مدت‌ زمانی که زوج‌های مختلف برای برنامه‌ریزی جهت برگزاری مراسم عروسیشان صرف می‌کنند، متغیر بوده و یکسان نیست. برای برخی از آنها این برنامه‌ریزی و آماده‌سازی تنها چند هفته به‌طول می‌انجامد، درحالی‌که ممکن است برخی دیگر ماه‌ها و حتی سال‌ها برای برنامه‌ریزی این روز بزرگ، زمان بگذارند.
کد خبر: ۱۳۵۱۰۶۸
اما به‌طور میانگین، واقعاً چقدر طول می‌کشد تا یک زوج برای برگزاری یک مراسم عروسی بی‌عیب و نقص آماده شوند؟ بسیاری از کارشناسان و متخصصین در زمینه برنامه‌ریزی و تشریفات مجالس معتقدند که برنامه‌ریزی اساسی و آمادگی کامل برای برگزاری یک مراسم عروسی به بهترین شکل، حدوداً یک سال زمان می‌برد.
 
برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم عروسی چقدر طول می‌کشد؟
 

درواقع یک سال قبل از برگزاری مراسم عروسی، لازم است که توافقات کلی انجام شده و برنامه اولیه تنظیم شود. در این بازه زمانی زوج‌ها فرصت کافی را خواهند داشت تا برای رزرو تالار یا باغ تالار، مذاکره با آتلیه و باغ عکاسی و انتخاب لوکیشن عکاسی، مذاکره با فیلم‌بردار و گروه موسیقی، انتخاب آرایشگاه یا آرایشگر و طراح حرفه‌ای برای طراحی لباس عروس مناسب و دلخواه و سایر موارد اقدامات لازم و ضروری را انجام دهند.

ازطرفی‌دیگر باید بدانید زمان خود را چگونه تقسیم‌بندی کنید و به کارهای مختلف چقدر زمان اختصاص بدهید. درواقع بهتر است ابتدا اولویت‌های خود را مشخص کنید و سپس با برنامه‌ریز مراسم عروسیتان یا تشریفات مجالس حرفه‌ای مشورت نمائید. به‌عنوان مثال اگر محل برگزاری مراسم عروسی برایتان از اولویت بیشتری نسبت به سایر موارد برخوردار است، بنابراین لازم است زمان و هزینه بیشتری را به پیدا کردن تالار یا باغ تالار مدنظرتان اختصاص دهید. ممکن است انتخاب لباس عروس رؤیایی و میکاپ اولویت بیشتری برایتان داشته باشد و به همین‌ترتیب باید زمان بیشتری برای اولویت اول خود صرف کنید و سپس به اولویت‌های بعدی خود بپردازید تا درصورت مواجه شدن با کمبود وقت یا بودجه، کمترین ضرر را متحمل شوید و استرس کمتری در آستانه بهترین روز زندگیتان به شما وارد شود.
 

برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم عروسی چقدر طول می‌کشد؟


زمان شروع برنامه‌ریزی برای مراسم عقد یا عروسی:


بسیاری از زوج‌ها و خانواده‌هایشان بسیار شتاب‌زده عمل می‌کنند؛ به‌عبارت‌دیگر به‌اندازه‌ای استرس دارند که لذت‌ بردن و شادمانی کردن و جشن گرفتن برای آغاز زندگی مشترک خود یا فرزندشان را فراموش می‌کنند و از همان ابتدا وارد مراحل سخت تدارکات مراسم عقد و عروسی و برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم می‌شوند. توصیه ما به شما این است که بعد از مراسم نامزدی حداقل یک ماه صبر کنید و از دوران نامزدی خود یا فرزندتان، بدون فکر کردن به مسائل جانبی لذت ببرید، سپس می‌توانید در مورد جزئیات نحوه برگزاری مراسم عروسی گفتگو کنید و تمامی جوانب را برای داشتن یه شب خاطره‌انگیز بررسی نمائید.

بااین‌وجود، برخی از کارها را باید خیلی زودتر از موعد و درواقع قبل از شروع فرآیند برنامه‌ریزی اصلی انجام داد. بهتر است در فرصتی که قبل از آمادگی برای برگزاری مراسم در اختیار دارید، در مورد تصویرکلی و تصورات ذهنی و رؤیاییتان از شب عروسی و اولویت‌هایتان با همسرتان گفتگو کنید و دیدگاهتان را با یکدیگر به‌اشتراک بگذارید.

بهتر است در ابتدای فرآیند برنامه‌ریزی بودجه‌ای که قرار است به برگزاری مراسم عقد یا عروسی اختصاص دهید را تعیین کنید. ضرورتی ندارد که این بودجه دقیق باشد اما لازم است که تا حد امکان برآورد و تخمین درستی از بودجه درنظرگرفته‌شده داشته باشید. مرحله بعد، انتخاب تاریخ برگزاری مراسم عروسی است. بسیاری از زوجین ترجیح می‌دهند که مراسم عقد یا عروسی خود را در اعیاد ملی و مذهبی برگزار کنند و برخی دیگر نیز تمایل دارند تاریخ برگزاری مراسم با تاریخ تولدشان یکی باشد. برای برخی دیگر نیز تاریخ برگزاری اهمیت خاصی ندارد. لازم به ذکر است که هزینه برگزاری مراسم در اعیاد ملی و مذهبی مانند عید نوروز یا ولادت ائمه، بسیار بیشتر از روزهای دیگر سال است؛ بنابراین اگر برای برگزاری مراسمتان با محدودیت بودجه مواجه هستید، بهتر است برای برگزاری مراسم عقد یا عروسی خود، تاریخ دیگری را که هم هزینه رزرو تالار و هم هزینه سایرتشریفات کمتر باشد، درنظر بگیرید.

به‌طورکلی بودجه شما تعیین‌کننده همه تصمیماتی است که می‌گیرید، بنابراین تعیین این بودجه در ابتدای امر، برای اجرایی شدن تصمیماتتان ضروری و کلیدی است.
 

در ابتدای برنامه‌ریزی برای داشتن یک عروسی به‌یادماندنی چه باید کرد؟


ترتیب انجام کارها بسیار حائز اهمیت است. برخی از کارها را باید حتماً زودتر از سایر کارها انجام داد و به‌همین دلیل است که برنامه‌ریزی برای مراسم عقد و عروسی تقریباً به یک سال کامل زمان احتیاج دارد.
 

۱-تالار یا باغ تالار موردنظرتان را رزرو کنید:


انتخاب و رزرو کردن محل برگزاری مراسم عروسی یکی از کارهایی است که بهتر است در ابتدای لیست اولویت‌هایتان قرار بگیرد. جستجوکردن و انتخاب یک تالار مناسب قطعاً یکی از زمان‌برترین کارهایی است که باید قبل از برگزاری مراسمتان انجام دهید. بازدید از تالار، تعیین هزینه رزرو و مطابقت دادن آن با بودجه‎تان، انتخاب منوی شام و سایر اقلام پذیرایی از مهمانان، مواردی است که باید در هنگام انتخاب و رزرو تالار پذیرایی یا باغ تالار در نظر داشته باشید. ممکن است تالار انتخاب شده شما، قبل از شما توسط زوج دیگری در تاریخ برگزاری مراسمتان رزرو شده باشد، بنابراین تأخیر در بازدید و رزرو کردن تالار موردنظرتان را کنار بگذارید و قبل از این‌که توسط زوج دیگری مسدود شود، انتخابتان را قطعی کنید.
 

۲-لباس عروس موردنظرتان را انتخاب و برای تهیه یا طراحی آن اقدام کنید:


اولویت مهم دیگر در فرآیند آماده شدن برای مراسم عروسی، انتخاب لباس عروس یا داماد است. این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که معمولاً عروس خانم‌ها مرتکب می‌شوند و انتخاب و تهیه لباس عروس را به تعویق می‌اندازند. اگر انتخاب لباس عروس خود را به تأخیر بیاندازید، ممکن است مجبور شوید برای داشتن لباس موردنظرتان هزینه بیشتری بپردازید یا لباس دیگری را که با لباس رؤیاییتان فاصله زیادی دارد و متناسب با سلیقه‌تان نیست، انتخاب کنید. اگر می‌خواهید لباس عروستان را به‌صورت سفارشی و از طراح خاصی تهیه کنید، بهتر است حداقل یک سال قبل اقدامات و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید، زیرا طراحان برای طراحی لباس‌های سفارشی به 6 تا 8 ماه زمان نیاز دارند و پرو کردن و اعمال تغییرات احتمالی روی لباس نیز به خودی خود پروسه زمان‌بری است. بهتر است پس از سفارش لباس عروس، مراقب تغییرات وزنی خود باشید، زیرا در صورت تغییر وزن ممکن است با مشکل عدم تطابق سایز لباس عروس مواجه نشوید. تهیه کت‌وشلوار داماد هم درست مانند تهیه لباس عروس اهمیت دارد، لذا تمامی این نکات در مورد انتخاب کت‌وشلوار دامادی نیز باید مدنظر قرار گیرد.
 

۳-هماهنگی با سایر ارائه‌کنندگان خدمات برگزاری مراسم عقد وعروسی را انجام دهید:


اگر روی آتلیه خاص یا گروه موسیقی معروفی برای حضور در مراسمتان تأکید دارید، بهتر است زودتر برای عقد قرارداد با آنها اقدام کنید تا تقویم کاریشان توسط زوج دیگری رزرو نشود. همین مسئله در مورد رزرو نوبت آرایشگاه، فیلم‌بردار، گل‌فروشی و ... نیز صدق می‌کند. معمولاً زوجین به‌ویژه عروس خانم‌ها تمایل دارند که بهترین عکاس یا آرایشگر را به‌خدمت بگیرند، اگر می‌خواهید اولین گزینه لیستتان به‌شما نوبت دهد، بنابراین باید هرچه زودتر برای رزرو نوبت اقدام نمائید تا بعدها پشیمانی و حسرت به سراقتان نیاید.
 

۴-تاریخ برگزاری مراسم عقد و عروسیتان را زودتر به اطلاع مهمانان برسانید:


یکی دیگر از کارهایی که باید زودتر بررسی و انجام شود، مطلع کردن مهمانان از روز برگزاری مراسم عروسیتان است. تقریباً همه افراد برای انجام کارهای روزمره و شخصی خود برنامه‌ریزی می‌کنند، بنابراین اگر قرار است در مراسم خاصی حضور داشته باشند بهتر است مدتی قبل مطلع شوند تا بتوانند خودشان را برای حضور در آن مراسم آماده کنند و برنامه‌ریزی خود را با تاریخ برگزاری مراسم عروسیتان مطابقت دهند. ممکن است برخی از مهمانانتان در شهر دیگری زندگی کنند و برای حضور در مراسمتان باید مقدمات سفر را فراهم کنند؛ دراین‌صورت به زمان بیشتری جهت آمادگی و حضور در مراسم عروسیتان نیاز دارند و شما نیز باید محلی را برای اقامت مهمانانی که برای شرکت در مراسمتان به شهر شما سفر کرده‌اند، در نظر بگیرید.
 

برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم عروسی چقدر طول می‌کشد؟


۵-برای سفر ماه‌عسل‌ خود برنامه مشخصی داشته باشید:


اگر تصمیم دارد بلافاصله بعد از اتمام جشن عروسی خود به ماه‌عسل بروید، مقدمات سفرتان را حداقل از شش ماه قبل فراهم کنید. رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما و ... بخشی از کارهایی است که باید در لیست اولویت‌هایتان قرار دهید.
 

۶-چگونه می‌توان مطابق برنامه چیده‌شده پیش رفت؟


آیا مطمئن هستید که می‌توانید به جدول زمان‌بندی خود پایبند باشید و مطابق آن عمل کنید؟ استخدام یک برنامه‌ریز یا تشریفات مجالس یکی از بهترین روش‌ها برای پیشبرد کارها به‌شکل دقیق و مطابق برنامه است. وظیفه این شخص این است که شما را در مسیر درست نگه دارد و مطمئن شود که تمام مراحل برنامه‌ریزی‌شده به‌طوردقیق و کامل طی می‌شوند. اما اگر بودجه کافی برای استخدام یک برنامه‌ریز یا تشریفات مجالس را ندارید، می‌توانید از وب‌سایت‌هایی همچون تالارکده که به‌طور رایگان چک‌لیست‌های سازماندهی‌شده ارائه می‌دهند، کمک بگیرید. تشریفات ورودی معمولا توسط اسپیس فریم دیزاین می شود و در صورتی که شما هزینه عروسی اضافه بابت تزیینات مختلف بدهید ممکن است اجاره اسپیس توسط مجموعه انجام شود و به زیباتر شدن مراسم شما کمک نماید.

بهتر است یک فایل اکسل از لیست کارهایی که باید انجام دهید و بازه زمانی که برای انجام آن در نظر گرفتید، تهیه کنید. تمامی کارها از مهم‌ترین تا جزئی‌ترین کارها را در این لیست بگنجانید. سپس بعد از انجام هریک از این کارها در فایل اکسل، علامت تیک بگذارید. نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های زیادی برای برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کارها وجود دارند که می‌توانید به‌راحتی آنها را روی تلفن همراه خود نصب کرده و برای برنامه‌ریزی مراسم عقد و عروسیتان از آنها استفاده کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها