ماده ضد ویروسی گیاهی تاپسی‌گارگین (TG)، مشتق شده از گروهی از گیاهان سمی موسوم به «هویج کشنده»، بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی به نظر می‌رسد در برابر همه انواع سارس-کوو-۲ از جمله واریانت سریع‌الانتقال دلتا موثر باشد.
ماده ضد ویروسی گیاهی تاپسی‌گارگین (TG)، مشتق شده از گروهی از گیاهان سمی موسوم به «هویج کشنده»، بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی به نظر می‌رسد در برابر همه انواع سارس-کوو-۲ از جمله واریانت سریع‌الانتقال دلتا موثر باشد.
کد خبر: ۱۳۴۹۹۰۰
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از ساینس‌الرت، بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در ماه فوریه منتشر شده بود، مشخص شده بود که تاپسی‌گارگین می‌تواند در برابر تعدادی از ویروس‌ها موثر باشد. اکنون، نتایج آخرین پژوهش همان تیم تحقیقاتی نشان داده است که این خاصیت ضدویروسی حتی با تکامل سارس-کوو-۲ از بین نمی‌رود. با توجه به این که هر روز شاهد ظهور واریانت‌ها و جهش‌های جدیدی از این ویروس هستیم، مشاهده اثربخشی مداوم تاپسی‌گارگین جالب است.

در آزمایشات روی کشت سلولی در آزمایشگاه، دوز‌های تاپسی‌گارگین اضافه شده قبل از عفونت یا در طول عفونت فعال، نشان داده شد که این ماده انواع واریانت‌های سارس-کوو-۲ را مسدود و مهار می‌کند و باعث ایجاد یک پاسخ محافظتی گسترده و قدرتمند می‌شود.

محققان در مقاله منتشر شده خود گزارش کرده‌اند: «یک دوز اولیه تاپسی‌گارگین قبل از عفونت به طور موثر همه عفونت‌ها را در بیش از ۹۵ درصد نسبت به گروه شاهد مسدود می‌کند.

به نظر می‌رسد تاپسی‌گارگین به عنوان یک ضد ویروس میزبان محور، مانع برخی از روش‌هایی می‌شوند که ویروس‌هایی مانند سارس-کوو-۲ در سلول‌های میزبان می‌ربایند تا خودشان را تکثیر کرده و در سراسر بدن پخش کنند.

این گروه تحقیقاتی می‌گوید: «همه داده‌های موجود (تولید شده توسط ما و دیگران) به عنوان نمونه در ویروس آنفولانزا، ویروس سنسیشیال تنفسی و کروناویروس‌ها، از جمله سارس-کوو-۲، نشان می‌دهد که تاپسی‌گارگین از ورود ویروس جلوگیری نمی‌کند، بلکه مسیر‌های درون سلولی را که ویروس برای تکثیر از آن‌ها استفاده می‌کند را مهار می‌کند.»

واریانت دلتا علاوه بر سرعت تکثیر بالاتر نسب به سایر جهش‌های ویروس کرونا، می‌تواند در زمان بروز عفونت‌های هم‌زمان، تکثیر انواع دیگر را تسریع بخشد. اگر فردی به طور همزمان با دو نوع واریانت سارس-کوو-۲ درگیر شود، دلتا به عنوان یک تقویت‌کننده اضافی برای هر نوع دیگری که با آن همکاری می‌کند عمل می‌کند.
کین چو چنگ، استاد پزشکی مولکولی دامپزشکی در دانشگاه ناتینگهام بریتانیا می‌گوید: «مطالعه جدید ما بینش بهتری در مورد تسلط نوع دلتا به ما داده است. اگرچه نشان داده‌ایم که این نوع به وضوح مسری‌ترین است و تکثیر انواع دیگر در عفونت‌های همزمان را تسهیل می‌کند، خوشحالیم که نشان دادیم تاپسی‌گارگین در برابر همه آن‌ها به همان اندازه مؤثر است.»

در حالی که واکسیناسیون‌ها خطر ابتلا به کرونا را به شدت کاهش می‌دهند، اما خطر ابتلا به آن را به طور کامل از بین نمی‌برند - و البته، تعداد قابل توجهی از مردم وجود دارند که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند برای محافظت خود در برابر ویروس واکسن تزریق کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، یافتن درمان‌های جدید برای مدیریت کووید-۱۹ اولویت بالایی برای کنترل همه‌گیری جهانی خواهد داشت. مطمئن نیستید که تاپسی‌گارگین در برابر انواع آینده موثر باشد، اما علائم خوب هستند.

پس از نشان دادن اثربخشی این ماده طبیعی در آزمایشگاه، مرحله بعدی در واقع توسعه درمان‌هایی از تاپسی‌گارگین است که البته زمان می‌برد – بدون شک برای به دست آوردن دارویی موثر و امن از یک گیاه سمی نیاز به مطالعات و بررسی‌های بیشتری خواهد داشت.

آزمایش آن در برابر کشت سلولی و به دست آوردن نتایج امیدوارکننده به هیچ وجه تضمینی نیست که این ضد ویروس در نهایت با موفقیت بتواند کارآزمایی بالینی را پشت سر بگذارد، اما مطمئناً این اولین قدم بسیار هیجان‌انگیز است.

کین چو چنگ می‌گوید: «این نتایج نشانگر ظرفیت ضد ویروسی تاپسی‌گارگین به عنوان یک پیشگیری کننده پس از مواجهه و یک عامل درمانی فعال است.»

نتایج این تحقیق در Virulence منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها