رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خبر داد

وزش باد شدید و خیزش گرد و غبار در غرب کشور

دبیر ستاد ملی گردوغبار تاکید کرد

منشأ کاملاً بیرونی گرد و غبارهای اخیر

دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به منشأ کاملاً بیرونی گرد و غبارهای اخیر گفت: مطالعات نشان می‌دهد که تغییر اقلیم موجب تشدید و تغییر جهت جریانات جوی شده است.
کد خبر: ۱۳۵۷۶۴۷

به گزارش جام جم آنلاین، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی با با بیان اینکه گرد وغبارهای اخیر در کشور تماماً منشأ بیرونی داشته است، اظهار کرد: گردوغبارهایی که به‌تازگی کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است ناشی از شکل‌گیری جبهه‌ای از گرد و غبار بین سه کشور اردن، سوریه و عراق است. این جبهه ابتدا بخش‌های زیادی از عراق را در برگرفته و بعد وارد کشور ما شده است.

دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار دو علت عمده برای بروز گرد و غبارها برشمرد و گفت: علت اول بحث جریانات جوی است که در اثر تغییر اقلیم به وجود آمده‌اند و دومین دلیل هم مربوط به خشکیدگی مناطق غربی عراق به‌ویژه استان الا نبار و رهاشدگی اراضی کشاورزی و کمبود آب در این کشور است.

طهماسبی تصریح کرد: در حال حاضر جریانات جوی قوی در آن منطقه شکل‌ گرفته است که قبلاً جهت متفاوتی داشتند. مطالعات نشان می‌دهد که بحث تغییر اقلیم موجب تشدید و تغییر جهت این جریانات شده است.

وی بابیان اینکه این جبهه گرد وغبار تمام مناطق غربی و جنوب غربی کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است، تصریح کرد: این گرد وغبار ابتدا استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان را در برگرفت سپس دامنه آن به لرستان و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان رسید اما غلظت آن رفته‌رفته کمتر شد.

دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گردوغبار در ادامه خاطرنشان کرد: به‌طورکلی وقتی در کشور ما و کشورهای همسایه تغییر فصول اتفاق می‌افتد که اصطلاحاً به آن «اعتدالین» گفته می‌شود همواره شاهد جریانات کم‌فشار و پرفشاری هستیم که باد ایجاد می‌کنند و منشأ گرد وغبار می‌شوند.

طهماسبی با اشاره به وسعت مناطق گرد و غبار خیز پیرامون کشور گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته وسعتی معادل ۲۷۰ میلیون هکتار مناطق غبار خیز پیرامونی شناسایی‌ شده است که از جهات مختلف گردوغبار را به سمت کشور ما گسیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای هشت کانون گردوغبار پیرامونی کشور، یک برنامه عمل منطقه‌ای تهیه‌ شده است، خاطرنشان کرد: برنامه عمل منطقه‌ای منشأهای گردوغبار برون‌مرزی منطبق بر مطالعات شناسایی مناطق در خارج از کشور و بر این اساس دو زیر برنامه یکی برای غرب آسیا و دیگری برای بخشی از آسیای میانه تهیه‌ شده است.

دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گردوغبار افزود: زیر برنامه غرب آسیا عمدتاً کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس را دربرمی‌گیرد و زیر برنامه آسیای میانه هم کشورهایی که در شمال و شرق کشور ما هستند را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، طهماسبی بیرگانی از تصمیم‌گیری برای به اشتراک گذاشتن برنامه عمل منطقه‌ای با سازمان‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: تصمیم بر این است که بخش شرق و شمال شرق را با اسکاپ و اپدیم که دفترش در تهران است مورد پیگیری قرار دهیم و برنامه عمل غرب آسیا را با اسکوآ یا یو ان دی پی پیگیری کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها