نمایندگان مجلس با اعطای تسهیلات بانکی با اولویت ازدواج و فرزندآوری موافقت کردند.
کد خبر: ۱۳۵۷۶۵۸

به گزارش جام جم آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 16 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند الحاقی یک تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی یک تبصره 16 ماده واحده این لایحه آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل صددرصد مانده سپرده های قرض الحسنه و پنجاه درصد سپرده‌های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست ازدواج و فرزندآوری از طریق بانکهای عامل تأمین کند. بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با أخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

1- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از اول فروردین 1397 بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال یک میلیارد و پانصد میلیون ریال می‌باشد.

2- تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول دویست میلیون ریال و به ازای فرزند دوم چهارصد میلیون ریال و به ازای فرزند سوم ششصد میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم هشتصد میلیون ریال و به ازای فرزند پنج و به بعد یک میلیارد ریال.

درمورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می گیرد و ترتیب تولد لحاظ می گردد.

بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت احوال کشور سامانه ای به منظور ثبت نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری ایجاد نماید.

3- تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانواده) با بازپرداخت حداکثر بیست ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که درسال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می‌شوند به میزان دو میلیارد ریال اقدام نماید.

4- مبلغ سی هزار میلیارد ریال از منابع این بند برای تأمین جهیزیه کالای ایرانی به ستاد اجرائی فرمان امام(ره) اختصاص می‌یابد.

5- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است آیین‌نامه اجرای بند(الف) را حداکثر تا اول اردیبهشت ماه سال 1401 به بانک‌های عامل ابلاغ کند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد این تبصره را هر سه ماه یک بار به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه دهد.

همچنین نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با پیشنهاد احمد امیرآبادی فراهانی مبنی بر تنفیذ بند (ح) تبصره 16 قانون بودجه 1400 در لایحه بودجه سال 1401 با 148 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند (ح) تنفیذ شده اصلاحی تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه 1400 در لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

- دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند در اجرای بند (الف) ماده (89) قانون برنامه ششم توسعه و با رعایت ماده (62) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) تسهیلات لازم برای تحقق هدف قانون مبنی ‌بر تأمین مسکن پنجاه هزار نفر از رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت را تأمین‌کنند و با معرفی سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پرداخت نمایند، تعیین مبلغ تسهیلات برای هر نفر همانند جانبازان به پیشنهاد مشترک سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه و تصویب هیات وزیران می باشد. یارانه سود تسهیلات مذکور از محل تبصره (14) و بند (ی) تبصره 1 و بند الحاقی تبصره 2 می باشد.  

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها