در کوران عرضه موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر که همگی سعی دارند به نوعی با طراحی‌های چشم‌نواز وسپا رقابت کنند، گاهی برخی از مدل‌ها شانس بیشتری برای موفقیت در بازار پیدا می‌کنند. به نظر می‌آید که کاوان 125 از شرکت موتورسازی دینو یکی از آن‌ها باشد.
کد خبر: ۱۳۵۲۸۵۴
 
دینو کاوان 125، وسپای 33 میلیونی!
 
اگر اخبار موتورسیکلت را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که شرکت دینو موتور قم که در کارنامه خود عرضه مدل‌های SYM را هم ثبت کرده، با کاوان 125 توانست رکورددار اولین حضور یک اسکوتر 125 سی‌سی با قیمت اقتصادی باشد. محصولی که البته سعی می‌کند فاصله‌ای مطمئن با وسپا اتخاذ کند، ولی شکی نیست که این موتور آمده تا پاسخگوی نیاز علاقه‌مندان به اسکوتر محبوب ایتالیایی‌ها ولی با قیمتی پایین‌تر باشد.
 

بررسی طراحی


اگرچه موتورسیکلت وسپا کار را برای تمام اسکوترهای دنیا سخت کرده است ولی در این میان هستند شرکت‌هایی که سعی می‌کنند زبان طراحی مستقل خود را ارائه بدهند. کاوان 125 یکی از همین محصولات است. موتورسیکلتی که با حفظ ساختار جوان‌گرای خود نیم‌نگاهی نیز به دنیای خانواده‌ها داشته است.

گفته می‌شود این موتور توسط شرکت ایتالیایی Bravo طراحی شده ولی تولید آن در چین است. از یک سو شاهد نصب شدن چراغ‌ زیبای LED هستیم و از سوی دیگر به دلیل پایین قرار دادن باک سوخت شاهد یک جعبه زیر زین بزرگ هستیم. از سوی دیگر باکس انتهای نیز نه فقط برای قرار دادن کلاه کاسکت و سایر ملزومات کفایت می‌کند بلکه برای رفاه نشیمن ترک دوم نیز به خوبی کاربردی است. اما شاید یکی از بزرگ‌ترین ایرادها به کاوان 125 محل کوچک جاپای سرنشین عقب است که کمی در پیمایش‌های طولانی‌مدت آزاردهنده می‌شود.

تردیدی نیست که یکی از برتری‌های درخشان کاوان 125 طلق بادگیر آن است. چیزی که برای نصب روی وسپا باید هزینه سنگینی بابتش پرداخت کرد. آنطور که شرکت می‌گوید در حال حاضر 14 رنگ مختلف برای انتخاب موجود است که از این حیث محصول فوق یک رکورددار به حساب می‌آید. البته در برخی از مدل‌ها رنگ زین و زیرپایی نیز متفاوت است که همین امر به زیبایی‌های آن اضافه می‌کند. استفاده گسترده از تریم کروم براق باعث شده تا علاوه بر حس سرزندگی، کمی مایه تجمل نیز به آن افزوده شود.
 

بررسی مشخصات فنی


در میان گزینه‌های خرید موتورسیکلت، کاوان 125 را می‌توان یکی از بهترین اسکوترها از نظر ابعاد تلقی کرد. چراکه طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 187، 67 و 115 سانتی‌متر اعلام شده است. این ابعاد مسافرت دو نفره را به خوبی تامین می‌کند. هم‌چنین فاصله زمین تا زین آن نیز حدود 70 میلی‌متر شده تا افراد با قد کوتاه را نیز پوشش دهد. ارتفاع کف موتور از سطح زمین 13 سانتی‌متر است که با توجه به کیفیت نامناسب جاده‌ها قابل قبول است.

این محصول دینو موتور 100 کیلوگرم وزن دارد که البته با لحاظ کردن متریال و ساختار بدنه کمی از حد استاندار سنگین‌تر به چشم می‌آید. یک باک 6.5 لیتری قطعاً انتخاب معقولی برای این کلاس از موتورسیکلت‌ها خواهد بود. این را هم در نظر بگیرید که اسکوتور فوق به صورت میانگین در هر 100 کیلومتر 1.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند. اگر بخواهیم کمی فنی‌تر پیش برویم باید به چرخ‌های جلو و عقب آن اشاره کنیم که هر دو 10 اینچی در نظر گرفته‌ شده‌اند. البته لاستیک عقب کمی از لاستیک جلو پهن‌تر شده تا پایداری افزایش پیدا کند.
 
 
دینو کاوان 125، وسپای 33 میلیونی!

تعبیه شدن یک قلب کوچک 125 سی‌سی تک سیلندر با 8 اسب‌بخار قدرت احتمالاً از پس نیازهای روزمره مشتریان کاوان برمی‌‌آید. این بلوک را شرکت JNEN چین برای کاوان ساخته است. هم‌چنین می‌توان امید داشت که به لطف گشتاور 9 نیوتن‌متری‌اش شاهد شتاب‌گیری قابل قبولی هم هستیم. همان‌‌طور که از اسکوترهای فانتزی این چنینی انتظار جعبه‌دنده اتوماتیک را داریم، در این محصول نیز یک پکیج 4 سرعته خودکار نصب شده است. البته تعویض دنده‌ها در این موتور به صورت دستی است و تنها کلاچ آن اتوماتیک در نظر گرفته شده است. این مجموعه قوای محرکه باعث شده تا سرعت نهایی کاوان 125 تا 90 کیلومتر در ساعت نیز افزایش پیدا کند. جای تعجبی ندارد که برای یک موتورسیکلت اقتصادی از ترمزهای دیسکی در محور جلو و کاسه‌ای در محور عقب استفاده شود. البته خبر خوب این است که سیستم ترمزگیری این محصول ABS است.
 

نظر کاربران


به گواهی اغلب مالکان کاویان 125، جنس فلاپ این محصول کیفیت پایینی دارد و با برخوردهای نه‌چندان سنگین کاملاً شکسته می‌شود. از طرفی دیگر در صورت بروز خط و خش روی مدل‌هایی که رنگ ویژه دارند، با مشکل پیدا کردن رنگ مناسب طرف هستیم. با این همه عمده خریداران محصول فوق بر این باورند که این اسکوتر بسیار نرم و مصرف سوختی کاملاً مناسب دارد. با همه اینها اگر انتظارتان از خرید یک اسکوتر رفت و آمد روزانه و کارکردهای متعارف باشد این محصول به خوبی نیاز شما را برآورده می‌کند. این موضوع به آن دلیل مطرح می‌شود که برای پیمایش‌های مداوم 2 نفره نباید خیلی روی کاوان 125 حساب باز کرد.

 برخی از مشتریان می‌گویند نسخه‌های جدید تولیدی موتورسیکلت فوق مجهز به لاستیک ایرانی است که از نظر کیفیت با نسخه خارجی تفاوت فاحشی دارد. هم‌چنین گفته می‌شود که جک وسط کاوان 125 توان نگهداری وزن 100 کیلوگرمی آن را در صورت استفاده طولانی مدت ندارد. از طرفی دیگر خریداران تایید کرده‌اند که از نظر لرزش و صدای پیشرانه کاملاً نمره قبولی می‌گیرد.

با گشتی در آگهی‌های موتورسیکلت سایت باما می‌بینیم یکی از جدی‌ترین رقبای محصول فوق، موتورسیکلت Wego 110 از شرکت تی.وی.اس است. نکته مهمی که اغلب به آن بی‌توجهی می‌شود، بحث کیفیت قطعات آن است. باید در نظر داشت که کاوان 125 را باید به نسبت بازه قیمتی خود با سایر محصولات مقایسه کرد. شاید با کمی پرداخت بیشتر بتوان دست روی فیدل 169 از همین شرکت گذاشت که کیفیت و توانای‌هایی به مراتب بیشتر دارد. با این حال شکی نیست که در کلاس اسکوترهای شبیه به وسپا مدل بنلی ستا 125 هم‌چنان جایگاه ویژه‌ای دارد. شاید به همین دلیل باشد که بازار این محصول در شهرستان‌ها به مراتب داغ‌تر از تهران است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها