رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای، قالب جدیدی ارائه داده است

جلال زاده گفت: دولت در این چند ماه تمام هم و غم خود در مذاکرات هسته‌ای را معطوف به ایجاد قالب جدیدی برای تامین حداکثری منافع ملت ایران گذاشته و در این راستا جلسات متعددی با کارشناسان برگزار کرده است. برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو در خصوص مذاکرات هشت آذر با دکتر وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.
کد خبر: ۱۳۴۶۸۰۹
به گزارش جام جم آنلاین، وحید جلال زاده درباره اهداف برگزاری جلسه بین ایران و طرف‌های مذاکره کننده هسته‌ای در هشتم آذر گفت: در برجام پیش بینی شده بود که هر سه ماه یک بار یک جلسه‌ای توسط معاونین وزرای خارجه برای رفع اختلافات و اشکالات تشکیل می‌شود. بعد از خروج آمریکا این جلسات همچنان ادامه داشت و مذاکرات وین که شش دور در دولت سابق انجام شد، در راستای همین جلسات بود.

وی با اشاره به روی کار آمد بایدن و تغییر برخی از سیاست‌های آن اظهار کرد: بایدن پس از روی کارآمدن درخواست بازگشت به برجام داده بود. جمهوری اسلامی ایران شروطی را به کشور‌های اروپایی و همچنین چین و روسیه اعلام کرد و بازگشت آمریکا به برجام را تنها در گرو انجام این شروط دانست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو با بیان اینکه این شروط حاوی تدابیری بود که رهبری معظم انقلاب اتخاذ کرده بودند، اشاره کرد: این شروط شامل لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا، راستی آزمایی و در نهایت بازگشت آمریکا به مذاکرات برجام می‌شود.

وی با یادآوری این موضوع که ۶ دور مذاکراتی که در زمان دولت سابق صورت گرفت، منتج به نتیجه نشد، عنوان کرد: رهبری در آن زمان دستور تشکیل کمیته تطبیق متشکل از بخش‌های مختلف از جمله مجلس را دادند که این اتفاق افتاد.

جلال زاده افزود: در این کمیته متوجه شدیم چارچوب و قالبی که در دولت قبل برای مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام انتخاب کرده بودند معیوب بود و به همین جهت مذاکرات به نتیجه نرسید. رئیس جمهور وقت حتی اجازه نداد گزارشات کمیته تطبیق در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تعجیل اروپایی‌ها برای آغاز مذاکرات توسط ایران اشاره و تصریح کرد: عجله اروپایی‌ها کاملا بی مورد است. دولت بایدن بعد از پیروزی در انتخابات آمریکا، تا سه ماه در حوزه سیاست خارجی خود، اصلا موضوع هسته‌ای ایران را مطرح نکردند و بعد از چند ماه تازه راهبرد‌های خود را اعلام کردند.

وی درباره اقدامات دولت سیزدهم گفت: دولت جدید در این چند ماه تمام هم و غم خود در سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای را معطوف به ایجاد قالب جدیدی برای تامین حداکثری منافع ملت ایران گذاشته و در این راستا جلسات متعددی با کارشناسان برگزار کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها