فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست خبر داد

شهادت محیط‌ بان برومند نجفی به دست پدر مقتول

جزئیات حکم قصاص محیط‌بان کرمانشاهی

مقتول شکارچی نبود و سلاح نداشت

رئیس‌کل دادگستری کرمانشاه جزئیات صدور حکم قصاص برای یک محیط‌بان را در این شهر تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۴۸۱۸۵

اواخر هفته گذشته خبر صدور حکم قصاص برای محیط‌بان کرمانشاهی در فضای مجازی جنجالی شد و برخی صدور حکم قصاص برای محیط‌بانان را برخلاف وظیفه ذاتی محیط‌بانان دانسته و این کار را باعث ترس محیط‌بانان برای استفاده از سلاح در برابر شکارچیان مسلح عنوان کردند.

با افزایش واکنش‌ها به این حکم، رئیس‌کل دادگستری کرمانشاه به تشریح پرونده و دلایل صدور حکم قصاص پرداخت و گفت: «تمامی قرائن و شواهد موجود در پرونده به انضمام اقاریر متهم، حکایت از این دارد که مقتول بر اثر تیراندازی صورت‌گرفته با سلاح سازمانی و توسط آقای برومند نجفی به قتل رسیده است. این فرد پس از دریافت خبر درخصوص شکار غیرمجاز توسط سرنشینان خودرویی به محل اعزام شده و به محض مشاهده خودروی خاطی، به سمت خودرو تیراندازی می‌کند که منجر به فوت یکی از شهروندان می‌شود.»

توسلی‌زاده با اشاره به اظهارات سرنشینان خودرو اظهار کرد: «این افراد در تحقیقات عنوان کردند برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این منطقه رفته بودند و در مسیر برگشت سه نفر با لباس شخصی و با سلاح، بدون در دست داشتن هیچ‌گونه علائم هشداردهنده، جلوی آنها آمده‌اند. برای همین فکر کرده‌اند که راهزن هستند و متوقف نشده‌اند. نکته مهم این‌که محل برخورد در محلی مسکونی، خارج از هرگونه منطقه حفاظت‌شده و روی جاده اصلی و ترانزیتی کرمانشاه - تهران بوده است.»

وی یادآور شد: «هیچ‌گونه اقدام غیرمجاز از جمله سلاح، ابزار شکار یا شکارغیرمجاز نیز از سرنشینان خودرو کشف نشده و مأموران هیچ‌گونه دلیلی حتی برای توقیف خودرو پراید یا بازرسی آن نداشته‌اند. حتی می‌توانستند در صورت توقف نکردن از طریق مقامات انتظامی و گشت بازرسی در محل دیگر وی را متوقف کنند و موضوع تیراندازی به سمت خودرو بدون هرگونه توجیه قانونی است. زیرا نه‌تنها جان متهم، بلکه جان همراهان وی نیز در معرض خطر حتمی قرار نگرفته است.»

وی تاکید کرد: «دادگاه براساس تقاضای اولیای دم و با توجه به مستندات موجود رای به قصاص صادر کرده که این رای قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.»

گروه حوادث روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها