رئیس‌جمهور پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان اعلام کرد

مشکل ترانزیت و گاز با ترکمنستان حل شد/ افزایش ۳ برابری سطح روابط با تاجیکستان

رئیس‌جمهور با تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای سفر به ترکمنستان اظهار امیدواری کرد نتایج این سفر در عرصه عمل موجب ارتقاء سطح روابط و همکاری های کشورمان با کشورهای همسایه باشد.
کد خبر: ۱۳۵۰۱۴۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی یکشنبه شب پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اکو گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از موسسین سازمان اکو پیام‌های مختلفی داشت و در این نشست همه اعضای این سازمان منطقه‌ای بر افزایش روابط اقتصادی کشور‌های عضو تاکید داشتند.

رئیس‌جمهور گفت: دستاورد‌ها و موفقیت‌هایی که سازمان همکاری اقتصادی تاکنون داشته، کافی نیست و باید گام‌های بلندتری در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی برداشته شود.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار‌های دوجانبه با سران کشور‌های شرکت کننده در اجلاس اکو اظهار داشت: مهمترین محور گفتگو با روسای جمهور استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود.

رئیسی تحولات افغانستان را از دیگر محور‌های گفتگو با سران کشور‌ها دانست و گفت: در گفتگو‌های خود بر استقرار حکومت فراگیری که بتواند همه اقوام و گروه‌های سیاسی افغانستان را نمایندگی کند، تاکید کردیم چرا که استقرار چنین حکومتی، می‌تواند هم برای افغانستان امنیت ساز باشد و هم نگرانی کشور‌های همسایه افغانستان را برطرف کند.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار و گفتگو با رئیس جمهور ترکمنستان اظهار کرد: موضوع محوری در این دیدار توسعه روابط اقتصادی و رفع مشکل ترانزیت و گاز بود که این موضوعات حل و فصل شد و قرار شد مسئله ترانزیت به گونه‌ای حل شود که ارتباط با کشور‌های مختلف تسهیل شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: موضوع گاز هم که دچار وقفه شده بود مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به انعقاد قرارداد منتهی شد و امیدواریم پس از این هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: احساس ما در نشست با سران کشور‌ها این بود که بین جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشور‌ها مسائلی وجود دارد که در جریان دیدار و گفتگو‌ها بسیاری از این مسائل به راحتی حل و فصل شد.

رئیس‌جمهور افزود: به عنوان مثال پس از سفر به تاجیکستان و دیدار و گفتگو با رئیس جمهور این کشور، سطح تبادلات و روابط تجاری و اقتصادی ایران با تاجیکستان حدود سه برابر افزایش یافته است.

رئیسی تاکید کرد: سیاست همسایگی، دولت جواب داده است و باید همچنان بر تداوم توسعه روابط با کشور‌های همسایه پافشاری کرده و زمینه فعالیت تجار و فعالان اقتصادی را با این کشور‌ها از نظر سیاسی تسهیل کنیم.

رئیسی با اشاره به دیدار با بازرگانان و تجار و فعالان اقتصادی در ترکمنستان اظهار کرد: در این نشست فعالان اقتصادی مشکلات جدی خود را مطرح کردند و برای رفع این مشکلات انعقاد قرارداد گازی و رفع مشکل ترانزیت، می‌تواند شرایط مناسبی برای فعالیت تجار و بازرگانان در ترکمنستان فراهم کند و دستگاه‌های دیگر نیز باید مشکلات تجار بازرگانان را پیگیری و برطرف کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها