در روز اثبات، بدون کت و شلوار قضاوت کن آقای دکتر

خاص‌ترین چهره‌ دربی زیر ذره‌بین

سید مهدی سید علی سال‌ها منتظر بود تا بتواند قاضی شهرآورد پایتخت باشد. او باید با فراموش کردن پست مدیریتی‌اش در سازمان ورزش شهرداری تهران و کمک گرفتن از رشته‌ای که در آن دکتری گرفته، این بازی حساس را قضاوت کند.
کد خبر: ۱۳۵۹۰۷۹

به گزارش جام جم آنلاین، دربی نود و هشتم سوژه‌های زیادی دارد. از سرمربیان ۲ تیم که در تیررس رسانه‌ها هستند تا ستاره‌هایی که هرکدام با انگیزه و ماجرای منحصر به خود پا به این دیدار بزرگ خواهند گذاشت.

تک تک آنها اهدافی دارند که شهرآورد بیست و ششم اسفندماه، بهترین مکان برای رسیدن به آن اهداف و اثبات توانایی‌شان است اما در این بین یک نفر هست که شاید چندان زیر ذره‌بین قرار نگرفته باشد. کسی که اهمیت این مسابقه برایش کمتر از یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی نیست.

حتما تا الان متوجه شدید که سیدعلی، متولد شهرری است و در جوار بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی، پا به عرصه فوتبال گذاشته است. تیرماه ۱۳۵۷ به دنیا آمد و حالا در ۴۳ سالگی به یکی از بزرگترین آرزوهای خود رسیده است؛ قضاوت در دربی بزرگ کشور.

۲۵ سال قضاوت تا اولین شهرآورد پایتخت

سیدعلی از ۱۸ سالگی و در کنار تحصیل به داوری روی آورد. او از دومین دوره لیگ برتر سابقه قضاوت به عنوان داور وسط را داشته و بعد از خداحافظی محمدرضا اکبریان حالا به نوعی قدیمی‌ترین داور حال حاضر فوتبال ایران است.

شنیده می‌شد که قرار است بعد از دربی شاهد خداحافظی سیدعلی باشیم اما اینطور نیست. او تصمیمی برای خداحافظی ندارد و همچنان در میانه میدان سوت به دست خواهد داشت و احتمالا اگر اتفاق خاصی رخ ندهد در همان ۴۵ سالگی بازنشسته می‌شود.

دکتر سید مهدی سید علی فارغ التحصیل رشته تریبت بدنی گرایش مدیریت استراتژیک

این داور ۴۳ ساله مانند اکثر هم‌لباس‌هایش از تحصیلات بالایی برخوردار است. او از همان ابتدا علاقه زیادی به مدیریت داشت.

مدرک دوره کارشناسی سیدعلی، در رشته مدیریت صنعتی است. او سپس تصمیم گرفت در رشته‌ای به تحصیل ادامه دهد که مرتبط با داوری باشد.

به همین خاطر بود که مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته مدیریت تربیت بدنی و علوم ورزشی اخذ کرد.

بد نیست بدانید گرایش این قاضی کهنه‌کار، مدیریت استراتژیک است که احتمالا در روز دربی می‌تواند کمک‌حالش باشد. سوت زدن بازی شهرآورد به درایت و مدیریت بستگی دارد.

روز اثبات آقای داور فرا رسید

بخش قابل توجهی از جامعه داوری بر این باور است که سیدعلی به آنچه شایستگی‌اش را داشته نرسیده؛ او می‌توانست جزو داوران برگزیده و الیت فوتبال ایران باشد تا بتواند در میادین بین‌المللی قضاوت کند.

عملکرد او در این فصل هم نشان می‌دهد این ادعا پر بیراه نبوده و سیدعلی نسبت به داوران بین‌المللی کنونی نمایش کم‌خطاتری داشته است.

نزدیکان سیدعلی بر این باورند که بازی روز پنجشنبه برای او روزی است به نام روز اثبات.

روزی که او می‌خواهد توانایی‌اش را به رخ بکشد و اعتراضش به تصمیمات گرفته شده و نادیده گرفته شدنش را با قضاوتی بدون اشتباه به منصه ظهور برساند.

با کت و شلوار سوت نزن آقای مدیر!

همانطور که ذکر کردیم داور مدنظر ما مدیریت خوانده است. او هم‌اکنون به عنوان معاون فنی و اجرایی در سازمان ورزش شهرداری تهران مشغول به کار است.

پیش از این در مستطیل سبز هم دیدیم که او کاریزمای بالایی دارد و به وقتش عصبانی می‌شود و از کوره در می‌رود.

باید بدانید در محیط کار این مساله بسیار جلوه‌ پررنگ‌تری دارد. سیدعلی از آن دسته مدیران با دیسیپلینی است که به جزییات توجه فراوانی دارد و کارمندانش از او حساب می‌برند و دقیقا یکی از انتقاداتی که به سیدعلی می‌شود این است که گاهی او در زمین فوتبال نگاهی از بالا به پایین به بازیکنان و مربیان دارد و همین مساله به پاشنه آشیل او تبدیل شده است.

او گاهی اوقات خود را کت و شلوار مدیریتی در زمین فوتبال می‌بیند! بازیکنان و مربیان مانند کارمندانش با او برخورد نمی‌کنند و این چیزی است که سیدعلی را عصبانی می‌کند و دیگر خبری از خنده‌های ابتدای بازیِ او نیست.

چون نقطه جوش این داور ۴۳ ساله زود از راه می‌رسد، با همان سرعت رسیدن به نقطه جوش شروع به دادن کارت‌های متوالی می‌کند. چیزی که اگر در دربی هم بخواهد پیاده شود احتمالا برای او مشکل‌ساز خواهد شد چرا که فضای شهرآورد با بقیه بازی‌ها و خصوصا با فضای سازمان ورزش شهرداری تهران متفاوت است.

آماده‌ترین داور، سیدمهدی سیدعلی

بازهم به سراغ نکات مثبت داور شهرآورد نود و هشتم برویم. سید علی به زعم کارشناسان داوری، یکی از آماده‌ترین داوران حال حاضر فوتبال ایران از لحاظ بدنی است.

او در اکثر تست‌های گرفته شده بهترین امتیازات را به خود اختصاص داده و از لحاظ فیزیکی هم تقریبا اضافه وزنی ندارد.

همین فاکتور بسیار مهم به سیدعلی کمک می‌کند تا بتواند در نزدیک‌ترین موقعیت نسبت به توپ و بازیکنان باشد و با احاطه بیشتر و بهتری صحنه‌ها را نگاه کند.

از طرفی برای بازی پیش رو کمک‌های آماده‌ای نیز برای سید مهدی گذاشته شده تا او با آرامش بیشتری به قضاوت بپردازد.

به قاضیان دربی‌ تلفن بزن!

با یکی از کارشناسان و داوران اسبق فوتبال صحبت کردیم. او بر این باور بود که قضاوت بازی دربی از ال‌کلاسیکو هم سخت‌تر و مهم‌تر است.

این داور بازنشسته پیشنهاد کرد سیدعلی پیش از قضاوت با همتایان خود که سابقه داوری در دربی را دارند تماس تلفنی برقرار کرده و توصیه‌های آنها را بشنود.

سیدعلی رابطه خوبی با محمدرضا اکبریان و اشکان خورشیدی دارد و هر دوی این نفرات سابقه سوت زدن شهرآورد را در کارنامه‌شان دارند و شاید مشورت‌های این ۲ نفر بتواند به دکتر سیدعلی کمک کند.

داور شهرآورد و سابقه درگیری با مجیدی

در پایان به آماری جالب از سیدعلی اشاره می‌کنیم. او در پنج فصل گذشته ۱۲ بار برای سرخابی‌های پایتخت سوت زده است.

پرسپولیس ۱۰ برد و ۲ تساوی در این مدت داشته و استقلال به هفت پیروزی، چهار تساوی و یک باخت رسیده است.

تنها باخت آبی‌پوشان هم به همان بازی معروف فولاد و استقلال برمی‌گردد که سید علی با مجیدی به چالش سختی برخورد و به جز او، ۲ بازیکن استقلال را هم اخراج کرد تا فولاد به بازی برگشته و برنده مسابقه شود.

باید دید سید مهدی سید علی پس از قضاوت فینال جام حذفی ۹۶-۹۵ بین نفت تهران و تراکتور تبریز و همچنین دربی این فصل سپاهان و ذوب‌آهن، در مهمترین آزمون دوران داوری خود چه کار خواهد کرد؛ مسابقه‌ای که برایش فراتر از یک بازی معمولی است.

او باید با اتکا به تحصیلات و تجربه‌اش توانایی‌ خود را در عرصه قضاوت به همگان اثبات کند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها