی شد، رای نمی داد.

رییس مجلس اظهار داشت: تمام همت و ظرفیت دولت و مجلس در سال ۱۴۰۰ حفظ معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی است، با این مصوبه چیزی از سبد معیشت مردم کم نمی‌شود، مصوبه مجلس این است که اولویت معیشت و سفره مردم است.

قالیباف اظهار داشت: این گونه نبود که ما مسئولیت را از دوش مجلس برداشته و به دوش دولت بیاندازیم ما وظیفه داریم که قانون شفاف بنویسیم ما در مجلس نمایندگان مردم هستیم و حتماً اولویت اول مجلس و دولت ، مردم هستند.

رئیس مجلس اظهار داشت: ما مکلف هستیم که حواسمان به مردم باشد البته ما ظرفیت ها و توانایی دولت را نیز مدنظر قرار می‌دهیم. مجلس در این مصوبه کار را شفاف کرد و اجرا را به عهده دولت گذاشت که اختیار با دولت باشد.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این مصوبه یارانه حذف نمی‌شود گفت: نباید دل مردم را خالی کرد. تا مردم فکر کنند سفره آنها کوچک می‌شود. ارز در حال حاضر در کشور دو نرخی و چند نرخی است ۴۲۰۰، بازار آزاد و ارز دولتی. یکی از مشکلات جدی در کشور ما چند نرخی بودن ارز است.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ ارز تک نرخی شدگفت: طبق قانون بودجه هر ارزی باید نرخ سامانه الکترونیکی عرضه شود. بنابراین ارز تک نرخی شد.

قالیباف اظهار داشت: دولت ارزی در اختیار دارد می‌تواند اعتباری را که در اختیار دارد، در ابتدای زنجیره‌ای را در اختیار واردکنندگان قرار دهد یا می تواند به مصرف کننده اختصاص دهد و به انتهای زنجیره بدهد .

وی ادامه داد: نظر مجلس این بود که این ارز به انتهای زنجیره که مردم هستند اختصاص یابد، کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند که شامل گوشت قرمز ،گوشت سفید، شیر، پنیر و روغن هستند و مقرر شد سبد کالا به مردم اختصاص یابد که به صورت پلکانی باشد.

قالیباف گفت در قانون بودجه مقرر کردیم و اگر تصمیم دولت این است که این ظرفیت و حمایت مالی را به انتهای زنجیره و مصرف کننده هست بدهد حتماً کالابرگ الکترونیکی به مردم اختصاص دهد یعنی به سبد خانوار پول ندهند و درخصوص این کار برنامه‌ریزی وجود دارد.

وی اظهار داشت: با این کار مردم می‌توانند از مغازه خرید می‌کنند کارت بکشند، اگر دولت تصمیمش بر این باشد که این مصوبه را اجرایی کند که پیشنهاد ما همین است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها