اگر شما هم یکی از کسانی هستید که میوه‌ها را از رژیم غذایی خودشان حذف کرده‌اند، خودتان را از انبوه ویتامین‌ها، املاح، فیبر، فلاونوئیدها، پلی‌فنول‌ها و دیگر ترکیبات بسیار مفید برای بدن محروم کرده‌اید. عدم دریافت این ترکیبات مهم با عوارض وسیعی برای بدن همراه می‌شود و آسیب‌هایی به بدن وارد می‌‌کند که شاید هرگز انتظارش را نداشته باشید.
کد خبر: ۱۳۵۶۵۷۶

مصرف روغن جامد ممنوع

به گزارش جام جم آنلاین، کسب آشنایی بیشتر با عوارض و پیامدهای مرتبط با نخوردن میوه حتما شما را به تجدیدنظر در این الگوی تغذیه‌ای نادرست وادار می‌کند.

1. افزایش وزن

اولین خطری که با حذف کردن میوه‌ها از رژیم غذایی برجسته می‌شود، استفاده از مواد غذایی ناسالم به‌جای میوه‌ها است.

خود مواد غذایی ناسالم هم وقتی که کاملا جایگزین میوه‌ها می‌شوند، شما را به اضافه‌ وزن مبتلا می‌کنند.

این درحالی است که میوه‌ها سرشار از آب و فیبر هستند و هر دوی این ترکیبات به شکل‌گیری احساس سیری و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کنند.

مطالعه‌ای که در مجله Appetite منتشر شده است، نشان می‌دهد که خوردن یک سیب کامل قبل از وعده ناهار، مصرف غذا را تا 15 درصد (یا حدود 17 کیلوکالری انرژی) کاهش می‌دهد و فیبر درون سیب احساس سیری بسیار بهتری نسبت به پوره سیب یا آب سیب به‌وجود می‌آورد.

2. دردهای عضلانی

آیا تا حالا در فاصله 12 تا 48 ساعت پس از فعالیت‌های ورزشی سنگین به درد عضلانی مبتلا شده‌اید؟ اگر میوه‌ها را کاملا از رژیم غذایی خودتان حذف کنید (مثلا کسانی که رژیم کتوی کم‌کربوهیدرات دارند و حتی از میوه‌های کم‌کربوهیدرات هم استفاده نمی‌کنند) باید منتظر ابتلا به همین نوع از دردهای عضلانی باشید که البته شدت و ماندگاری بیشتری هم دارند.

بهترین میوه‌‌هایی که با این دردهای عضلانی مبارزه می‌کنند عبارتند از انواع توت‌ها، گیلاس و آلبالو. مطالعه منتشر شده در Antioxidants in Sport Nutrition نشان می‌دهد که مصرف آب آلبالو پس از فعالیت‌های ورزشی سنگین مانند دویدن سریع، هم دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد و هم خستگی را به تاخیر می‌اندازد، درحالی که بازسازی عضلات را هم ارتقا می‌بخشد.

3. هایپوگلایسمی (اُفت قند خون)

خستگی و سبکی سر جزو رایج‌ترین علائم اُفت قند خون یا هایپوگلایسمی در حین فعالیت‌های ورزشی هستند. با حذف میوه‌ها از رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای سوخت‌رسانی به عضلات را حذف می‌کنید، درحالی که عضلات در حین ورزش به انرژی کامل نیاز دارند.

میوه‌ها جزو منابع خوب برای دریافت کربوهیدرات‌های سالم هستند و یکی از بهترین منابع برای سوخت‌رسانی به بدن محسوب می‌شوند که پس از شروع فعالیت‌های ورزشی هیچ نفخی ایجاد نمی‌کنند. با توجه به وجود فیبر در میوه‌های تازه و کامل، بعید است که کسی با مصرف میوه‌های کافی در طول روز به نوسانات قند خون و اُفت ناگهانی آن مبتلا شود.

4. هوس‌ های غذایی شدید

هوس شدید برای خوردن شیرینی‌ها، یکی از عارضه‌های جانبی نخوردن میوه کافی در طول روز است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

متخصصان تغذیه می‌گویند که این هوس غذایی در قالب میل شدید به خوردن شکلات‌های شیرین نمایان می‌شود چون شکلات‌ها حاوی مقادیر بالایی از منیزیم هستند مانند موز و آووکادو.

وقتی که بدن به منیزیم نیاز داشته باشد اما از همه میوه‌ها محروم شده باشد، به خوراکی‌های دیگری مانند شکلات وابسته خواهد شد.

میوه‌ها حاوی ریزمغذی‌ها و ترکیبات گیاهی مهمی هستند که دریافت همه آنها برای عملکرد بهینه بدن و سلامتی مطلوب ضرورت دارد. پس اگر میوه‌ها را برای همیشه از رژیم غذایی کنار گذاشته باشید، هم به کمبود مواد مغذی مبتلا خواهید شد و هم به هوس‌های غذایی ناسالم دچار خواهید شد.

منبع: سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها