معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان بدون اشاره به نقض عهد کشورش:

ایران به وعده‌اش برای آغاز مذاکرات عمل کند

معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان بدون اشاره به نقض عهد کشورش از ایران خواسته به وعده‌اش برای آغاز مذاکرات وین عمل کند.
کد خبر: ۱۳۴۵۲۲۴

به گزارش جام جم آنلاین، یک مقام وزارت خارجه آلمان امروز دوشنبه از ایران خواست به وعده‌اش برای آغاز مذاکرات وین در ماه نوامبر عمل کند.

«کریستوفر بورگر»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان در جمع خبرنگاران در برلین گفت: «ما از ایران می‌خواهیم به آنچه درباره آغاز مذاکرات در ماه نوامبر گفت عمل کند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله وزیر خارجه «حسین امیرعبداللهیان» روز چهارشنبه اعلام کردند مذاکرات وین در خصوص برجام از پایان ماه نوامبر آغاز خواهند شد.

بورگر به نشست برگزار شده در حاشیه اجلاس گروه 20 که در جریان آن رهبران آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا درباره ایران رایزنی کرده بودند اشاره کرد و گفت: «نشست رو اهمیتی را که ما مشترکاً برای احیای کامل برجام قائلیم نشان می‌دهد و همزمان، نگرانی عظیم ما از ادامه اقدامات تنش‌‌آمیز ایران را نیز مورد تأکید قرار می‌دهد.»

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، «آنگلا مرکل» سرپرست صدر اعظمی آلمان، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه روز شنبه بیانیه مشترکی درباره ایران منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما، رئیس جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا امروز در رُم با یکدیگر دیدار کرده تا درباره خطراتی که برای امنیت بین‌المللی به دلیل تشدید برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده، بحث کنیم».

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا تحت ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق مورد تایید سازمان ملل خارج شد.

پس از خروج آمریکا از برجام، این کشور سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت. ترامپ معتقد بود پیگیری این سیاست می‌تواند ایران را برای مذاکره بر سر توافقی جدید پای میز مذاکره بیاورد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

این اقدامات ایران در حالی صورت می‌گرفت که سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه همچنان به دادن وعده و وعید به ایران ادامه داده و پس از یک سال از خروج آمریکا ساز و کار مالی با نام «اینستکس» معرفی کردند که هدف از این ساز و کار، تسهیل مبادلات مالی شرکت‌های اروپایی با ایران بود.

این ساز و کار که با هیاهوی رسانه‌ای از سوی کشورهای اروپایی معرفی شد، تنها توانست یک تراکنش مالی با ایران را به سرانجام برساند و پس از آن هیچ کار مفید دیگری از طریق این ساز و کار صورت نپذیرفت

پس از روی کار آمدن دولت «جو بایدن»، وی مدعی شد که قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها